Home 5 VRAGEN AAN Richard Bindels
Ondernemend

5 VRAGEN AAN Richard Bindels

Richard zet zich samen met zijn vrouw Judith in voor meer veiligheid en gezondheid binnen de kappersbranche. Inmiddels is hij 35 jaar werkzaam in het kappersvak en begon ooit zelf als kapper. Hij werkte als docent en had succesvolle salons met veel medewerkers. Daarna hebben Judith en Richard Chapter Green opgericht, een duurzame beweging voor zowel de kapper als de consument en distributeur van ecovriendelijke kappersmerken.

Waarom zoveel aandacht voor duurzaamheid?

Op gegeven moment ging bij onszelf én bij onze medewerkers de gezondheid parten spelen; zagen we steeds meer allergieën in de salon. Hierdoor word je als persoon gevoelsmatig gedwongen om bewust en eerlijk naar jezelf te gaan kijken. Wat wil ik nu echt? Deze zoektocht bracht mij vooral bewustwording en het besef dat het anders moest: geen chemie meer. Dat was het begin van ons distributeurschap voor de merken Rodolphe & Co en Zenz. Door de toenemende vraag naar duurzame en groene producten hebben we 5 jaar geleden onze salon verkocht, zodat we ons volledig konden richten op duurzaamheid binnen de kappersbranche. Met onze beweging Chapter Green ‘New Hairstory’s To Be Told’  informeren we kapper. Denk hierbij aan voorlichting, producten, kennis van certificeringen en ingrediënten. Ook recycling van aluminium tubes, folies, plastic verpakkingen en haar behoort tot onze expertise.

Hoe staat het met duurzaamheid binnen de kappersbranche?

Ik kan mij niet voorstellen dat iemand niet voor duurzaamheid is. De vraag is alleen, wat heb je er voor over? Helaas wordt er op de scholen nog onvoldoende aandacht aan gezondheid, duurzaamheid en veiligheid geschonken. Dat is jammer, want het tempo van verandering zou veel hoger kunnen liggen en dat zou zeker in het belang van de kappers zijn. Natuurlijk, de eerste stappen worden genomen, maar er is nog zoveel winst te behalen op dit gebied.

De kapper anno nu is gelukkig leergierig en staat open voor duurzaamheid, veilige producten en duurzame werkwijze. Maar vaak kunnen ze hier wel wat hulp bij gebruiken. Voor mij begint de stap naar duurzaamheid met het onder de loep nemen van de ingrediëntenlijst van de producten waar je mee werkt. Vervolgens gaan we kijken hoe het afval kan worden omgezet tot grondstoffen, zodat het kan worden hergebruikt.

Kappers zien vaak door de bomen het bos niet meer door green washing.

Green washing ...

Met ‘green washing’ bedoel ik dat veel bedrijven het woordje ‘groen’ gebruiken als marketingtool. Heel verwarrend voor de kapper, want vaak zien ze door de bomen het bos niet meer. Daarom adviseer ik ook altijd: verdiep je in de ingrediënten en certificeringen!

Zo kan het beter

  1. Laat je goed voorlichten door specialisten op gebied van producten en recycling.
  2. Maak een duurzaam beleidsplan. Wij kunnen daarbij helpen.
  3. Kies voor een groen en duurzaam product, verdiep je welke ingrediënten het heeft.
  4. Kies voor recycling:
    • Verzamel het haar
    • Verzamel de aluminium tubes
    • Verzamel de aluminium folies
    • Verzamel de plastic verpakkingen
    • Laat de gerecyclede materialen door een erkend kappers-recycling bedrijf ophalen. Zij zorgen dat het gescheiden afval omgezet wordt tot grondstof voor hergebruik.

Positief of negatief over onze toekomst?

Heel positief! Vooral na de coronacrisis hoor je vanuit alle lagen van de bevolking dat het echt anders moet. Mensen maken steeds bewustere keuzes en dat maakt me gemotiveerd en enthousiast. Ik zie dat er veel kappers zijn die oprecht geïnteresseerd zijn in duurzaam ondernemen. Hierdoor kan ik wekelijks diverse kappers informeren met mijn gratis online presentaties en dat stemt mij heel optimistisch over de toekomst.

Interesse in de gratis online presentatie Verduurzaming binnen de kappersbranche? Mail naar [email protected]

Richard Bindels is expert op WieWatHaar, bekijk hier alle artikelen.