De Amsterdam Fashion Week is weer voorbij en ook dit jaar waren de haarstylisten van van L’Oréal Professionnel verantwoordelijk voor het haar van de belangrijkste shows. Als er iets is dat FWA karakteriseert, dan is het wel de diversiteit: de vele indrukken en bovenal de afwisseling in de kleding en coupes. Voor L’Oréal Professionnel is dit het uitgelezen moment om de creativiteit van hun ambassadeurs te tonen. De ontwerper is de opdrachtgever, en heeft meestal een duidelijke eigen visie, maar uiteindelijk is er sprake van een samenspel. Een actuele trend is dat ontwerpers het haar graag zo natuurlijk en nonchalant mogelijk willen hebben. Het mag vooral niet te gestyled ogen, en dat is vaak nog het moeilijkst om te maken. Een overzicht!
10 JULI | CLAES IVERSEN
Claes Iversen had dit jaar de eer om FWA te openen. Hij showde zijn confectielijn en couture door elkaar heen. Die tweeledigheid was ook doorgevoerd in het haar. Bij de ene groep modellen was het in een middenscheiding gestyled, waarbij de natuurlijke valling behouden bleef. De andere helft kreeg een zogenaamdeside swap, de nieuwe trend waarbij het haar naar één kant wordt gelegd met een lage zijscheiding en halverwege voor het oog hangt. “De coupes zijn heel naturel, ready-to-wear bijna. Looks zoals je ze in feite zelf zou kunnen maken—een mooie tegenhanger van de haute couture,” aldus topkapper Berni Ottjes.
11 JULI | READY TO FISH BY ILJA
Dit seizoen liet Ilja Visser zich voor haar Ready to Fish-lijn inspireren door kinetische kunst, een stroming waarin beweging centraal staat. De sluike hemdjurken van relaxte sportmaterialen,die werden afgewisseld met play- en jumpsuits, boyish voetbalshorts en jersey T-shirtjurken oogden sterk in hun eenvoud. Een stijl die zo clean en edgy is verdient een eenvoudig kapsel. Chef de Cabine Francis Schroembges wilde het effect bereiken van kleine haartjes die licht vangen. “Alle modellen hebben een aureool van een dun vachtje haar rond het hoofd”, legde ze na afloop uit. Ze gebruikte ballonnen om de uit twee lagen opgebouwde paardenstaarten aan de bovenkant een statisch uiterlijk te geven. In combinatie met de donker aangezette wenkbrauwen en oranjerode lippen een zeer geslaagde look vol minimalistische details.
12 JULI | SIS BY SPIJKERS & SPIJKERS
Achterover leunen en genieten van een relaxte, Afrikaanse mood. Dat kon bij de show van SIS by Spijkers en Spijkers. De tweelingzussen Truus en Riet brachten dit seizoen luipaardmotieven, moderne waxprints en geinige graphics. De voor Spijkers en Spijkers typerende heldere vlakverdelingen refereerden naar de art-decostijl uit die tijd. Aan Tommy Hagen was het de taak om een mooie symbiose te vinden tussen de Afrikaanse invloeden en een moderne, sexy hairdo. Een opdracht die de excentrieke Chef de Cabine op het lijf bleek geschreven. Doordat hij bij alle modellen vlechten maakte en deze vlak voor de show loshaalde, ontstond er een licht slagje in het haar. Zo creëerde hij mooie, ongedefinieerde bobbelingen in het haar. Het meest verrassend was de zijkant; de visgraatvlecht die achter het oor langs over de schouder viel, werd bijna een sieraad.
13 JULI | TONY COHEN
In een afgeladen Gashouder toonde Tony Cohen zijn nieuwe collectie voor een grote schare fans. De collectie was uitgevoerd in crème, zwart, flessengroen, petrol en nachtblauw. Onafgewerkte zomen en revers gaven de ontwerpen een ruw randje. Het sluike haar van de modellen was voorzien van een glimmend effect bovenop. Een idee van Chef de Cabine Berni Ottjes, die erg blij was dat het contrast tussen glanzend en mat zo goed tot zijn recht kwam op de catwalk. De hoofddeksels waren voor hem een extra punt van aandacht. Flaphoeden van organza met buigbare randen konden op verschillende manieren omhoog worden geklapt. Voor het eerst bracht Tony Cohen ook mannenmode. Kledingstukken die hij zelf graag draagt: geen slank gesneden Italiaanse snit, eerder een nonchalante oversized look. Veel draperieën, langere jasjes, T-shirts en Palestijnse keffiyeh-sjaals. Het eerste mannelijke model werd met luid gejoel onthaald—en niet in de laatste plaats vanwege zijn opvallende blonde kroeshaar.
14 JULI | PAUL SCHULTEN
Couturier Paul Schulten had de eer om FashionWeek Amsterdam af te sluiten. Zijn creaties oogden allen zeer bewerkelijk, en dat gold eveneens voor het haar, dat door Olaf van den Wildenberg vakkundig was opgestoken in een schelpvormige knot. De details, zoals de gedraaide pluk aan de zijkant van het hoofd en de nephaaraccenten in de knot, had de Chef de Cabine bewust subtiel gehouden. Eerder ton-sur-tondan zwart-wit. Daarmee voorzag hij dit klassieke kapsel van een moderne twist.
Overgenomen van een persbericht van L’Oréal Professionnel | Fotografie: Team Stigter