Home 5 vragen aan Natasja Keijzer
Ondernemend

5 vragen aan Natasja Keijzer

Na bijna 30 jaar ervaring in het kappersvak, heeft ze zo’n beetje alles gedaan wat je kunt doen als kapster. Natasja heeft 4 salons in Zuid-Nederland, heel toepasselijk genoemd: De Haren van de Keijzer. Daarnaast geeft ze trainingen, workshops in binnen- én buitenland en ontwikkelt ze collecties en nieuwe producten als Creative Director van het Ministry of Beauty voor de haarmerken KIS Haircare. Ook is ze al jaren een van de breinen achter de collecties van de Nederlandse Haarlijn.

1. En toen kwam corona … hoe heb je dat ervaren?

Die lockdown was echt wel even schrikken. Ik heb natuurlijk 4 salons met in totaal 20 medewerkers en dan hakt zo’n sluiting er wel in. Daarnaast had ik komend seizoen nog 4 keer Italië, Istanbul, Duitsland en Engeland staan - allemaal gecanceld. Maar daarna kom je al snel in de praktische modus en kan ik gelukkig ook weer snel schakelen. Normaal zit mijn agenda helemaal vol en nu zat ik ineens thuis! Maar ik ben nu eenmaal een bezige bij en stilzitten is niets voor mij. Daarom heb ik me op mijn filmpjes gestort. Want 2 jaar geleden ben ik een YouTube kanaal begonnen en nu had ik ineens zeeën van tijd om video’s op te nemen. Dat resulteert in bijna 5000 abonnees, want alle kappers zaten natuurlijk thuis en gingen online educatie volgen.

Wat ik ook heb ervaren is een gevoel van saamhorigheid, zowel bij mijn team als bij mijn klanten. Eigenlijk vond ik deze periode persoonlijk niet zo erg. Wel voor de salons, maar niet voor mijzelf. Want het was goed dat er even een streep door mijn agenda kwam en dat mijn creatieve brein weer anders kon denken.

2. Hoe zal corona de kappersbranche veranderen?

De nieuwe toekomst is toch dat er meer online educatie gegeven zal worden. Natuurlijk zullen de hands-on trainingen nooit verdwijnen, maar er zal wel meer vanuit huis gedaan worden, dat zie je ook in andere branches.

Het voelt dat we nu de waardering krijgen die we ook echt verdienen.

Ook denk ik dat klanten de kapper meer zijn gaan waarderen, nu ze het zo lang zonder hebben moeten stellen. Dat is mooi, want er werd toch altijd een beetje met minachting naar de kapper gekeken. Het voelt dat we nu de waardering krijgen die we ook echt verdienen. Ik heb zelfs klanten gehad die betaalden voor de keer dat ze niet geweest waren en dat heb ik in al die jaren nog nooit meegemaakt!

3. Waarom KIS Haircare?

We noemen het inmiddels KIS Haircare (KIS staat voor het Keratin Infusion System) en daaronder hangt de high-end lijn Royal KIS. Het leuke van mijn werk bij KIS Haircare is dat ik er echt bij betrokken ben om iets op de markt te brengen. Dan voelt het ook echt als je kindje.

4. De spannendste KIS lancering van de afgelopen periode?

Toen de Soft Shades gelanceerd werden, kreeg ik wel een kriebel in mijn buik.

Dat is we de Soft Shades lancering. Ik heb aan de wieg gestaan van deze semipermanente kleuringen en ben enorm trots op het resultaat. Het heeft 2 jaar geduurd om deze lijn te ontwikkelen en de kleuren te bepalen. Het is een liquid-kleuring die heel makkelijk op te brengen is en het haar een geweldige glans geeft. De producten zijn ammonia- en PPD-vrij, maar de kleuren zijn heel goed houdbaar. Bovendien heb je maar weinig product nodig en dat voor een hele aantrekkelijke prijs. Ja, toen dit gelanceerd werd, kreeg ik wel een kriebel in mijn buik.

5. Wat staat ons nog te wachten van KIS Haircare?

Later dit jaar komen we met een nieuwe vegan lijn op de markt. Het is mooi hoe KIS is uitgegroeid tot een echt volwaardig, professioneel kappersmerk met unieke, bijzondere producten voor een goede prijs. Wat dat betreft kun je het merk niet meer vergelijken met hoe het ooit is begonnen. Ik ben er dan ook heel trots op dat ik deel uitmaak van de verdere ontwikkeling van KIS Haircare.