The rich & famous do it differently!
Als het aan Josh Wood (Global Creative Color Director van Wella) - colorist van bekende sterren als Julianne Moore, Elle McPherson en Gwyneth Paltrow - ligt, gaat dat straks niet meer op voor kleurservice in de salon. Tijdens het Wella event in Monaco, kondigde hij Couture Color aan; de kleurservice op maat. Veel celebs hebben een signature haarkleur, die helemaal op hun huidskleur, imago en haar is afgestemd. Vaak vragen vrouwen naar zo'n haarkleur in de salon, "doe mij maar Gwyneth blond of Julianne rood". Maar volgens Josh is er is zoveel meer uit haarkleur te halen voor de klant. Daarom brengt Wella de salonservice naar een hoger niveau en kunnen we ons straks allemaal Couture Color veroorloven.
Nu gaan klanten vaak naar de kapper met het verzoek 'om even bij te kleuren'. Vervolgens kijkt die kapper in zijn archief voor de kleurnummers en wordt het haar volgens het aloude recept bijgekleurd. Een gemiste kans, volgens Wella, zowel voor de salon als voor de klant. Want er zijn zoveel nieuwe technieken, producten en mogelijkheden. Dankzij de introductie van Couture Color, wordt het proces omgedraaid. Straks kies je niet meer voor een kleur, maar voor een look die je kiest aan de hand van het nieuwe look book. Je kapper bepaalt pas daarna de kleur en technieken.
Momenteel is de Couture Color service nog volop in ontwikkeling en wordt pas volgend jaar maart gelanceerd. Wella is bezig een set tools te ontwikkelen waarmee de kapper straks in een paar snelle stappen de klant op maat kan adviseren en helpen. Dat dat nodig is blijkt wel uit een onderzoek; 75% van de ondervraagden zou een salon bezoeken die dit aanbiedt, terwijl dat momenteel maar in 19% van de salons gebeurt.
Ik mag alvast verklappen dat de looks worden ingedeeld in drie groepen:
1. Customized & Artistic - kappers worden geïnspireerd door de catwalk & laatste trend en Wella levert de middelen om deze trends door te vertalen. Zoals al is gebeurd met Instamatic, een toner die als het ware een kleurfilter over het haar legt van zachte pastels. Geschikt voor vrouwen die de laatste trends willen volgen en willen experimenteren met kleur.
2. Well-being - het welzijn van de klant staat voorop, een kappersbezoek moet een verwenmoment worden waarbij het welzijn van de klant voorop staat. Ook vrouwen met allergieën of beschadigd haar kunnen hun haar kleuren met de juiste middelen. Deze service is ideaal voor klanten met kwetsbaar haar.
3. Natural & Sopisticated - dankzij de laatste technieken is het mogelijk om geloofwaardige kleur te creëren die ongeloofwaardig lijkt, om het in Josh' woorden te zeggen. Deze haarkleur moet er niet gekunsteld uitzien, maar natuurlijk en subtiel.
Ik ben benieuwd en kan niet wachten straks zelf deze Couture Color te beleven. Want willen we ons eigenlijk niet allemaal speciaal voelen en haarkleur op maat? Iedere vrouw is anders, we zijn niet in hokjes te duwen. Daarom ben ik ook zo blij dat Wella hier (eindelijk) aandacht aan gaat besteden. Wordt vervolgd!