Home Van idee tot draagbare collectie
Ondernemend

Van idee tot draagbare collectie

De onlangs gelanceerde re:LOAD styling serie en collectie van het Zwitserse haarcosmetica merk TRINITY Haircare omvat maar liefst 27 verschillende looks & coupes. Drijvende kracht en bedenker achter dit enorme project is de Nederlandse Jolanda Schenke. Zij is inmiddels al ruim 8 jaar Internationaal eindverantwoordelijk voor trendcollecties, presentaties en haarshows voor TRINITY Haircare. Wij spraken haar over de totstandkoming van zo'n collectie en welk doel ze altijd voor ogen houdt.

Voor Jolanda begon haar Nederlandse TRINITY avontuur alweer ruim 11 jaar geleden toen zij, samen met man Robin en zwager Jeroen Schenke, de Nederlandse distributie voor TRINITY Haircare startte. Op dat moment was Jolanda al 10 jaar eigenaresse van 2 salons in de buurt van Nijmegen, waarvoor ze altijd al op zoek was naar exclusieve merken. Na een beursbezoek in Duitsland, waarin het trio TRINITY leerde kennen, volgde een testfase in de salons. Uiteindelijk besloten ze de distributie voor Nederland en later ook de Benelux over te nemen. Twee jaar later werd Jolanda gevraagd als Artistic Director voor TRINITY Haircare Internationaal.

Jolanda Schenke

Het liefst wil Jolanda als Artistic Director achter de schermen creatief bezig zijn.

Ondanks de enorme groei van het merk, wilde Jolanda laagdrempelig te blijven voor de kapper en ervoor te zorgen dat collecties te allen tijde draagbaar zijn en eenvoudig te vertalen zijn naar de salon. Het liefst wil ze als Artistic Director achter de schermen creatief bezig zijn en samenwerken met haarstylisten uit vele verschillende landen, zonder zelf continu op de voorgrond te treden.

Hoe pak je een collectie aan?

Jolanda vertelt enthousiast: โ€œJe begint meestal met het maken van verschillende moodboards en van daaruit ga je verder werken. Deze moodboards zijn de concrete vertalingen van de vaak uiteenlopende ideeรซn die ik eigenlijk overal opdoe. Ik split de moodboards altijd op in haar, fashion, make-up en overall beeld. Hierdoor heb ik per collectie 4 moodboards per richting en deze digitaliseer ik vervolgens. Per collectie maak ik vaak 3 verschillende richtingen, dus in totaal 12 verschillende moodboards.

Deze moodboards stuur ik naar mijn creatieve team en die pikken daar dan 2 richtingen uit. Deze worden naar ons hoofdkantoor gestuurd en samen met ons marketing team bepaal ik vervolgens de definitieve richting en dus de uiteindelijke keuze voor de laatste 4 moodboards.

Nadat we de richting voor de collectie definitief hebben bepaald, werk ik de laatste 4 moodboards helemaal in detail uit en ga op zoek naar passende modellen. Een uitgebreide presentatie met uitgewerkte moodboards, modellen en de verschillende looks per model stuur ik vervolgens weer naar het team. Daarna slot zetten we samen de puntjes op de i. We werken altijd met een team van 9 personen, waarbij er 6 vast zijn.

De fotoshoot

Tijdens de fotoshoot komt het hele team samen in een studio, of op een vooraf gescoute buitenlocatie, waarbij de uiteindelijke moodboards met bijbehorende knip-, style-, en kleurtechnieken al gereed hangen en dan gaan we aan de slag met de kapsels, visagie en de fashion styling. Per collectie werken we vaak met 3 tot 4 haarstylisten, waarbij we of ieder een of meerdere modellen compleet doen of de een de kleuring, de ander de coupe en de derde de finishing. In mijn team is het eindresultaat altijd leidend en dus is een collectie ook echt altijd een team effort en -resultaat. Een reguliere collectie duurt ongeveer 3 maanden, van idee tot eindresultaatโ€.

