We weten allemaal dat een kappersbehandeling kan werken als balsem voor de ziel. Tijdens zo’n behandeling praten we over de meest uiteenlopende zaken die soms ook persoonlijk zijn. Gerrit Woering gaat nog een stapje verder. Met zijn nieuwe bedrijf “Knip & Koers Control” knipt hij aan huis en biedt tegelijkertijd psychologische hulp. Tenslotte vertrouwen we de kapper met ons haar en de psycholoog met onze problemen. Dus waarom geen combinatie van die twee? Ik was benieuwd naar dit unieke concept en sprak met hem.
Gerrit vertelt dat hij via omwegen kapper is geworden. Ooit zat hij op de LTS. Hij kan zich nog herinneren dat hij eigenlijk toen al kapper wilde worden, maar niet de richting ‘uiterlijke verzorging’ wilde kiezen omdat hij dat niet ‘cool’ vond. Na een tijdje werken is hij weer naar school gegaan en is uiteindelijk Psychologie gaan studeren. Toch was hij zijn jongensdroom niet vergeten en vorig jaar heeft hij de kappersopleiding gedaan.
Zijn doel is om het zo laagdrempelig mogelijk te maken voor mensen om hulp in te roepen. Doordat hij aan huis komt en de mensen helpt er ook aan de buitenkant goed uit te zien, schept dat een band. Mensen gaan nu eenmaal makkelijker naar de kapper dan naar de psycholoog.
Voor een eerste consult, dat maar €20 kost, trekt hij tenminste een uur uit. Meestal begint hij met het knippen en tijdens de knipbeurt komen de verhalen dan wel los. Hij richt zich op zowel mannen als vrouwen. Omdat een knipbeurt natuurlijk niet voldoende is voor iemand met serieuze problematiek, zijn vervolgconsulten mogelijk. Ook kan hij je doorverwijzen. Hij ziet zichzelf als de eerste stap over de drempel.
Knip je bij elk bezoek? Ik kan me voorstellen dat klanten vaker en psycholoog nodig hebben dan steeds weer een knipbeurt?
“Ik kan ook alleen voor een consult worden gebeld. Soms vinden mensen het ook prettig om een regelmatige afspraak te maken, zoals een keer in de 2 maanden haren bijpunten met een consult.
Vind je het niet lastig om 2 hoedanigheden te combineren? Dit zijn toch andere gesprekken die je normaal bij de kapper hebt.
“Soms is het lastig me te concentreren op een kapsel en tegelijkertijd goed te luisteren. Maar dat geef ik dan aan. Na het knippen kunnen we nog even verder praten en eventueel een vervolgafspraak maken. Voordeel is dat het ijs dan meestal wel gebroken is.”
Knip je alleen bij of geef je klanten ook een hele andere coupe?
“Beiden. Zelf houd ik wel van experimentele kapsels, maar ik begrijp dat niet iedereen een complete metamorfose wil. Bijpunten doe ik natuurlijk ook."
Vinden klanten het niet lastig dat je alleen maar knipt?
“Nee hoor, ik ga ervan uit dat het haar al gewassen is. Föhnen kan de klant zelf. Bij een kapper is dat ook eenmalig. En voor verven moeten ze ergens anders zijn. Bovendien duurt dat te lang. Ik wil ook nog voldoende tijd over hebben voor het gesprek zelf.”
Meer weten over de kapperpsycholoog? Bekijk de website: www.dekapperpsycholoog.nl