Home Tips voor meer omzet met minder klanten: zet in op persoonlijk advies
De expert

Tips voor meer omzet met minder klanten: zet in op persoonlijk advies

Laten we hopen dat de deuren van je salon straks weer open mogen. Dan is het natuurlijk niet meer zoals het was, iedereen moet rekening houden met de 1,5 meter maatregel. Dit betekent voor veel salons dat ze minder klanten tegelijkertijd kunnen helpen. Daar zijn verschillende oplossingen voor. Zo kan je met ruimere openingstijden werken, waarbij je personeel in een soort van ploegen laten werken. Of je huurt tijdelijk een extra ruimte zodat je toch iedereen kunt helpen in je salon. Er is echter één simpele oplossing waar ik wat minder over lees. Een omzetmaker die iedereen kan toepassen, hoe groot of klein je salon ook is. Nog beter; je kan er nu al mee beginnen, nog voordat je open mag! En iedereen kan het (leren).

Besteding per klant verhogen

Maar weet je wat het mooie is? Je kan er nu al mee beginnen. Scheelt je straks enorm veel tijd én je weet precies hoe jij je klant het beste kunt inplannen. Want misschien wil die dame die normaliter alleen voor een uitgroeibehandeling gaat, nu wel voor een compleet andere kleur. Daar hoort dan ook een compleet ander prijskaartje bij (= meer omzet). En…. andere producten! Geloof mij, jouw klanten zijn straks zo blij dat ze weer in je stoel zitten, dat ze het van je kopen. Adviseer het dan ook. 

Adviseer die allermooiste optie voor je klant. Adviseer de beste producten voor hem of haar. Jouw klant verdient het beste advies en jij, lieve saloneigenaar, verdient die omzet! De grootste valkuil straks is om niet te adviseren, omdat je zo druk bent. Maar bedenk; adviseren is verkopen. Laat geen kansen liggen! Sterker nog, begin er nu gewoon alvast mee. Scheelt je straks tijd en energie. 

Ik geef je een paar tips

1. Doe een oproep op social media wie van jouw klanten toe is aan een nieuwe look! Waarom? Misschien wil die ene klant straks dolgraag een compleet andere haarkleur. Hoe handig is het als jij nu al weet hoelang je diegene kan inplannen? Dat scheelt je straks enorm veel tijd als je salon weer open mag. Geef daarom NU alvast een online (haarkleur)advies in met je klant. Dit kan heel handig via allerlei online gratis programma’s zoals bv Zoom of Whereby. Jouw klant wil dolgraag je advies. Dit kan natuurlijk ook heel goed iemand van je team doen! 

2. Geef op vaste dagen en/of tijden deze (online) adviezen aan je klant.  

3. Heeft iemand in jouw team nog niet zoveel vaste klanten? Laat hem/haar dan adviseren. Klanten willen graag geholpen worden door degene die hen geadviseerd heeft. Alhoewel klanten straks sowieso blij zijn dat ze geholpen kunnen worden. 😉 

4. Maak vervolgens een notitie bij je klant welke behandeling hij/zij straks wil. Zodat je precies weet hoeveel tijd je moet plannen. 

5. Je kan niet in de portemonnee van je klant kijken. Doe dat dus ook niet. Adviseer de mooiste optie voor hem/haar. Vergeet niet dat je klant nu echt bereid is om daarvoor te betalen. Adviseer dus ook producten en geef alvast een prijsindicatie. 

Photo by Aw Creative

Dit artikel is geschreven door: Judith de Ridder