Home 5 soorten klanten tijdens corona, welk type ben jij?
Hair update

5 soorten klanten tijdens corona, welk type ben jij?

Veel kappers en klanten dragen al een mondkapje, maar 1 december zal iedereen dat moeten. Over de effecten zijn de meningen verdeeld, maar als je het niet doet riskeer je nu dus wel een vette boeten van €95! Voor kappers is het vaak lastig om hun klanten deze regels op te leggen. Er is veel onduidelijkheid, de regels veranderen ook steeds en bovendien hebben de kappers deze regels zelf niet bedacht. Ze doen alleen enorm hun best om hun vak te kunnen blijven uitoefenen zodat het hen niet zo vergaat als hun collega's in de horeca. De klanten reageren ook heel verschillend.

Als je alle klanten in groepen kunt onderverdelen, zijn dit de 5 meest voorkomende types:

De activist

Deze klant maakt zich meestal erg boos als hij of zij wordt geconfronteerd met de coronaregels. Een mondkapje is uit den boze; deze klant weet vaak haarfijn te vertellen waarom je dit juist niet moet dragen en weigert dat zelf meestal ook. Dat geldt ook voor handen ontsmetten, daar zouden meer nadelen aan kleven dan voordelen. Eenmaal in de stoel (als deze klant daar dan nog zin in heeft), gaat het gesprek alleen maar over de waanzin van al die maatregelen en probeert de kapper vaak nog te overtuigen van zijn gelijk. Wel of niet terecht, deze boze klant is wel heel vermoeiend voor de kapper, die alleen maar met zijn vak bezig wil zijn.

De ontkenner

Voor deze klant is corona geen groot probleem, maar te vergelijken met de griepgolf van een paar jaar geleden. Mensen worden nu eenmaal ziek en al die drukte over corona vindt hij zwaar overdreven. Dit is de klant die heel nonchalant met de regels omgaat. Niet zozeer uit principes (dus heel anders dan 'de activist'), maar omdat hij er niet mee bezig wil zijn. Dit is voor de kapper een lastige klant, want hij zal zeker in de stoel plaats willen nemen, maar zal er voortdurend op gewezen moeten worden dat hij zich wel aan de regels moet houden, omdat de salon open wil blijven.

De rechter

Dit is een klant die snel een graag over anderen oordeelt. Hij of zij heeft wellicht al eens met de 'kliklijn' gebeld als de buren het iets te gezellig hadden in de tuin en ziet zichzelf graag als hulpje van de overheid. 1,5 meter afstand wordt heel letterlijk genomen en iedereen die zonder mondkapje op over straat loopt, kan van deze klant een boze blik verwachten. Zo ook in de salon. Vaak gaan de gesprekken over mensen die zich onvoldoende aan de maatregelen houden of is deze klant zwijgzaam omdat hij het simpelweg te druk heeft om de anderen klanten te controleren op hun gedrag om daar vervolgens een oordeel over te vellen.

Foto: Flavio Gasperini

De meeloper

Een heel makkelijke klant is de meeloper. Hij houdt zich netjes aan de regels en zal nooit dwarsliggen. Maar heeft ook niet een oordeel over anderen, die zich daar minder aan houden. Deze klant is ook niet zo bezig met corona en de gesprekken zullen ook zeker over iets anders gaan. Maar de kapper zal er in ieder geval niet over in discussie hoeven gaan. Wat een verademing!

De wegblijver

Deze klant vind het ondanks alle maatregelen nog niet veilig om nu naar de kapper te gaan en zit thuis met een enorme coronacoupe of laat een nichtje dat kapster is thuiskomen. Kappers kunnen dit maar beter niet persoonlijk opnemen en het niet zien als een afwijzing van hun voorzorgsmaatregelen. Deze klant shopt ook alleen maar online en laat zelfs de boodschappen thuisbezorgen. Wellicht verschijnt deze klant weer nadat Nederland helemaal coronavrij is verklaard of als iedereen de prik heeft gehad.

Herken jij jezelf in een van deze types? Het blijft een verwarrende tijd en het kan heel goed dat je als klant kunt wisselen hoe je ermee omgaat. Zo zie je dat mensen het virus serieuzer nemen als iemand in hun directe omgeving het zwaar te pakken heeft gehad. Of ze gaan er makkelijker mee om naarmate de tijd verstrijkt en iemand die ze kennen heeft het gehad of alleen met milde symptomen ('het voelde als een licht griepje'). Maar feit blijft dat er regels zijn en dat kappers graag hun vak willen blijven uitoefenen en daarom die regels wel moeten handhaven. Dus probeer je frustratie nooit op de kapper af te reageren, laten we het gezellig houden in de salon!