eve-cover
Home Wij willen laten zien dat schoonheid ook duurzaam kan
BEAUTIFUL PEOPLE

Wij willen laten zien dat schoonheid ook duurzaam kan

Interview met Eve Gabaix

St. Tropez is haar geboortestad waar zowel haar oma als haar moeder ene kapsalon hadden. Eve Gabaix is uiteindelijk ook in de beautybranche terecht gekomen want ze is Marketing Director AVEDA Northern Europe, Middle East & India. Ook duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid zijn thema’s die Eve belangrijk vindt. Ze vertelt waarom AVEDA haar naam verbonden heeft aan de Dutch Sustainable Fashion Week en welke rol duurzaamheid heeft in de wereld van AVEDA

Eve is Marketing Director voor AVEDA en koos bewust voor een duurzaam merk 

Eve: “De oprichter van AVEDA, Horst Rechelbacher, zei ooit: ‘Let’s try to make sustainability a fashionable trend’. Het was zijn missie om duurzaamheid uit de geitenwollensokkensfeer te halen, want vroeger werd een ‘duurzaam’ beautymerk of iets dat ‘vegan’ was niet als aantrekkelijk of sexy gezien. Gelukkig zijn de tijden veranderd, maar door de betrokkenheid die AVEDA heeft met duurzaamheid, is dit hét perfecte event om te sponsoren. Wij willen graag laten zien dat schoonheid ook anders kan en dat mooi, gekleurd haar en make-up ook op duurzame wijze kan. Onze visie sluit helemaal aan bij die van de Dutch Sustainable Fashion Week. Mode hoeft geen aanslag te zijn op het milieu en dat dragen wij graag uit!”

Duurzaamheid als trend

Ja, wij waren een van de eerste merken met aandacht voor duurzaamheid en nemen dat nog steeds enorm serieus. Ook al zijn we nu onderdeel van Estee Lauder, we wijken niet van onze eigen beginselen af en zijn daar heel streng in. Zo is AVEDA niet te koop in China, ook al is dat een hele lucratieve markt. Want wij testen op mensen, niet op dieren en we zullen nooit onze manier van produceren aanpassen aan de regels van een land. Ook de ingrediënten van onze producten zijn minimaal 90% natuurlijk. Niet ieder merk gaat zo ver, maar ik zie het wel als een goede ontwikkeling dat andere merken nu ook veranderen en dan maakt het me niet uit of ze dat doen omdat duurzaamheid een soort trend is geworden. Duurzaamheid is noodzaak en ik juich deze ontwikkeling alleen maar toe!

Kappers inspireren

Onze AVEDA oprichter wilde duurzaamheid trendy maken.

De salons die onze producten verkopen proberen we via educatie te inspireren om zo duurzaam mogelijk te werken. Zo geven wij advies over hergebruik van water en zonne-energie. Bovendien geloven we bij AVEDA dat je iets moet terugdoen voor de maatschappij en daarvoor hebben we ‘earth month’ in het leven geroepen. Kappers die met AVEDA werken, leggen contractueel vast dat ze gedurende één maand (april) in het jaar actief iets doen voor een goed doel dat hieraan bijdraagt. Dat kan een lokaal of internationaal initiatief zijn en gedurende deze maand gaat 100% van een specifiek AVEDA product dat wordt verkocht naar dat goede doel. Dit heeft veel effect, want in totaal hebben we al 65 miljoen euro’s opgehaald, waardoor we al vele organisaties over de hele wereld kunnen helpen.

Geen oordeel

Persoonlijk vind ik het belangrijk om niet te snel te oordelen. Ik zal nooit iets zeggen over iemand die minder duurzame beslissingen neemt. Ik geloof meer in een positieve benadering, anders drijf je partijen alleen maar uit elkaar. De Franse schrijven en filosoof Voltaire zei het ooit zo treffend: “Als je positief denkt, leef je langer” en dat is voor mij een soort levensmotto geworden. Bovendien kun je op vele manieren iets bijdragen, dat hoeft niet altijd groots te zijn, maar kan ook op kleine schaal. Het gaat er juist om dát je iets doet.

Als je positief denkt, leef je langer.

