Home Onderzoek Wie komt huilend van de kapper?
Hair update

Onderzoek Wie komt huilend van de kapper?

Toen WieWatHaar ruim een jaar geleden werd opgericht, was een van de drijfveren de consument een platform te bieden om hun eerlijke mening te delen. Want het is nu eenmaal niet makkelijk om je teleurstelling te laten blijken als je nog in de kappersstoel zit. Ik voel me altijd een beetje kwetsbaar in die stoel, je geeft je toch over. Jouw uitstraling, je haar ligt volledig in handen van je kapper en dat is niet niks. Maar ook de kapper is kwetsbaar. Als we onze mond niet open doen, hoe kan de kapper ons dan helpen? Daarom bieden wij kapper de mogelijkheid om te reageren op beoordelingen. Zodat een dialoog kan ontstaan tussen de kapper en klant. Eerst veilig achter de computer en hopelijk later (weer) face to face.
Onderzoek
Omdat ik me al een paar jaar met dit onderwerp bezighoud, was ik natuurlijk geรฏnteresseerd naar de uitkomst van het onderzoek dat Styletoday onder 519 vrouwen heeft gehouden.
Bijna 50% de kappersbezoeksters is meerdere keren ontevreden geweest over het resultaat. Ook bijna 50% vindt haar kapsalon via horen zeggen of door zomaar ergens binnen te stappen. Slechts 8% vond haar kapper via internet! Dat is weinig in deze digitale wereld, veel ruimte voor verbetering dus! Nu is het is al heel normaal een restaurant of hotel via internet te vinden, over een paar jaar doen we dat natuurlijk ook met andere dienstverleners zoals kappers. Ook kappers zelf worden steeds digitaler en de populariteit van social media helpt daar een aardig handje aan mee.
Nog een paar opmerkelijke resultaten: ongeveer een derde van de ondervraagden is na een aantal teleurstellingen nu wel tevreden over hun kapper. Maar ook een derde heeft de perfecte kapper nog niet gevonden! Ik dacht meteen, als die tevreden 30% nu allemaal een beoordeling op WieWatHaar schrijven, dan kunnen de 30% zoekenden op die manier misschien hun ideale kapper vinden. Want als het mis gaat, zijn de klachten niet mis. De meest voorkomende is dat het haar te kort wordt geknipt (34%). Ook het kleuren gaat nog wel eens fout (15%) en 1% was zelfs in het oor geknipt!
Ook kunnen kappers beter niet al te enthousiast hun producten aanprijzen. Een derde vindt dat heel vervelend. Opvallend is ook het hoge percentage dat zich stoorde aan de lichaamsgeur van de kapper (27%). Teveel praten maakt de kapper ook al niet geliefd, 17% vindt dat vervelend en 10% klaagde over het water dat te heet was tijdens het wassen.
Het maakt ons niet uit of we door een man of een vrouw worden geknipt (72%), welke producten een kapper verkoopt of hoe de salon er uit ziet. Dat laatste verbaasde me. Ik vind wel belangrijk met welke producten een kapper werkt, wat is de samenstelling, is het op dieren getest. Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent hun haarproducten bij de kapper koopt.
Wat we wel belangrijk vinden is het advies van een kapper. Ik heb al eerder geschreven over het feit dat maar 37% van de klanten vindt dat ze goed geadviseerd zijn. Als je bedenkt dat bijna de helft van de ondervraagden van de kapper verwacht dat hij/zij advies kan geven over een passend kapsel, is hier nog wel ruimte voor verbetering.
Maar zijn wij zelf altijd wel zo eerlijk? In die stoel zeggen we dus niets maar eenmaal thuis komt de onvrede er wel uit. Ik denk dat een kapper naar je moet luisteren, kijken en advies moet geven. Zelf moeten we ook eerlijk zijn over ons aandeel. Want soms zijn we niet realistisch over ons haar en slaan we een advies in de wind om vervolgens ontevreden te zijn over het resultaat. We kunnen veel van dit onderzoek leren, zowel wij als de kappers. Daarom zijn dit soort onderzoeken nuttig. Bedankt, Styletoday!
Marit/WieWatHaar