Home Wat doe je met een doe-het-zelver in je stoel?
Stylist

Wat doe je met een doe-het-zelver in je stoel?

Daar komt de klant, met ferme stappen, denderend door de straat, schichtig om zich heen kijkend, met een houding van ‘als maar niemand me aanspreekt of ziet’, het schaamrood op de wangen, hoofd omlaag, kraag hoog opgetrokken. En door het mondkapje en de muts zijn enkel en alleen nog de ogen zichtbaar ... Aan de houding is te zien dat er naar alle waarschijnlijk een thuis experiment niet helemaal goed is gegaan.

De klant neemt plaats in jouw stoel, de muts gaat af en bam, daar hebben we weer zo’n doe- het-zelver. Sorry Ik kan er niets aan doen maar op zo’n moment tovert dit een brede glimlach op mijn gezicht!

Een experiment met een pakje van de drogist; "Want ja, het zag er écht niet meer uit!"-is dus duidelijk niet helemaal goed gegaan. Van een te donker uit gevallen kleur tot een poging het haar te blonderen. Soms lacht een prachtig gevarieerd kleurenpallet van geel, oranje en peach kleur ons tegenmoet.

Sorry, dit tovert een brede glimlach op mijn gezicht!

Laat je niet misleiden!

Lieve klanten, laat je niet misleiden door de prachtige verpakkingen met die mooie haarkleuren erop. Bovendien, ontkleuren betekent niet dat je een foutieve kleur die je had aangebracht kunt weghalen, zodat jouw mooie natuurlijke haarkleur weer terugkomt.

Heerlijk dit soort doe-het-zelvers. Trouble shooting, haal alle kennis maar uit de kast, we gaan beginnen! Hier komt onze vakkennis écht om de hoek kijken.

Want alleen een professionele kapper, weet na de nodige uren het haar zo te kleuren dat deze klant weer met een opgeheven hoofd naar buiten loopt, vol zelfvertrouwen en met mooi haar.

Je bent geen tovenaar!

Maak het voor jezelf ook niet al te lastig, je bent immers geen tovenaar!

Mag dit werk beloond worden? Ja! Deze klant komt in paniek naar jou toe om jouw vakkennis en professionaliteit. De uren en het werk dat je daaraan besteedt mogen worden beloond.

Zorg wel vooraf dat je duidelijk met de klant afspreekt welk behandelplan je gaat toepassen, hoeveel tijd er wordt gespendeerd en zeker wat de kosten zijn. Zo voorkomen we achteraf onaangename verrassingen!

Maak het voor jezelf ook niet al te lastig, je bent immers geen tovenaar.  Informeer de klant duidelijk dat je zal proberen aan zijn/haar/hun wensen te voldoen, maar helaas niet met een toverstokje kan zwaaien.

Lees ook: Een klant heeft met een pakje van de drogist het haar geverfd, reken je extra om dit op te lossen?

Coverbeeld: Naomi Suzuki