Na 60 jaar krijgt Pier Augé een verjongingskuur
Diane de Comte is nog maar 26 jaar en staat nu al aan het hoofd van het vermaarde Franse cosmeticahuis Pier Augé. Samen met haar man Charles heeft ze Pier Augé overgenomen om het bedrijf nieuw leven in te blazen. Wij spraken deze jonge, gedreven onderneemster over haar drijfveren en plannen.
Liefde zit al 60 jaar in het DNA van Pier Augé.
Waarom Pier Augé?
Charles en ik waren meteen aangetrokken doordat de volledige productie en research in Frankrijk plaatsvindt en in eigen beheer is. Hiervoor hebben we zelf een haarmerk opgericht, maar daar zijn we tijdens de eerste Covid lockdown mee gestopt. Daardoor heb ik zelf kunnen ondervinden hoe lastig het is als je overal je producten vandaan moet halen. Je bent dan heel afhankelijk van derde partijen en dat wilde ik niet meer.
Daarnaast heeft Pier Augé een hele goede reputatie, vooral hier in Frankrijk. Het merk is misschien wat gedateerd, maar heeft wel een hele trouwe klantenkring. Iedereen kent het hier, bijna al onze grootmoeders en moeders kennen of gebruikten het.
Ik zie het als een geweldige kans om iets met dit mooie merk te kunnen gaan doen! Pier Augé bestaat nu 60 jaar, maar de producten zijn kwalitatief nog steeds heel goed. Dat is bijzonder en deze 2 factoren hebben ervoor gezorgd dat wij er zoveel vertrouwen in hebben. Het merk verdient gewoon een doorstart!
Hoe is de overname verlopen?
Natuurlijk was het lastig voor sommige werknemers die al jaren bij het bedrijf werkten. Verandering is altijd moeilijk. Maar wij geloven in een open organisatie, waarin ieders kwaliteiten tot hun recht kunnen komen.
Charles en ik zijn jonger dan veel van onze medewerkers, maar dat geeft niet. In een bedrijf heb je mensen van alle leeftijden nodig. Wij brengen nieuwe ideeën mee en denken meer out of the box, maar daarnaast hebben wij ook de wijsheid en ervaring nodig van onze oudere werknemers. Het belangrijkste is dat iedereen gelooft in de nieuwe strategie en daarom hebben we iedereen daar deelgenoot van gemaakt en heel goed geluisterd naar wat anderen in te brengen hadden.
Wij geloven erin om onze werknemers meer verantwoordelijkheid te geven, waardoor er een grotere betrokkenheid ontstaat. De resultaten daarvan zien we nu al. Alle neuzen staan dezelfde kant op en we kijken uit naar een mooi 2022 voor Pier Augé!
Wat gaat er allemaal veranderen?
Het huidige imago is een beetje stoffig geworden en daar willen we vanaf. Allereerst pakken we de marketing en look & feel aan. Eind 2022 brengen we nieuwe verpakkingen op de markt. Die hebben niet alleen een restyle gekregen, maar we hebben ook gelet op de duurzaamheid en we gebruiken hergebruikte en duurzame materialen waar mogelijk. Tegelijkertijd willen we ook een bekend gezicht blijven voor onze bestaande klanten. De nieuwe look & feel zal daarom nog steeds heel herkenbaar zijn en passen bij Pier Augé.
Daarnaast willen we ons ook meer richten op de jongere doelgroep. We gaan de formuleringen aanpakken. Parabenen en andere controversiële ingrediënten verdwijnen helemaal en de crèmes zullen lichter van textuur worden. Ook de geuren zullen minder intens worden. Hier zijn we momenteel druk mee, maar we gaan het stap voor stap doen. Er is zoveel te doen en we willen het vooral goed doen. Pier Augé is een kwaliteitsmerk en dat moet het ook zeker blijven.
