Home 4 tips die de kapper echt geld bespaart
Ondernemend

4 tips die de kapper echt geld bespaart

Geld moet rollen en het liefst mijn kant op! Ik denk dat we allemaal zo denken, maar de laatste maanden blijkt dat wel wat lastiger te worden. Zo rolt er veel te veel geld naar de gas- en elektriciteitsrekening. Blijft er veel te veel hangen bij de supermarkt en tot overmaat van ramp verhoogt je leverancier ook nog eens je inkoopprijzen. Het wordt dus tijd om het geld weer eens onze kant op te laten rollen.

Graag geef ik je een aantal tips om kosten te besparen in je salon zodat je meer ruimte hebt om het uit te geven aan leuke dingen.

1. Houd je producten onder de loep

Zoals ik al in een vorige blog heb geschreven, is het echt belangrijk om een goede verkoop te realiseren in je salon voor meer opbrengsten. Je moet er echter wel voor waken dat het niet een extra kostenpost gaat worden. Producten die op de plank blijven staan of over de datum zijn kosten je handen vol geld. Maak voor jezelf helder en transparant welke producten je ingekocht hebt, welke je hardlopers zijn en welke je doodlopers. Houd een overzicht bij hoeveel je er verkoopt en in welk tijdsbestek. Dit zal op den duur een heel goed beeld geven welk product rendabel is en welke niet. Die doodlopers kan je beter uit je assortiment schrappen en probeer deze om te ruilen bij je leverancier voor de hardlopers. Bovendien creëer je op deze manier weer ruimte voor producten die op dat moment beter op de behoeftes van jouw klanten inspelen.

2. Bespaar bij je leverancier

Vaak bestellen we bij de leverancier, soms omdat je het gewoon een fijne leverancier vindt en soms uit gemakzucht. Misschien moet je eens kijken of er een andere leverancier is die dezelfde producten tegen een lagere prijs aan kan bieden. Ook al is het nog zo’n klein verschil, je moet het bekijken op jaarbasis. 25 cent op 1 tube verf is niet veel, maar bij 300 tubes per jaar is het toch ineens 75 euro. Hoe langer je bezig bent met je bedrijf, hoe beter zicht jij hebt op je inkopen op jaarbasis. Dit geeft jou een sterke onderhandelingspositie bij een nieuwe leverancier om scherpere prijzen te krijgen. Heb je andere leveranciers gevonden die goedkoper zijn dan je huidige, dan kan je uiteraard ook met je huidige leverancier om te tafel gaan zitten om te onderhandelen voor betere en scherpere prijzen.

3. Bespaar op je waskosten

We wassen heel wat af als kapsalon. De gemiddelde salon draait de wasmachine al gauw 1 à 2 keer per dag. Heb je wel eens aan microvezel handdoeken gedacht? In onze salon gebruiken wij microvezelhanddoeken van Neweco en die besparen ons veel geld. Er passen er meer in de wasmachine en na het centrifugeren komen deze 80% droger uit de wasmachine, bovendien zijn ze super vlug droog in de buitenlucht en blijven ze lekker zacht. Wij hebben bewust niet gekozen voor wegwerphanddoeken want we leven veel te veel in een wegwerpmaatschappij en de luxe van een mooie zachte handdoek is niet te evenaren door een wegwerpexemplaar. Laat je dus niet leiden met wegwerphanddoeken door de mooie kostenbesparing berekeningen die sommige merken gebruiken. Kijk na hoeveel handdoeken er werkelijk in je wasmachine gaan en bereken op basis daar van wat het kost om een handdoek te wassen.

En ander bijkomend groot voordeel van die microvezel handdoek is dat deze echt super curly proof zijn en ze blijven veel minder'haken' in het haar als een katoenen handdoek.

4. Bekijk je salon- en personeelsbezetting opnieuw

Ben je iedere dag in je salon te vinden van 9 tot 6 maar heb je tussen 12 en 2 niet veel te doen, dan is het de overweging waard om je zaak te sluiten. Omdat je tijdens deze sluitingsuren je apparatuur uit kan zetten bespaar je direct op je energiekosten. Je verwarming, airco en computers kunnen tijdens deze sluitingsuren allemaal uit. Meteen ook een goede gelegenheid om je klanten eens te polsen wanneer ze nou eigenlijk het liefste naar de kapper komen en misschien is de uitkomst wel dat ze liever later op de dag komen, je kan dan bijvoorbeeld een uurtje langer openblijven en dit uur is dan veel rendabeler. Kijk ook kritisch naar de uren van je personeel en vraag jezelf constant af of de personeelsbezetting nog wel klopt. Vaste medewerkers die fulltime in dienst bij je zijn moet je namelijk ook betalen in de uren dat het rustig is. Zorg uiteraard wel dat je altijd aan de wensen van je klanten kan blijven voldoen. Heb je een drukkere periode, kijk dan eens rond voor tijdelijk personeel. Als je een grotere salon hebt en je komt erachter dat je niet heel die ruimte nodig hebt verhuur dan een gedeelte van je zaak aan een andere beautyspecialist.

Tenslotte nog dit, blijf altijd kritisch naar je kosten het hele jaar door en je zal zien dat je links en rechts echt kan besparen. Zorg echter wel dat de besparingen nooit ten koste gaan van de beleving van je klant, die moeten te alle tijden het stralende middelpunt blijven.

Meer tips en verhalen van Gertjan vind je hier