Home Tips tegen haarverlies
BEWUSTWORDING

Tips tegen haarverlies

Wist je dat stress een grote boosdoener is bij haarverlies? Onderzoek heeft uitgewezen dat maar liefst 88% van alle vrouwen wereldwijd, weleens last hebben van haarverlies en 40% daarvan is jonger dan 40 jaar. De reden dat zoveel relatief jonge vrouwen hier last van hebben, is vaak stress.

Deze leeftijdsgroep heeft vaak een druk leven met een veeleisende baan, een druk sociaal leven en vaak komt daar ook nog een gezin bij.

Onvruchtbaarheid en haarverlies

Zwangere vrouwen hebben prachtig, vol haar. Dat komt door het hoge gehalte van oestrogeen in het lichaam. Maar steeds meer jonge vrouwen, die met stress te kampen hebben, merken dat het ook lastig voor ze is om zwanger te worden. Er is een link gelegd tussen haarverlies en problemen bij de voortplanting. Want de evolutie heeft bepaald dat vrouwen met veel haar, klaar zijn om zich voort te planten. Is die haarbos wat dunnetjes, dan denkt het lichaam automatisch dat die vrouwen minder klaar zijn om zich voort te planten.

Vicieuze cirkel

Bovendien is de schaamte om het haarverlies vaak groot, want vrouwen van deze leeftijd ‘horen’ daar niet last van te hebben en deze schaamte, gepaard met angst voor kaalheid, veroorzaakt nog meer stress. Ze bevinden zich in een vicieuze cirkel en de enige manier om daar uit te komen, is om rust te vinden.

Voedingscoach en Orthomoleculair Therapeut Valentine Dekker sprak erover tijdens een perspresentatie van de nieuwe lijn van Kérastase – Genesis – die haarverlies en haarbreuk tegengaat. Zij deelde een paar eenvoudige tips, waarmee je stress in je leven kunt verminderen en dat is niet alleen goed voor je haar, je hele leven wordt er alleen maar fijner door!

Want natuurlijk is een gezond dieet belangrijk (vooral omega 3 vetzuren in vis, mineralen, zwavel en vitamine B zijn erg goed) en het gebruik van de juiste haarverzorgingsproducten, maar zonder voldoende rust zullen die verleidelijke lokken wegblijven!

5 Anti-stress tips

  1. Probeer niet meteen bij het opstaan je mobiel te pakken, maar ga bijvoorbeeld eerst douchen en daarna mag je pas kijken!
  2. Zet 1 uur voordat je gaat slapen de tv uit en doe eens iets anders om je te ontspannen; naar muziek luisteren of lezen.
  3. Probeer elke dag 3-5 minuten je hoofd leeg te maken (mediatie). Er zijn veel handige meditatie apps op de markt die je helpen eraan herinneren.
  4. Ga 1 uur eerder naar bed dan je gewend bent en sta wat eerder op. Dat geeft je extra tijd voor meditatie of ontspanningsoefeningen zoals yoga.
  5. En last but not least; doe alles met aandacht. Als je eet, eet dan ook bewust en geniet ervan. Probeer eens net te doen als een monnik, die alles heel bewust doet, alsof dat het belangrijkste is dat hij op dat moment moet doen (en dat is het ook!). Vermijd teveel dingen tegelijk te doen.

Cover:  Motoki Tonn