Cirque du Soleil is weer in het land met een prachtige nieuwe show KOOZA! Een paar weken geleden was ik bij de première en heb genoten! De magie, kleurrijke kostuums en acts, schitterend! Ik was benieuwd naar al dat werk achter de schermen.
Afgelopen dinsdag kreeg ik dan de kans om een kijkje te nemen in de ‘keuken’ van dat schitterende witte tentencomplex waar het allemaal gebeurt. Ik had een interview met Head of Costumes Marcel Bofill. Ik kwam binnen bij de artiesteningang en werd geleid door een aantal ruimtes waar volop geoefend werd. Helemaal achterin bevond zich het kledingatelier waar rijen kostuums hingen en 2 naaisters achter hun naaimachine zaten te werken. Een aantal kostuums herkende ik meteen uit de show. Wat een rijkdom aan prints, kleuren en materiaal!
Marcel zat achter zijn bureau en ontving mij hartelijk. Hij vertelde mij dat hij uit een kleermakersfamilie uit Barcelona komt en 8 jaar geleden als freelancer is begonnen bij Cirque du Soleil. Hij heeft zich in 5 jaar opgewerkt tot Head of Wardrobe. Hij werkt inmiddels al 1 jaar aan Kooza. Deze show is voor Nederland nieuw maar toert al jaren over de hele wereld.
Inspiratie
Marie Chantal is de ‘grote’ designer van de Kooza kostuums van het hoofdkantoor in Montreal. Ze heeft zich laten inspireren door cabaret, Mad Max en de schilderijen van Gustaaf Klimt. Nadat de ontwerpen klaar zijn, worden alle modellen uitvoerig getest door de artiesten. De kostuums mogen natuurlijk geen belemmering zijn voor hun optreden!
Er gaat heel wat aan zo’n show vooraf. Wat wij ons niet realiseren is dat de kostuums vaak jaren mee moeten, meestal zo’n 3 jaar en een artiest draagt zijn kostuum twee keer per dag. Sommige shows lopen namelijk wel 15 jaar! Daarom is het belangrijk dat bij de designs goed wordt gelet op de duurzaamheid van de stoffen. De meeste stoffen worden door Cirque du Soleil zelf gedrukt. Zo zijn ze er zeker van dat ze die print na 10 jaar ook nog kunnen krijgen.
Maatpakken
Alle kostuums worden op maat gemaakt en van elke artiest staat op de HQ in Montreal een hoofd. Hierop worden de hoofdtooien en haarstukken gemaakt. Marcel hield een haarstuk op zijn kop; er veel geen haar voor het gezicht. Bij acrobaten is het natuurlijk niet handig als hun haar voor hun gezicht hangt! Alles was kunstig vastgezet, zonder dat het op een ‘helm’ leek.
Elke ochtend beginnen Marcel en zijn assistentes met het controleren van de kostuums. De hele dag wordt dan gewerkt aan het gereedmaken van de kleding en haarstukken. Twee uur voor de show moet alles klaarhangen. De artiesten doen hun eigen make-up en worden geholpen bij het aankleden.
Marcel heeft het erg naar zijn zin bij Cirque du Soleil en reist de hele wereld over. Maar sinds hij een gezin heeft, wordt dat lastiger. Ik vroeg hem van welke films hij de kostuums bewondert. Hij noemde Dracula, waarvoor kostuumdesigner Eiso een Oscar heeft gewonnen. Hij kent haar persoonlijk want Eiso heeft ook gewerkt bij Cirque du Soleil. Ook Alice in Wonderland vond hij heel mooi. Het is duidelijk; Marcel houdt van magie en fantasie en zit hier helemaal op zijn plek!
Hebben jullie KOOZA al gezien? Kijk hier voor meer informatie en kaartverkoop: www.cirquedusoleil.com/nl/shows/kooza
Marit Heemskerk | WIEWATHAAR