5 VRAGEN AAN Kirsten Alacali
Kirsten is al 13 jaar kapster en sinds 6 jaar is ze samen met haar man Hakan eigenaar van Blur Hairstudio in Enschede. Ook zijn Hakan en Kirsten ouders van 2 zoontjes. Daarnaast geeft Kirsten op freelancebasis workshops en trainingen voor Schwarzkopf Professional. Ze heeft al twee keer de Schwarzkopf Color Technician Award in de wacht gesleept en wordt gezien als een van de beste kleurexperts van Nederland.
Ik zie een mooie haarkleur echt als de kers op de taart!
1. Waar komt jouw passie voor kleur vandaan?
Kleuren heb ik altijd leuk gevonden. Toen ik ging samenwerken met Hakan, heb ik automatisch het kleurgedeelte opgepakt. Dat komt omdat Hakan niet zoveel heeft met kleur. Daardoor ben ik het juist heel veel gaan doen en als je iets vaak doet, word je er ook steeds beter in. En toen ik alle technieken eenmaal onder de knie had, vond ik het ook steeds leuker om te doen. Want ik kon me steeds meer creatieve vrijheden veroorloven.
Nog steeds bedenk ik elke keer weer iets nieuws en probeer ik mezelf te verbeteren. Dat heeft gelukkig zijn vruchten afgeworpen. Het is superleuk om bij elke klant een mooie aanvulling te kunnen geven op de coupes van Hakan. Ik zie een mooie haarkleur nu echt als de kers op de taart!
2. Welke behandelingen zijn favoriet?
Ik denk dat heel belangrijk is dat wij als kapper de kleur aanpassen op de klant. Hoe draagt de klant het en past het bij haar kledingstijl? Als ik voor het eerst een klant zie, ken ik die persoon nog niet. Maar hoe langer ik iemand kent, hoe beter ik weet wat ze thuis met het haar doet. Dat aspect wordt vaak vergeten, maar thuisverzorging is echt belangrijk. Als een klant bijvoorbeeld thuis niet veel wil doen, dan adviseer ik geen kleur die veel onderhoud vergt. Maar een klant die bereid is elke 5 weken terug te komen, omdat ze echt een perfecte haarkleur wil, ja die kan een kleur hebben met iets meer uitdaging.
Je moet je klanten wel een beetje opvoeden als je vaker uitgebreide kleurbehandelingen wilt doen.
Het leuke van mijn vak is de afwisseling. Ik word heel blij van een dag met in de ochtend een aanzetje kleuren, rond de lunch een balayage en in de middag nog een ‘total bleach’ met pastelroze kleur erop. Dan heb ik echt een topdag gehad! Wij doen heel uiteenlopende kleuringen. Dat komt omdat we die zelf bedenken en daar nemen we onze klanten in mee. Hierdoor doe ik bovengemiddeld veel uitgebreide behandelingen, denk ik. Zo’n total bleach, waarbij je het haar eerst oplicht om er vervolgens een uitgesproken kleur op te zetten, doe ik bijna dagelijks. Maar dat is zeker niet het geval in elke salon. Want als ik een training geef en mijn cursisten vraag naar hun meest gevraagde behandelingen, dan zit daar zelden een total bleach bij.
Je moet daarom als kapper je klanten wel een beetje opvoeden. Want als je als kapper de kennis en de vaardigheid hebt, dan ga je in je enthousiasme ook je klanten die kant opsturen. Ook het posten van eigen werk, helpt in het overtuigen van je klanten. Ik heb liever dat klanten met een plaatje van ons bij me komen, dan een plaatje waar veel filters overheen zitten.
3. Mooiste compliment
Eigenlijk hebben we met veel klanten een fijne band. Elke klant die vol energie en tevreden de deur uitgaat, geeft mij een soort geluksgevoel. Mensen kunnen zo dankbaar zijn voor hun nieuwe kapsel! We maken zelfs mee dat klanten soms tranen in hun ogen hebben van blijdschap. Dat komt niet alleen door die mooie haarkleur, maar door de hele ervaring die je met elkaar hebt op zo’n dag.
De fijne sfeer komt ook omdat we maar met z’n tweeën werken en er is nooit stress in de salon. Wij werken en leven al ruim 6 jaar samen en weten het zakelijke en privé heel goed te scheiden. Onenigheid nemen nooit mee naar het werk, we gaan zelfs nooit met ruzie slapen. Ik denk dat dit een mindset is die je moet hebben, anders werkt het niet.
4. Meest ontroerende anekdote
Ik ben heel erg alert op de hoofdhuid, want als kapper kun je levens redden.
Als kapper kijk ik ook heel goed naar de hoofdhuid, dat vind ik eigenlijk wel een taak van de kapper. Ik heb een keer een klant gehad, waarbij ik een moedervlekje op het hoofd zag die erg gegroeid was. Toen heb ik haar geadviseerd om direct de huisarts te bellen, wat ze gelukkig ook meteen gedaan heeft. Er bleek iets helemaal fout te zijn en zij is toen een heel traject in gegaan. Na een lange periode stond ze ineens in de salon met een enorme bos bloemen om me te bedanken. Want als ik dat niet had gezegd, was ze er misschien niet meer geweest. Dat besef heeft me heel erg aangegrepen en is voor mij reden geweest om extra goed op te blijven letten op de hoofdhuid. Soms maak ik zelfs foto’s voor de klant, ik ben daar heel erg alert op, want daardoor kun je levens redden.
5. Najaarstrends
Het is een heel gek jaar, dat alleen maar extra benadrukt wat er al aan de hand was. Dat is namelijk dat er geen vastomlijnde trends zijn! Als je 5 kappers naar de trends vraagt, krijg je 5 verschillende antwoorden. Dat komt omdat iedereen tegenwoordig eigen trends maakt. Je kunt als kapper de trends die je gaat volgen beter goed afstemmen op je doelgroep. Daarom denk ik dat je als kapper in de salon een aantal trends en technieken moet bepalen, die je gaat volgen. Dat doen Hakan en ik ook. Hierdoor kan ik niet in het algemeen zeggen wat de haartrends gaan worden.
Het gaat om de wisselwerking tussen de kapper en de klant. Daarnaast is het ook belangrijk om realistisch te zijn welke wensen mogelijk zijn voor het haartype van de klant. Wat ik nu wel merk, is dat veel klanten zin hebben in iets nieuws tijdens deze moeilijke periode.
Lees ook over Hakan Alacali