Home Vier het leven
BEWUSTWORDING

Vier het leven

Na een paar maanden weg geweest te zijn heb ik eindelijk weer de tijd gevonden een stukje te schrijven voor jullie. De laatste maanden zijn voor mij en mijn partner echt een ware rollercoaster geweest. Na mijn zomervakantie in september is mijn vader ernstig ziek geworden en helaas is hij 4 dagen voor de kerst gestorven. Een periode die normaal in het teken staat van mensen mooi maken en gezelligheid in de salon, werd voor ons ineens een periode van verdriet en rouwen. Onze wereld stond op zijn kop.

Steun

In deze periode staat ook bij ons de agenda bomvol en dat betekende dat wij al onze klanten op bepaalde dagen af moest bellen, want er moet een hoop geregeld worden. Tijdens de kerstdrukte al je klanten af moeten bellen is niet makkelijk. Zeker omdat je weet dat dit een periode is die voor je klanten ook erg belangrijk is en je wil je klanten liever niet teleurstellen. Tijdens het afbellen van onze klanten  kregen wij al enorm veel steun en werkelijk niet รฉรฉn klant heeft vervelend gedaan. Waar wij konden werken zijn we dat zo goed mogelijk blijven doen en dat werd enorm gewaardeerd. Tijdens deze periode hebben wij enorm veel steunbetuigingen, kaartjes, bloemen en berichtjes gekregen van onze klanten en dat heeft ons heel erg goed gedaan bij de verwerking van ons verlies.

Zware tijd

Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat je je werk weer oppakt. Die eerste dagen dat je aan het werk bent zijn echt heel zwaar. Iedereen vraagt hoe het met je gaat, ze condoleren je met het verlies en het is ineens het gesprek van de dag. Er zijn heel wat tranen gevloeid en niet alleen bij mij, ook bij sommige klanten. In deze periode kwamen er ook klanten die nog niet wisten dat mijn vader gestorven was en die vroegen dan bij binnenkomst hoe het ging met mijn vader en dat betekent dat je iedere keer opnieuw moet vertellen dat je vader er niet meer is.

Band met je klanten

In deze periode hebben wij aan den lijve ondervonden hoe belangrijk het is om een goede band met je klanten te hebben. Die klanten geven je steun, spreken bemoedigende woorden en geven je troost. Door al die warme reacties hebben wij ons door deze periode kunnen slepen. Zeker de eerste weken van januari hebben wij het enorm druk gehad omdat wij onze 'achterstand' weg moesten werken van de kerst. Hoe trouw onze klanten zijn, blijkt uit het feit dat er werkelijk geen รฉรฉn klant 'vreemd' is gegaan. Als kapper weet je dan meteen ook weer waarvoor je het doet. De band en het vertrouwen dat je hebt met je klanten is van onschatbare waarde.

Vier het leven!

De dood is voor iedereen onvermijdelijk en uiteindelijk krijgen we er allemaal een keer mee te maken. Of het nu bij jezelf is of bij een collega, het heeft altijd invloed op je werk. De draad oppakken is niet altijd even makkelijk. Zorg dat je er voor elkaar bent, geef ondersteuning, toon begrip, blijf met elkaar in gesprek en bied troost. Wees niet bang voor emoties, negeer het verdriet niet en als je moet huilen, huil dan gewoon. Het zijn kleine dingen die rouwen draaglijker maken en het verdriet verzachten. Lieve collegaโ€™s en lezers, vier het leven!