Home 5 types klanten, in welke herken jij jezelf?
Haarpraat

5 types klanten, in welke herken jij jezelf?

Kappers kunnen er uren over praten; hun klanten. Iedereen is natuurlijk weer verschillend, of toch niet helemaal? Want als je goed luistert, zijn er wel overeenkomsten te bespeuren en eigenlijk kun je de meeste klanten toch wel in een hokje stoppen ...

Wij onderscheiden 5 types, van angsthaas tot vragensteller, welk type denk je dat jezelf bent? Eerlijk zeggen!

Lees hier de diverse types en wat jouw kapper voor jou zou kunnen betekenen:

1. Altijd laat en een tikje afwezig

Deze klant komt altijd te laat en laat heel duidelijk blijken hoe druk ze het heeft. Haar gedachten zijn ergens anders en voor de kapper is het moeilijk contact maken met deze klant. Als kapper kun je het beste een notitie in je agenda zetten bij deze persoon, anders wordt je hele dagplanning in de war gebracht.

Je kunt deze klant helpen door op de ochtend van de afspraak nog een mail te sturen en haar eraan te herinneren dat je het op prijs stelt dat ze op tijd komt, zodat de afspraken met andere klanten ook op tijd kunnen plaatsvinden. Het vinden van de juiste toon is belangrijk bij dit soort klanten.

2. Wil alles zeker weten en stelt veel vragen

Deze klant moet je niet persoonlijk nemen, want ze vraagt nu eenmaal veel en dat ligt niet aan het feit dat ze jouw expertise niet vertrouwt. Maar lastig kan het wel zijn, iemand in de stoel die echt alles wil weten. Dit type klant laat echt niets aan het toeval over!

Blijf geduldig en stel de klant gerust. Gooi hier al je skills op los, die je tijdens trainingen hebt geleerd. Welke producten ze moet gebruiken tot het waarom van een behandeling. Deze klant zal het ook zeer waarderen als je haar een mail stuurt tussen 2 behandelingen door om te vragen hoe de producten of de coupe is bevallen.

3. Klaagt snel en veel

Waarom klagen sommige mensen wel en anderen niet bij dezelfde behandeling? Vaak hebben deze mensen ook allerlei kwaaltjes, zoals bijvoorbeeld een gevoelige huid.

Wees extra zorgvuldig bij dit type klant en voer altijd een test uit bij gebruik van een nieuw haarkleur- of verzorgingsproduct. Maak een notitie in je klantenbestand waar deze klant niet tegen kan. Ze zal je dankbaar zijn als jij die kapper bent waarbij ze dit keer niets te klagen heeft!

4. Altijd gehaast en gunt zichzelf maar weinig tijd

Sommige klanten hebben weinig tijd en voor hen zijn die snelle behandelingen juist fijn. Want voor deze vrouwen staat hun uiterlijk nu eenmaal niet op de bovenste plek. Toch wil dat niet betekenen dat zij er niet verzorgd uit willen zien. Zij zijn op zoek naar een kapper die dat begrijpt en daarop inspeelt.

Met een quick fix voor hun behoefte en advies voor snelle thuisproducten, biedt je deze klanten de optimale service.

5. Angstig, vooral als er iets nieuws gaat gebeuren

Bange mensen zijn er altijd en het heeft eigenlijk geen zin om die angst weg te wuiven. Deze klant wil zich gehoord en begrepen voelen en vooral: gerustgesteld worden. Deze klanten kunnen vaak moeilijk beslissingen nemen en al heleml niet de beslissing voor een ander kapsel of haarkleur!

Geef deze klanten heel veel advies en blijf geduldig, want als je eenmaal hun vertrouwen hebt, zijn dit hele trouwe klanten. Leg uit waarom jij een bepaalde behandeling wilt doen en wat de benefits zijn.


Herken jij deze klanten of herken jij jezelf in één van deze types?