Home Interview met barber Nero - 2e prijs Barbershop Award 2017
Events & Awards

Interview met barber Nero - 2e prijs Barbershop Award 2017

Nero

Op 25 juni is Nero Barbershop uit Ermelo tweede geworden bij de BSL People's Choice Barbershop Award - powered by Wahl. Wij vroegen eigenaar Nero de Boer naar zijn passie voor het herenvak en waarom hij voor Ermelo heeft gekozen.

HET BEGIN

Nero-de-boerNu 18 jaar geleden, heb ik de kappersschool gedaan. Vanaf het begin sprak het herenvak mij al meer aan en na mijn opleiding ben ik bij een herenkapper gaan werken. Ik heb namelijk niet het geduld om 2 uur met een klant bezig te zijn, wat bij vrouwen snel het geval is en daarnaast spreekt de sfeer bij mannen me veel meer aan. Maar al snel ben ik naar Londen vertrokken, waar ik 9 jaar bij een barbershop heb gewerkt. Het barbiersvak heeft in Engeland altijd geleefd, terwijl dat in Nederland toch wel 30 jaar is verdwenen. Het was een geweldige ervaring waar ik heel veel heb geleerd. Toen ik terugkwam heb ik nog voor andere barbershops gewerkt om uiteindelijk 4,5 jaar geleden mijn eigen shop in Ermelo te starten. En nu hebben we ook sinds 1,5 jaar een vestiging in Harderwijk.

DE BARBERSHOP

Dat is voor mij een ruimte voor mannen waar nieuws gebracht én doorverteld wordt. Bij ons staat de deur altijd open en mannen komen soms ook langs voor de gezelligheid. Geregeld komen klanten langs om alleen een verhaaltje te vertellen en een bakje koffie te drinken. Sommigen wel bijna elke dag!

NERO BARBERSHOP

Nero-02

Onze barbershop zie ik als een plek waar je jezelf kunt zijn en waar niet alleen aandacht aan je kapsel wordt besteed, maar ook aan je verhalen. We luisteren graag naar onze klanten. Soms ben je een psycholoog en dat wordt wel gewaardeerd. We onthouden die verhalen ook en klanten kunnen soms versteld staan dat we dat nog weten. Doordat wij heel aandachtig luisteren, kunnen we die verhalen ook onthouden. Die persoonlijke aandacht vinden we heel belangrijk.

Dat gebeurt niet alleen in Ermelo, maar ook in Harderwijk. Mijn collega’s creëren daar precies dezelfde sfeer. We werken alleen met mensen die uit de omgeving komen, zodat er echt verbondenheid is met de buurt.

Nero-03

 

SUCCESFACTOR

Ik ben heel erg maatschappelijk betrokken en zet me graag in voor een goed doel of iets in de buurt. Als een klant het niet kan betalen, knippen we gratis. Wie dat zijn, houden we natuurlijk voor onszelf. Maar daar krijg je veel voor terug, ik geloof daar echt in: hoe meer je geeft, hoe meer je terugkrijgt.

DE AWARD

Wij vinden deze award belangrijk omdat het een stukje waardering is dat vanuit je klant komt. Deze winst bevestigt dat je iets heel goed doet en dat geeft je meer kracht en energie om verder te gaan en het nog beter te gaan doen. Hier in de omgeving heb ik ook in alle krantjes en bladen gestaan.

LOYALITEIT

Nero-01

Zelfs de burgermeester heeft een review geschreven! Wij geven de klant zoveel tijd en aandacht en dat waarderen onze klanten heel erg. Ik geloof dat als je zelf tijd aan iemand geeft, de ander ook bereid is dat aan jou te geven en daardoor vonden klanten het helemaal niet te veel moeite om zo uitgebreid reviews over ons te schrijven.

NEDERLANDSE MAN

Mannen hier mogen wel wat meer aandacht aan hun uiterlijke verzorging geven. Het wordt wel beter, maar het mag nog steeds ietsje meer. In het buitenland, zoals ik ook in Londen heb ervaren, is dat veel normaler. Ze volgen de laatste trends, letten op hun kleding, kopen haar- en huidproducten en geven daar meer geld aan uit. Nederlandse mannen zijn te makkelijk, laten hun vrouw kleren voor ze kopen en geloven het verder wel. Ik probeer mijn klanten wel op te voeden door ze uit te leggen dat een duurder potje wax uit de salon echt beter is en langer meegaat dan een potje van de Action.

GRAAG IN DE STOEL

Dat is een goede vraag, poeh! Hij leeft niet meer, maar ik had dan heel graag Nelson Mandela in de stoel gehad. Niet omdat zijn kapsel lelijk was, maar om wie hij was en wat hij voor mensen gedaan heeft.

OP REIS

Ik zou nog weleens naar een ver land willen, zoals Nieuw Zeeland. Maar aan de andere kant hoef ik niet langer dan 4 uur in een vliegtuig te zitten. Ik heb dan wel het idee dat ik iedereen heb gesproken en dan wil ik uitstappen. Dus we zien wel.

PLANNEN

We zijn bezig met twee andere winkels en ik heb een franchise-concept gemaakt. We willen als franchise verder gaan voor de Benelux, waarbij we de andere winkels ondersteunen met marketing, gezamenlijke inkoop, administratie en trainingen. De sfeer in de shop en de inrichting mag de eigenaar zelf bepalen, hij mag er echt zijn eigen touch aan geven. Dit is ideaal voor jonge barbers om te starten.