Home 5 VRAGEN AAN Bastiaan van Lammeren
Hair update

5 VRAGEN AAN Bastiaan van Lammeren

Hij verraste dit jaar met de overname van Bookies Hair Supplies, het bedrijf achter haarmerken als Kevin Murphy, K18 en Omniblonde. Maar Bastiaan van Lammeren is geen vreemde in de branche en werkte al eerder met grote haarmerken, voordat hij een aantal jaar de kappersbranche verliet. Wij vroegen deze bevlogen ondernemer naar zijn plannen en visie en waarom hij toch weer voor deze branche heeft gekozen.

1. Wat is jouw achtergrond?

Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en ben ooit in de bloemenbranche begonnen. Bij toeval kwam ik bij Wella terecht en daar heb ik 7 jaar gewerkt in diverse functies. Zo maakte ik kennis met de ‘wondere wereld van de kapper’. Daarna stapte ik over naar de skincare divisie van L’Oréal en na een jaar verliet ik de beautybranche omdat ik werd gevraagd om de rol van operationeel directeur voor een airco & warmtepomp bedrijf te vervullen. Maar ik kwam er al vrij snel achter dat mijn wereld toch die van de kappersbranche is. Soms moet je iets anders doen om erachter te komen wat je wél wilt.

2. Waarom de overname van Bookies?

De kappersbranche heeft mijn hart gestolen. Het is een wereld vol passie, emotie en creatie. Het is een hele gevoelige wereld, waarin de mens een hele centrale rol speelt. Dat sluit naadloos aan op wie ikzelf ben, dit past echt bij me.

Kevin Murphy is een heel mooi merk en toen ik hoorde dat Bookies ter overname was, zag ik dit als een prachtige manier om terug te keren in deze branche. Het merk staat als een huis, qua positionering in de markt, ondersteuning, marketing, educatie en sales. Alles klopt gewoon. De onderhandelingen zijn even gepauzeerd door corona, maar uiteindelijk hebben we vorig jaar in augustus de knoop doorgehakt en sinds 1 januari 2022 ben ik de nieuwe eigenaar.

3. Wat is jouw toegevoegde waarde?

Bookies bevindt zich op een kantelpunt om naar de volgende fase te gaan

Ik ben echt een bouwer, geen starter. Mijn waarde is dat ik het leuk vind om organisaties en diensten te bouwen. Bookies bevindt zich echt op een kantelpunt om naar de volgende fase te gaan. Daar ligt mijn expertise ook. Ik wil gaan bouwen aan de structuur van educatie, sales, marketing en samenwerkingen uitbreiden. Ook in de distributie zie ik nog veel nieuwe mogelijkheden qua groei.

4. Wat zijn de plannen voor Bookies?

Er staan geen nieuwe merken op de planning. Wel komen er een aantal verbeteringen aan voor de kapper. Er komt een salon portal waarin de producten, educatie en marketingmaterialen worden gecombineerd, zodat de klant alles rondom de merken op één plek heeft. Daarnaast gaan we veel meer educatie in de salons verzorgen.

Ook gaan we kappers helpen met hun online retail. Wij hebben er bewust voor gekozen om Kevin Murphy en K18 ook merkbekendheid te geven via diverse consumentenkanalen, waaronder de Bijenkorf. Wij bieden deze merken aan via salons, selectieve webshops en high-end retail. Ik geloof heel erg in deze aanpak en dat het één het ander op deze manier versterkt. Dat horen we ook van onze kappers terug.

Kevin Murphy kappers hebben echt een liefde voor het merk en waar het voor staat. Duurzaamheid vinden ze belangrijk en daarom ben ik blij dat de productie voor Europese salons nu helemaal in Europa plaatsvindt. Overal wordt echt goed over nagedacht.

5. Waar staat Bookies over 5 jaar?

Dan is Bookies nog steeds dé partner voor de salon en ik ga ervanuit dat we dan nog meer mooie merken hebben toegevoegd. We willen bewust niet enorm groot worden, maar we willen wel groeien. Wel kijken we heel goed naar welke salons we willen aansluiten, daar gaan we heel selectief mee om en zo houd je de merken ook exclusief.