Home 5 VRAGEN AAN Mark van Westerop
Stylist

5 VRAGEN AAN Mark van Westerop

Hij won maar liefst twee keer de Hairdresser of the Year titel (in 2014 en 2017) en is een van de meest spraakmakende haarstylisten van Nederland. Niet alleen is Mark Creative Director van kapsalon Pro-solo in Alkmaar, daarnaast is hij ook Ambassador van Wella Professionals en GHD. Zijn haarcreaties zijn niet alleen in de salon te bewonderen, maar ook in veel modebladen waaronder Harpers Bazar, Vogue en Elle. Op het moment van dit interview zou Mark eigenlijk Chef de Cabine zijn geweest voor de ‘Lichting’ modeshow van de Amsterdam Fashion Week. Helaas kon dit niet doorgaan vanwege strengere coronamaatregelen.

Je gaat weer meer dat ‘Ik mag er zijn en wil dat ook uitstralen!’ -effect zien gelukkig.

Hoe ervaar je deze coronaperiode als kapper?

Het is iets waar we allemaal mee moeten zien te dealen, maar het is wel een hele rare periode. Ik had heel veel opdrachten staan, ook veel buitenlandse, maar dat is allemaal afgezegd. Ik denk dat we met z’n allen even de tanden op elkaar moeten zetten en hopen dat we het virus onder controle krijgen. Maar dat betekent wel jongleren, zowel in de zaak als om het team betrokken te houden. Telkens na een nieuwe persconferentie moet je bijstellen. Maar daar ben je ook ondernemer voor. Ik zie het ook wel als een uitdaging.

Want ik denk zeker dat hierdoor straks de kaarten opnieuw geschud worden. Mensen die blijven hangen in ‘hoe het was’ en mensen die zich realiseren dat dingen zijn veranderd en daarop in durven te spelen.

Ik denk dat straks de kaarten opnieuw geschud gaan worden door deze crisis.

Welke ontwikkelingen zie je nu?

Online wordt steeds belangrijker. Natuurlijk was social media al belangrijk, het is nu heel makkelijk om met vakgenoten over de hele wereld te communiceren. Ik denk dat dit aspect alleen nog maar sterker zal worden. Want als we beperkt worden in onze vrijheden om te reizen waarheen we willen, dan kunnen we onze behoefte aan inspiratie en educatie gelukkig stillen via de digitale weg.

Tijdens de lockdown ben ik elke dag naar de zaak gegaan. Allereerst om open te zijn voor producten, tips & tricks en vragen. Maar ook hebben wij die tijd gebruikt om onze accounts tegen het licht aan te houden en een goed kader voor onze social media neer te zetten. Ik geloof er ook in om je kennis te delen met vakgenoten. Zo creëren we met z’n allen een hele mooie online bibliotheek om elkaar te inspireren en te motiveren.

Wat vind je van al die meningen tijdens deze crisis?

Nederlanders moeten sowieso altijd een mening hebben en die ook ventileren. Ik weet ook van veel collega’s dat zij echt moeite hadden als anderen opmerkingen maakten als: ‘Als je je zaak niet dichtdoet, dan denk je niet aan je personeel’, waardoor zij zich dat persoonlijk aantrokken. Want als je dan openblijft zouden anderen kunnen denken dat je niet om je personeel geeft! Maar elke salon is een opzichzelfstaand bedrijf, is anders ingedeeld en heeft een andere teamsamenstelling. Je kan dingen niet met elkaar vergelijken, elke situatie is anders. Het is heel makkelijk om te oordelen over anderen, maar vaak weet je niet het hele verhaal. Daarom ben ikzelf heel voorzichtig om zomaar ergens mijn mening te geven. ‘Houd je mond’, denk ik dan en ‘concentreer je op jezelf’.

Op het moment dat je kijkt naar een ander, is je energie en concentratie weg bij je eigen projecten.

Je ziet in deze tijd een groot verschil tussen ‘kijkers’, mensen die oordelen en diegenen die een visie hebben en met hun vak bezig zijn. Die groep is niet zo bezig met het kijken naar anderen. Want op het moment dat je kijkt naar een ander, is je energie en concentratie weg bij jezelf en je eigen projecten.

Het mooie van Nederland is juist dat we zoveel culturen en diversiteit hebben, dus laten we gewoon omarmen dat we allemaal kunnen zijn wie we willen en dat we allemaal met ons eigen project bezig kunnen zijn.

Wat kunnen we leren van corona?

Toen wij na de lockdown weer open mochten, kregen we van heel veel klanten de feedback dat ze het zo leuk vonden dat we al die tijd ons verhaal bleven delen. Dat we op een positieve manier zichtbaar bleven, werd erg op prijs gesteld. Natuurlijk is deze periode heel erg balen. We zaten in een economie van ‘the sky is the limit’ en we konden alles.

Maar als je je leven lang met rechts schrijft en van de een op andere dag gedwongen wordt om links te schrijven, zul je een ander handschrift hebben. Het is belangrijk om te blijven kijken naar wat wel kan in plaats van je alleen maar te focussen op wat niet kan. Bij ons in de salon kan alles nog, behalve dat klanten hun handen moeten desinfecteren en een mondkapje moeten dragen. Maar alle behandelingen kunnen nog en klanten gaan met mooi haar de deur uit. En haar is datgene dat je 24 uur per dag op je hoofd hebt en bepaalt voor een groot gedeelte je identiteit, dus hoe fijn is dat?

Welk haar gaan we dit najaar zien?

We zouden het meer waard moeten vinden om in onszelf te investeren om de mooiste versie van onszelf te laten zien. We komen nu uit de zomerperiode, waarin we heel veel balayages in blondtinten zagen. Het najaar is heel geschikt om weer wat meer kleur aan te brengen in het haar. De nieuwe Color Fresh Mask van Wella Professionals is niet alleen een fantastisch product om je kleur bij te houden, maar je kunt de haarkleur er ook mee opbouwen naar wat vollere tinten. Of je kun met je balayage van de zomer spelen, door een Color Fresh Mask te nemen in rosékleuren of de kopertinten. Dit masker geeft het haar net wat meer kleur dan een kleurshampoo en blijft ongeveer 5-10 wasbeurten zitten, afhankelijk van je eigen ondergrond.

De Lilac Frost is een favoriet, maar ook de Caramel glaze en Chocolate touch vind ik prachtig. Je ziet dit soort kleuren nu heel veel; van die mooie kaneel- of kastanjetinten. En van de fellere kleuren vind ik de Red heel erg mooi. Maar nogmaals, het effect is erg afhankelijk van de ondergrond. Want op licht haar kan de Red een heel mooi, poederachtig rood geven, waardoor het haar een beetje dat vintage effect krijgt.

We gaan dit najaar haar zien waar aandacht en liefde in zit.

Je ziet dit najaar veel dat er wel met 4-5 verschillende kleurtinten in één look wordt gewerkt. De kleurtechniek bepaalt dan of die kleuren meer geblend worden of dat er juist contrast is. Maar de kleuren lopen wel heel mooi over in elkaar. Ook gaan we weer haar zien waar echt wat aan gedaan is. Haar dat glanst en gepolijst is. Het meer rauwe beach haar maakt plaats voor haar waar aandacht en liefde in zit. Ook weer onder het mom van: ‘Ik mag er zijn en wil dat ook uitstralen!’.