Home 10 redenen om van je klant te scheiden
Ondernemend

10 redenen om van je klant te scheiden

Soms botert het niet tussen kapper en klant en dat kan verschillende oorzaken hebben. Maar net als bij een relatie, kan het soms tijd zijn om afscheid van elkaar te nemen. Vorige week publiceerden we de ‘9 redenen om van je kapper te scheiden’. Dit keer delen we maar liefst 10 redenen waarom je als kapper van je klant zou willen scheiden en er verstandig aan zou doen om uit elkaar te gaan!

Voor veel kappers is hun werk hun hobby en om dat ook zo te houden, kun je maar beter afscheid nemen van deze klanten als zich onderstaande situaties aandienen!

LEES OOK: 9 redenen om van je kapper te scheiden

“Er kwam ineens iets anders tussen”

Wat doe je als je klant telkens weer niet op komt dagen? Je boekt tijd voor deze persoon in, die je ook aan een andere klant had kunnen besteden. Als dit vaker dan een keer gebeurt, doe je er goed aan afscheid te nemen van deze klant. Want hier ga je uiteindelijk geld op toeleggen en zulke situaties veroorzaken alleen maar ergernis.

Nooit op tijd

Deze klant komt wel opdagen, maar is altijd te laat. Elke keer is er een andere reden, ze is verder heel aardig en blijft zich verontschuldigen maar toch … een afspraak met deze klant betekent die dag dat je hele schema in de war raakt. Praat er eens over en leg uit wat haar te-laat-komen voor jouw dag betekent. Waarschijnlijk zal deze klant beterschap beloven, maar als ze dat vervolgens weer niet doet, is het wellicht verstandiger om haar vriendelijk te vertellen dat jullie toch niet zo goed bij elkaar passen.

Controlfreak

Deze klant weet het altijd beter en eigenlijk zou ze het liefst de schaar uit je handen pakken en het zelf doen. Elke handeling volgt ze nauwkeurig in de spiegel en ze vraagt wel 100 keer of je het niet te kort knipt, de verf te lang laat intrekken. Kortom, deze klant vertrouwt je eigenlijk helemaal niet. Praat met haar! Het kan voortkomen uit een slechte, eerdere ervaring bij een andere kapper. Maar prettig werken is het niet en als dit gedrag blijft, ook na verschillende succesvolle knipbeurten, is dit een klant die je misschien liever niet in je stoel wilt hebben.

“Kun jij dit haardrama voor me oplossen?”

De schrik van iedere kapper is de doe-het-zelver, maar dan met haar welteverstaan. Want wie kan de ellende oplossen die soms (maar al te vaak!) veroorzaakt wordt door een pakje verf van de drogist? Je raadt het al! Natuurlijk was er alle begrip als iemand zelf aan de slag was gegaan met haar uitgroei tijdens de lockdown. Maar als je klant dit gedrag regelmatig vertoont en vervolgens naar de salon gaat om de schade te beperken, kun je hier voortaan beter je handen vanaf houden. Want deze klant zal nooit het gewenste visisitekaartje van jouw salon worden!


Meer inspiratie & ideeën?


Schrikken bij het afrekenen

Sommige klanten willen alle toeters en bellen. Balayage, een toner en ja, doe dat treatment ook maar en misschien nog een paar modetintjes waarvoor het haar eerst ontkleurt moest worden … je bent er uren mee bezig en hebt duidelijk de prijzen op je website staan of zelfs al aangegeven dat dit een lange (dus dure!) behandeling gaat worden. Na vele uren enorm je best te hebben gedaan en een blije klant in de stoel bij het zien van het eindresultaat, loop je naar de kassa om af te rekenen. En dan begint de ellende pas! De klant schrikt zich een hoedje bij het horen van het bedrag en er volgt een hele vervelende welles/nietes discussie. Als je echt denkt dat je deze klant vooraf duidelijk hebt ingelicht, kun je beter afscheid van haar nemen. Want ze zal altijd van alles wensen, maar er niet voor willen betalen. Waarschijnlijk vertelt ze bij een verjaardag nog hoe ze afgezet is bij de kapper. Laten gaan die klant dus!

Geld terug

Deze klant gaat tevreden de deur uit en komt na een week terug met allerlei klachten, waarvan je echt zeker weet dat het niet aan jou ligt. Maar ze luistert niet. Kortom, een verhaal ‘haar naar de maan’ en eisen dat ze haar geld terug krijgt. Vaak zijn dit soort klanten toch al eenmalig, ze zullen nooit een band met hun kapper opbouwen. Denk je echt dat de klachten ongefundeerd zijn? Meteen afscheid nemen. Soms is het ook een tactiek van de klant om de kappersuitgaven zo laag mogelijk te houden. En … geen geld teruggeven, je investeert dan toch niet een een potentiële, trouwe klant.

Dwingeland

Soms wil een klant een kapsel of haarkleur dat niet mogelijk is zonder het haar totaal te verpesten. Je legt haar dat ook uit, maar deze dame met poreus, donker haar eist dat je het haar platinumblond gaat kleuren. Elke vezel in je lijf zegt ‘nee’ en als dat zo is, kun je dat gevoel het beste ook opvolgen. Niet zwichten voor het dwingende karakter van deze klant en als ze dreigt naar een andere salon te gaan, gewoon laten gaan!

Onrealistische verwachtingen

Deze klant heeft dun, steil, rossig haar en komt met een foto van Doutzen Kroes, die bovendien duidelijk haarverlenging had op die foto. De wens is dus totaal niet realistisch en je weet zeker dat je nooit iets kunt maken dat ook maar in de verste verte lijkt op die foto. Geduldig kom je zelf met alternatieven die enigszins haalbaar zijn, maar de klant denkt dat je zomaar even met een toverstafje kunt zwaaien. Soms kun je klanten opvoeden, maar als dit telkens weer gebeurt, is het niet fijn werken met deze klant en misschien is het op gegeven moment wel tijd voor een goodbye.

Ongepast gedrag

Ja, soms komt het voor: een klant die meer wil dan alleen een knipbeurt. Vooral kapsters hebben er weleens last van; die man met ongepaste opmerkingen die verder gaan dan het bespreken van zijn kapsel. Of die maar blijven langskomen, zo vaak dat het erg ongemakkelijk wordt. Het zweet breekt je al uit als deze klant weer in je agenda staat en specifiek naar jou heeft gevraagd. Bespreek het met je medewerkers en neem zo snel mogelijk afscheid van deze persoon als het gedrag aanblijft.

Geen klik

De beste resultaten komen voort uit een goede samenwerking tussen de kapper en de klant. Hoe langer jullie elkaar kennen, hoe beter jullie elkaar begrijpen en hoe leuker het werken is. Maar soms klikt het gewoon niet, hoe je je best ook doet. Jullie hebben een totaal andere smaak, gesprekken vallen meteen stil en de resultaten zijn ook niet echt geweldig. Werk je in een team? Kijk dan of je een collega hebt die deze klant kan overnemen, want leuk zal het tussen jullie nooit worden!

Bij welk voorteken zou jij afscheid nemen van je klant?