Home Vergroot jouw zichtbaarheid met social media
Ondernemend

Vergroot jouw zichtbaarheid met social media

Tips en adviezen om jouw social media een boost te geven en meer klanten te bereiken

Het is een bijzonder jaar, een veelbewogen jaar waar nog meer dan anders onze flexibiliteit en creativiteit wordt uitgedaagd. Ik vind het heel mooi en bijzonder om te zien hoe iedereen in de branche creatief is om zijn/haar klanten te kunnen bedienen. Het is een mooi beroep vol ambacht, creativiteit en niet te vergeten de maatschappelijke positie die vaak ingenomen wordt, vooral als het allemaal even tegen zit. Dus daarom toch even een shout out naar alle kappers en schoonheidsspecialistes, trots!

Nu we allemaal druk bezig zijn met zorgen dat salons nog steeds klanten kunnen ontvangen โ€“ met de gepaste maatregelen โ€“ is er ook vaak minder tijd om de marketing, communicatie, social media op te pakken. Totaal begrijpelijk, maar zo zonde! Ik begrijp het wel, want in deze tijd ontstaat misschien ook wel onzekerheid, omdat we niet weten wat ons nog te wachten staat. Als marketingcommunicatie professional help ik daarom graag met deze tips.

Voer je al deze tips al uit? Dan heb ik niets gezegd behalve: ga zo door! En als je alsnog vragen hebt, stel ze! Ben je nog niet zo actief op social media dan zeker een tip om het wel te gaan doen. Vooral in deze tijd is het JUIST leuk om positieve beelden te zien en te laten zien waarom je voor dit mooie vak gekozen hebt:

Communiceer de maatregelen

Allereerst staat veiligheid in deze tijd voorop, dus als je dat nog niet hebt gedaan: communiceer met je klant: laat zien wat je doet aan de huidige maatregelen zodat ze ook het gevoel hebben dat er een veilige omgeving is gecreรซerd.

Verhaal achter je producten

Product spotlights, get the looks, inspiratie moodboards, salon spotlight ga dieper in op de inhoud van de producten die je gebruikt, welke ingrediรซnten er in de producten zitten en ook voor welk haartype en wat je met het product kunt doen. Vertel je klant meer over de waarden van het merk, waarom je ervoor gekozen hebt, geef altijd wel aan dat iemand voor professioneel advies van harte welkom is in de salon.

Deel trends, technieken en mooie kleuren met je doelgroep. Deel ook datgeen waar jouw salon voor staat en wat binnen jullie services past.

Jouw salon: iets om trots op te zijn. Deel dan ook beeld van jouw salon. De behandelruimtes, de schappen met producten, de looks.

Ervaringen van klanten

Klant-moodboard: reviews zijn al eeuwenoud, maar zeker nog steeds heel erg waardevol. Wat vonden ze van de behandeling, waarom kiezen ze voor jouw salon, wat vonden ze van de producten? Je kunt dus rustig je klanten vragen of ze misschien iets leuks over je salon willen zeggen. Maar we weten ook dat we ons wat generen soms om dit te moeten vragen. Dus daarom een leuke tip: Hang een klant-moodboard in de salon: maak simpele kaartjes waar iedereen een lief, leuk, fijn bericht over de salon en haar mensen kan achterlaten? Elke week of maand maak je een foto van een bericht. Ps: wel een extra desinfectie pompje bij de pennen en kaartjes.

En je kunt natuurlijk je klanten vragen een testimonial achter te laten over jouw salon op WieWatHaar! Lees ook: Zo schrijf je een eerlijke testimonial

Beelden met mensen

Mensen zien graag mensen. Posts waarin echt daadwerkelijk een gezicht te zien is, doen het goed op social media: het gaat over het echte leven. Heb je een salon met medewerkers? Misschien vinden zij het wel leuk om zichzelf voor te stellen, aan te geven wat hun favoriete product is, waarom ze werken voor deze salon. Werk je alleen: vertel dan over jezelf en waarom je voor dit mooie vak gekozen hebt, wat jouw favoriete product. Wissel dit af met bovenstaande.

Tekst: Sandra Rorije