Kritisch kijken naar salons
Pier Augé zal behoorlijke een upgrade krijgen en dat betekent ook dat we hogere eisen zullen stellen aan de salons waar we mee werken. De behandelmethoden worden aangepakt en daar zullen trainingen voor gevolgd moeten worden. Het goed nieuws is natuurlijk wel dat er straks een nieuwe, sterkere Pier Augé staat, waarmee je je als salon heel goed kunt onderscheiden.
Hoe zou je jezelf omschrijven?
Ik kom uit een apothekersfamilie in Zuid-Frankrijk en wist al heel vroeg dat ik mijn eigen bedrijf wilde runnen. In mijn jeugd werd ik omringd door formules en cosmetica, dus dit is voor mij bekend terrein. Toen ik 17 was ben ik in Parijs business gaan studeren en al die factoren samen hebben me gebracht waar ik nu ben. Ik zie mezelf als een echte doorzetter. ‘Kan niet’ komt niet in mijn woordenboek voor, mijn mantra is: nooit opgeven.
Mijn mantra is: nooit opgeven.
Ik ben een onafhankelijke vrouw en als ik iets wil dan zal ik alles op alles zetten om dat ook voor elkaar te krijgen. Ik barst altijd van de ideeën en creativiteit en naast mij is Charles de rustige, analytische persoon. Daarom werkt onze combi ook zo goed, we vullen elkaar echt aan.
Liefde als drijfveer
Het mooie is dat Charles en ik niet alleen getrouwd zijn en van elkaar houden, maar dat we samen ook Pier Augé runnen. Zo is het ooit in 1961 ook begonnen met Pier en zijn vrouw, die het bedrijf hebben opgericht. Liefde is dus altijd in het bedrijf geweest, het zit in het DNA! Nu is het aan ons om onderdeel van dat DNA te worden. We zijn jong en enthousiast en moeten nu gaan meegroeien met het bedrijf. Daar zijn we ons heel goed van bewust en dat zien we ook als onze verantwoordelijkheid.
Wat zijn jouw favorieten?
Dat is allereerst de Douce Aura. Dit is een nachtmasker dat je huid de volgende ochtend een prachtige glow geeft. Het is geschikt voor alle huidtypes en voor alle leeftijden. Ik ben gek op dit product. En omdat ik een droge huid hebt, gebruik ik altijd de Hydra-Sérum. Ik gebruik dit serum nu een jaar en mijn huid is enorm vooruitgegaan. Sinds ik Pier Augé gebruik, heb ik nooit meer de neiging gehad om naar andere merken te kijken. De producten werken heel goed en doen wat ze beloven.
De favorieten van Diane
Wat voor merk is Pier Augé?
Als mensen eenmaal overstappen op Pier Augé willen ze nooit meer iets anders.
Innovatie, kennis en toegankelijkheid, dat zijn de 3 pijlers van Pier Augé. Als je nu met klanten praat, zeggen ze allemaal hetzelfde: mijn oma raadde mij ooit Pier Augé aan en tot vandaag de dag gebruik ik het nog steeds. Er is een enorme loyaliteit, het lijkt wel dat als mensen eenmaal overstappen op Pier Augé, ze nooit meer iets anders willen. Dat is uniek en heel waardevol, we hebben klanten die het merk al 50 jaar gebruiken.
Vooral in deze tijd dat mensen zo vaak van merk veranderen. Ik deed dat vroeger ook, maar nu ik de producten gebruik snap ik wat die klanten bedoelen. Pier Augé is altijd een merk geweest dat je de mensen die je lief hebt zal willen aanraden. Dit is iets dat ik ook aan de jongere generatie wil vertellen; het is een merk dat je vertrouwt en uit liefde wil doorgeven.
Waar staat Pier Augé over 3 jaar?
Dan zijn we een van de leiders in de internationale cosmetica-industrie en weer net zo populair als in de tachtiger jaren. We willen het huidverzorgingsmerk zijn waarmee je op je 20e begint en je hele leven blijft gebruiken.