3 vragen over POP Perfect Curls
Perfect on People (POP) trainer Mirjam Bouzelmad praat ons kort bij over de nieuwe POP Perfect Curls lijn. Ook geeft ze handige tips voor de verzorging van gekruld haar. Een must read voor curlies dus!
Wat betekent CG-proof?
CG-proof betekent Curly Girl proof. Bij de CG-methode - bedacht door Lorraine Massey - gebruik je alleen haarproducten welke vrij zijn van siliconen, sulfaten, minerale oliën en uitdrogende soorten alcohol. Onze Curls producten bevatten geen van deze ingrediënten en zijn gelabeld met een CG-proof logo.
Wanneer iemand met de CG-methode wil starten, is het belangrijk om het haar eerst te wassen met een sulfaatrijke shampoo. Dit zorgt er namelijk voor dat restanten en eventuele opbouw van product worden verwijderd uit het haar. Daarna wordt het haar met een sulfaatvrije shampoo gewassen voor een milde reiniging. Conditioner wordt aangebracht in handdoekdroog haar. Enige minuten laten inwerken en vervolgens uitspoelen. Bij extreem droog of beschadigd haar kan de conditioner (deels) in het haar blijven zitten, bijvoorbeeld door ermee te gaan slapen.
Het aanbrengen van de stylingproducten gebeurt altijd in nat haar. Op deze manier kun je de krul veel mooier bundelen voordat het gedroogd wordt, dit vermindert het pluizen aanzienlijk.
Als laatste stap wordt het haar gedroogd met een diffuser, of door het aan de lucht te laten drogen. Zorg dat je tijdens het drogen niet met je handen aan het haar komt. Ook voor een kapper is dit wel even schakelen kan ik je vertellen. Ik ben zelf altijd driftig aan het kneden geweest wanneer ik gekruld haar droogde, maar dit is echt een no-go omdat je op die manier eigenlijk veel meer pluis creëert. Je mag pas weer aan het haar komen als het haar helemaal droog is.
Wat is zo bijzonder aan de POP Perfect Curls lijn?
POP Perfect Curls is perfect afgestemd op - en gemaakt voor - gekruld haar, ruikt heerlijk, is betaalbaar, makkelijk in gebruik én volledig CG-proof. Daarnaast houden we ons assortiment graag zo compact mogelijk, dat is duidelijk en overzichtelijk voor zowel kapper als klant.
In de basis komt het hierop neer: gekruld haar heeft óf een tekort aan vocht of een tekort aan proteïne. Vanuit deze basis zijn we onze producten gaan ontwikkelen. We hebben een mild reinigende shampoo ontwikkeld, welke volledig CG-proof is. Deze bevat daarnaast de perfecte balans tussen moisture en proteïne en is volledig vrij van sulfaten. Na het wassen wordt de rektest toegepast op het haar, om te zien of het moisture of proteïne nodig heeft.
Bij vochttekort kan dan gebruik worden gemaakt van de Moisture Balm; deze geeft gekruld haar een intensieve verzorging en glans, zonder het haar te verzwaren en brengt de vochtbalans in het haar weer op peil.
Bij een tekort aan proteïne kan de POP kapper gebruik maken van het Repair Mask. Zoals ik al zei houden wij ons assortiment graag zo compact mogelijk, dus waarom een nieuw product ontwikkelen wanneer het Repair Mask al perfect geschikt is om proteïne aan te vullen in gekruld haar? Daarnaast is dit product ook CG-proof en bevat het Repair Mask een plantaardige variant op proteïne, zo blijven we dus ook nog eens 100% vegan.
Als stylingproduct kan er gekozen worden voor de Gel of de Power. De Gel is op basis van moisture, wordt aangebracht in vochtig tot nat haar en bundelt de krullen mooi. De Gel geeft een wat harde cast wat eruit gekneed kan worden wanneer het haar volledig droog is. De Power is op basis van plantaardige proteïne, deze bundelt de krullen mooi, waardoor er minder pluis ontstaat in het haar. De Power geeft in tegenstelling tot de Gel geen harde cast, maar doet qua stevigheid niet onder voor de Gel.
Alle producten kunnen ook worden gecombineerd. Het kan zijn dat de aanzet van het haar vocht tekort komt en de punten proteïne. Dan zou je er dus voor kunnen kiezen de Gel op de aanzet te gebruiken en de Power in de punten.
Hoe kunnen kappers het beste omgaan met klanten met krullen?
Geen enkel kapsel of haartype is hetzelfde, ook in gekruld haar zit enorm veel verschil. Het is dus erg belangrijk om goed naar het haar te kijken en naar de klant te luisteren. Wat zijn de problemen, waar lopen ze tegenaan als het aankomt op het verzorgen en stylen van het haar. Maar stel ook vooral de vraag: "Hoeveel is de klant bereid er zelf voor te doen?". Dit is helemaal belangrijk als een klant over wil op de CG-methode.
Want je kunt als kapper de mooiste kapsels knippen, maar wat de klant er thuis mee doet is minstens zo belangrijk! En daar komt ons advies om de hoek kijken. Dus neem stap voor stap door met de klant hoe ze hun krullen moeten verzorgen.
Een kapper volgt vaak veel trainingen en investeert veel in zichzelf, maar vergeet soms dat een consument veel dingen helemaal niet weet. Wees je daarvan bewust en help je klant naar mooier haar. De klant is jou daar eeuwig dankbaar voor en jij hebt er een trouwe klant voor het leven bij!