Vrijwilligerswerk

Vroeger was ik veel meer gefocust op mijn carrière en ik werkte echt niet altijd voor duurzame merken. Ik kom natuurlijk van een generatie voor wie duurzaamheid niet altijd vanzelfsprekend was. Maar toen mijn zoon een ernstig ongeluk kreeg en dat maar net overleefde, heb ik me wel voorgenomen om ik iets terug te doen. Ik ben toen als vrijwilliger gaan werken voor Unicef en heb religieuze lessen op school gegeven. Dat was mijn manier om mijn dankbaarheid te uiten voor het feit dat ik mijn zoon nog had. Ik heb veel gehad aan mijn geloof, dat is mijn uiting van spiritualiteit. Net zoals dat voor een ander yoga of mindfullness kan zijn. Iets voor anderen te doen zonder daar meteen iets voor terug verwachten, geeft je zoveel! Ik heb dat zelf ook ervaren en geloof daarom dat je het indirect ook voor jezelf doet als je een ander iets geeft.

Als je een ander iets geeft, doe je dat ook voor jezelf.

Zuid Frankrijk

Mijn werk voor Aveda geeft me voldoening omdat het aansluit bij mijn eigen vizie. Ik probeer mijn ecologische voetafdruk zo beperkt mogelijk te maken. Ik woon en werk in Londen, maar loop bijna alles of ga met de fiets. Mijn favoriete vakantiebestemming is Zuid Frankrijk, waar ik vandaan kom. Als ik wil relaxen – en geloof me, met mijn drukke baan heb ik dat echt nodig – dan ga ik graag zwemmen. Je hoeft niet altijd ver te reizen om iets moois te zien. Het is grappig dat het juist mijn zoon, die gelukkig volledig hersteld is, thuis de grootste aanjager is voor gescheiden afval en hergebruik van spullen.

Eve met grootmoeder

Door mijn grootmoeder ben ik geworden wie ik ben.

Mijn grootmoeder heeft me altijd enorm geïnspireerd omdat zij een bijzondere vrouw was. Ze is geboren in 1903 en heeft alleen haar zoon op moeten voeden. Ze was een alleenstaande, werkende vrouw in St. Tropez en had het lang niet altijd makkelijk. Maar ze was wel altijd vrolijk. In haar tijd was ze een heel geëmancipeerde vrouw die altijd het positieve van alles en iedereen wilde zien. Zij is mijn voorbeeld en mede door haar ben ik geworden wie ik nu ben.

Levensdoel

Ik geloof dat ieder mens een doel heeft. Ik ben nu 45 jaar, maar wil ooit nog meer terugdoen voor de maatschappij. Nu probeer ik dat door kleine dingen ook wel te doen. Zo vroeg mijn zoon pas waarom ik mijn broodje weggaf aan een dakloze op straat. Ik vertel hem waarom, want wil hem ook bijbrengen om oog voor minderbedeelden te hebben. En ik probeer altijd aardig te blijven voor iedereen om me heen. Maar ooit – misschien wel over een jaar of 15 – wil ik grotere dingen doen, meer impact maken. Wat dat is weet ik nog niet, maar ik hoop dat iets vanzelf op mijn pad zal komen.

Ooit wil ik nog
meer impact
kunnen maken
in deze wereld.

100% vegan

AVEDA heeft nog grote plannen op het gebied van duurzaamheid. Momenteel zijn we druk bezig om alle producten 100% vegan te maken. De nieuwe lanceringen zijn dat al, maar binnen 6 maanden willen we echt alle producten vegan maken. Nu zitten er soms nog ingrediënten in als bijenwas en dan mag je iets niet vegan noemen. En als we zeggen dat we iets doen, willen we dat ook helemaal doen. Bij AVEDA houden we niet van halve maatregelen!

Favorieten van Eve: BOEK Human Sapiens, Peter Cohen | MUZIEK Aretha Franklin en Ray Charles | ONMISBAAR PRODUCT Ik heb er 2; Aveda Be Curly Enhancer en eau de cologne van Jo Malone | REIS Franse Riviera | PLEK OM TE ZIJN St. Tropez, mijn geboortestad