Maak je je nog druk om die grijze uitgroei of je make-up, als je alles achter moet laten om te vluchten voor geweld en oorlog?
[vision_pullquote style="1" align=""] In de spiegel weer een glimp zien van de persoon die je ooit was [/vision_pullquote]Nee, zou je denken. Maar als je de overtocht hebt overleefd en in een vreemd land al maanden alleen of met je gezin in een kamp verblijft, hoeveel goed kan wat persoonlijke aandacht je dan doen. Iemand die er even helemaal voor jou is, om je mooi te maken. En hoe fijn is het dat als je in de spiegel kijkt, je je weer even mens kunt voelen. Dat je weer een glimp ziet van de persoon die je was, voordat je uit je leven werd weggerukt.
Ja, het is een druppel en nee, het is niet noodzakelijk om in leven te blijven. Maar een beautybehandeling gaat verder dan alleen de buitenkant. Hoe je er uitziet geeft je zelfvertrouwen, maar kan je ook ontzettend onzeker maken. Dat geldt voor iedereen, dus óók als je op de vlucht bent. Misschien niet direct, maar wel als je van de eerste schrik bent bekomen. Iemand op de vlucht is ook gewoon een mens zoals jij en ik. Soms is het goed om daar even bij stil te staan, want we kunnen op een dag allemaal in dezelfde situatie zitten. En dan kun je ook begrijpen dat een beautysalon en een barbershop daar geen overbodige luxe zijn, maar plekken waar gewonde mensen weer even blij kunnen zijn.
Daarom is het fijn dat er initiatieven zijn zoals Because We Carry*, die zich vanaf het begin hebben ingezet om deze mensen een hart onder de riem te steken. Ontbijtjes brengen, yogalessen en speelmiddagen voor de kinderen en nog veel meer hebben zij daar geregeld. Ook hebben zij een beautysalon en barbershop op Kara Tepe opgezet, waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt door vele mannen en vrouwen. Met onvoldoende middelen, maar met veel voldoening. Gelukkig komt er nu hulp. Op 14 november gaan we met een team van kappers, barbers en een creatief bureau naar Kara Tepe op Lesbos om de mannen en vrouwen daar te trainen, zodat zij deze kennis zelf weer door kunnen geven aan anderen. Er komt een container voor de barbershop en de keet waarin de beautysalon nu wordt gehouden, wordt helemaal opgeknapt. Sponsoren zoals het kappersmerk Keune en het cosmeticamerk Delilah zorgen voor producten. Zenner sponsort haarspeldjes en we nemen nagellakjes mee van Essie en crèmes van Care Cosmetics. Maar liefst 6 Nederlandse vakmensen hebben hun agenda leeggemaakt om hun medemens in Lesbos te gaan helpen. Bovendien gaat Keune nog verder door de hele container voor de barbershop te sponsoren en te zorgen dat hun beste educators mee konden. En 101 Barbers heeft 2 complete barber units gesponsord en netjes afgeleverd op Lesbos. We krijgen tools van Wahl en MW Beauty en ga zo maar door! Echt geweldig! Al deze fantastische bedrijven en mensen zien jullie straks terug op dit platform, want waarom sponsort een bedrijf en wat beweegt een haarstylist, makeup artist of ondernemer om zich hiervoor in te willen zetten? Ook dát ga ik jullie straks allemaal vertellen.
Mensen-mensen
Er wordt vaak gezegd dat kappers mensen-mensen zijn. Met dit project heb ik dat extra goed gemerkt. Ik ben heel blij en trots dat ik mee mocht helpen en straks met deze fijne mensen meega. Ik ga mee als 'regelneef' en om de verhalen te op te schrijven. Ik heb geen idee wat we kunnen verwachten, hoe het gaat lopen. Want de winter staat voor de deur, de kampen zijn overbevolkt en er zijn soms andere prioriteiten. Maar we gaan ons best doen en ik ga jullie op de hoogte houden. Want we willen dit project ook op de lange termijn steunen en zijn daar niet om in een paar dagen een aantal mensen mooi te maken. We willen de mensen trainen zodat zij hun kennis weer kunnen doorgeven en we willen voor langere periode producten geven. En als die op zijn, willen we zorgen dat er weer nieuwe worden geleverd. Hoe we dat gaan doen, is nu nog niet helemaal duidelijk. We gaan eerst kijken en de wil om er iets moois van te maken is groot. Met dit team en de mensen van Because We Carry, heb ik daar alle vertrouwen in. Wordt vervolgd!
Een beautysalon voor de vrouwen
De vrouwen zullen worden getraind in haar opsteken en vlechten, knippen en kleuren. Daarnaast krijgen ze les in allerlei make-uptechnieken, zodat ze met die kennis zelf hun creativiteit kunnen gebruiken om nieuwe looks te maken. De trainers zijn:
Ilham Mestour - Global Creative Artistic Director Keune
"Ik ben geboren in Casablanca en ik groeide op in een cultuur waar uiterlijk een belangrijke rol speelt. Daarom was het makkelijk om voor een carrière als kapper te kiezen. Mijn opa plaagde me vroeger altijd terwijl ik urenlang bezig was met het haar van mijn tantes – een klein meisje van negen die worstelt met een ronde borstel en een föhn om hun volle, krullende haardos steil te krijgen. Toen had ik natuurlijk nog geen idee hoeveel impact haar op vrouwen kan hebben. Nu weet ik dat het juiste haar vrouwen zo vrouwelijk en sexy kan laten voelen. Je ziet ze echt transformeren in vrouwen die zich aantrekkelijk en zelfverzekerd voelen."
Eline de Hont - Global Educator Keune
"I strive to leave a sparkle wherever I go, to mould beliefs and behaviours and share the knowledge I've learned myself throughout the years. 'Remember why you started' - this is the text of my tattoo, and I try to remember that passion every day!"
Barbra Oliemans - Makeup artist Delilah Cosmetics
"Make-up is my great passion, and I’m proud that I turned my passion into my profession. Nothing guarantees quality more than doing something from the heart."
Een barbershop voor de mannen
Momenteel is er helemaal geen barbershop. Elke 2 weken wordt die op- en afgebouwd in het amphitheater. Maar daar komt verandering in door de komst van een grote container! Drie barbiers gaan de mannen alle basics leren, waarmee ze zelf allerlei kapsels kunnen maken. Dit zijn:
Ronald de Bont - De Zwarte Raaf, De Barbershop Groningen, Global Ambassador 1922 by JM Keune
"Mijn passie voor het kappersvak is na 33 jaar niet verminderd. Ik blijf mezelf ontwikkelen en deel graag mijn kennis met anderen omdat ik het iedereen gun om zijn dromen te verwezenlijken en een toekomstperspectief te hebben."
Marc van de Hare - Van de Hare Amsterdam Barbers, oprichter BarberSociety
"Geïnspireerd door mijn opa en vader, heb ik mijn hart verloren aan het herenvak; het beste vak dat er is! Niet alleen kan ik mijn creativiteit in het herenvak kwijt, maar knippen is ook een sociaal vak. Mannen onder elkaar, een praatje maken of een goed gesprek en uiteindelijk je klant zien vertrekken met een goed gevoel en een mooi kapsel. Ik ben er trots op aan dit gevoel te kunnen bijdragen. Voor mij is vakmanschap net zo belangrijk als oog hebben voor de behoeften van je klant en contact maken."
Nero de Boer - Nero Barbershop Ermelo, Harderwijk
"Being a barber is about taking care of people."
Foto's uit Lesbos: Carolien Nieuweboer van Because We Carry