Re:LOAD collectie

In het geval van de re:LOAD collectie is het op sommige punten wel wat anders gegaan. Deze collectie is gebaseerd op onze nieuwe styling serie, die dezelfde naam draagt: re:LOAD. Voor de styling serie was er al een richting en een visie bedacht, waardoor er niet eerst 3 verschillende richtingen moesten worden voorbereid.

Jolanda: โ€œHet concept voor de re:LOAD collectie is onze vertaling van de Internationale catwalks uit 9 zogenaamde fashion capitals (9 wereldsteden), waarbij deze city looks of street looks vertaald worden naar draagbare looks waar zowel de kapper als de consument echt iets aan heeft.

Het zijn draagbare kapsels geworden, die je kunt restylen (of re:LOADEN) naar een overdag (werk of vrijetijd), een avond (dinner) of een nacht look (gala / club). Elke look kan gecreรซerd worden met de re:LOAD styling en finishing producten. Een supergave en enigszins andere collectie dan anders, met misschien in de voorbereiding wat minder uitdaging en werk voor het creatieve team, maar tijdens de vertaling en het werk in de studio des te meer!โ€

Bekijk de re:LOAD collectie hier!

Diversiteit

Bij de re:LOAD collectie is er een ding dat wel helemaal overeenkomt met andere collecties: diversiteit. โ€œOok bij de totstandkoming van deze collectie heb ik mij voorbereid en mij afgevraagd: wat is nu een typische Parisienne en hoe ziet een Braziliaanse sensuele dame eruit", vertelt Jolanda. "Ik heb veel op Instagram, YouTube en verschillende fashion blogs gekeken om inspiratie op te doen. Uiteraard heb ik ook naar de trends gekeken. Daarna heb ik een bepaalde vibe die ik voelde bij de verschillende steden geprobeerd te vertalen naar haar, fashion en make-up. In totaal heb ik voor deze collectie 3 looks per stad, 4 moodboards per look en dus in totaal 108 verschillende moodboards gemaakt. Deze collectie is dan ook met recht de grootste die ik ooit heb gemaakt. Alleen de fase van moodboards naar kapsel duurde al bijna 6 maandenโ€.

Internationale allure in de salon

Het doel van de re:LOAD collectie is, naast het presenteren van TRINITY haircare als Internationaal kappersmerk, dat de kapper in de salon zichzelf of een van zijn of haar klanten in een van de looks herkent. Voor iedereen is er wel een look of stijl. Mede daarom zijn de modellen en de looks ook zo divers. โ€œIk heb wel geprobeerd om tijdloze en klassieke looks te integreren, omdat ik denk dat dit weer helemaal terugkomt. Deze ontwikkeling is zelfs door Corona nog meer versterkt.

Iedereen gaat weer terug naar de basis. Mooi en gezond haar wordt nog belangrijker.

Daarnaast is deze collectie helemaal gebaseerd op de re:LOAD producten en op het stylen en restylen van kapsels. We willen laten zien dat je met de juiste producten heel gemakkelijk een totaal ander kapsel kunt creรซren. En we brengen hiermee de Internationale allure naar de salon en vanuit de salon naar de pleinen, straten en steegjes van iedere stad!โ€

Van kapper naar kapper

โ€œIk vind het heel erg belangrijk dat TRINITY dicht bij de kapper blijft staan en daarom maken we onze collecties ook door kappers voor kappers. Wij denken als kappers en kijken of collectiebeelden en technieken bruikbaar kunnen zijn in de salon. In het geval van de re:LOAD collectie zijn er 27 looks en verschillende kleur-, knip-, en stylingtechnieken die we uitleggen op videoโ€™s en tijdens trainingen.

In ons re:LOAD Lookbook hebben we alle looks samengebracht. Het is een prachtig boek geworden, waar ik zeer trots op ben! Snelle, goed om te zetten looks in de salon met de kernwoorden: snel, makkelijk, draagbaar, creatief en betaalbaar.โ€