Home Starten als zzp’er na de corona crisis
Ondernemend

Starten als zzp’er na de corona crisis

Laatst kreeg ik de vraag gesteld; ”Hoe bereid jij je als zzp’er / ambulant kapper voor op de 1,5 meter economie? Zeker geen onterechte vraag en heel eerlijk gezegd, baart het mij wel grote zorgen. In eerste instantie, als ik denk aan een nieuwe start, is dat een burn-out op de loer ligt. Begrijp me niet verkeerd. Ik sta te popelen om weer te mogen beginnen. Ik mis mijn vak, hobby, mijn collega’s en mijn klanten. Maar ik zie ook een enorme vloedgolf van werk op ons afkomen.

Wij als kappers hebben van nature de eigenschap iedereen zo goed en zo snel mogelijk te willen helpen. We kunnen nu al voorspellen dat dat helaas niet a la minuut zal gaat lukken. Er zal dus nogmaals een beroep moeten worden gedaan op het geduld van onze klanten.

Mijn werkzaamheden zijn niet enkel en alleen beperkt tot het uitoefenen van ons mooie ambacht, maar als ambassadeur & ledenraadslid voor onze kappersbranche vereniging de ANKO en als trainer bij zowel Kadus professional, Wijzijnkapper en Esmie Post Education zullen de werkzaamheden ook weer worden hervat. Er staan al heel wat evenementen, beurzen, trainingen, vergaderingen en eigen bijscholingen gepland voor het najaar, die allemaal zijn opgeschoven i.v.m. de corona crisis.

Goede balans

Het zijn onzekere tijden, waar nog niemand de gevolgen van weet, we kunnen enkel en alleen gissen en een schetsing maken van mogelijke scenario’s en je hiertegen indekken. Juist daarom ben ik nu bezig met een stappenplan, zodat wanneer er groen licht wordt gegeven, er op een verantwoorde manier gestart kan worden. Waarschijnlijk zal ik met pijn in het hart ook enkele activiteiten moeten opschuiven naar volgend jaar, omdat het namelijk onmogelijk is om de ‘verloren maanden’ dit jaar nog in te halen.

Als kappers hebben wij van nature de eigenschap iedereen te willen helpen.

Je kan natuurlijk denken “wow” zo druk! De verslechtering van de financiële positie van het bedrijf, waar nu iedere kapper mee te maken heeft, is dan zo hersteld! Niet dus, ik denk en werk net als de meeste kappers/ondernemers 50 tot 60 uur per week. Een goede balans tussen werk en privé mag bij een herstart ook niet uit het oog worden verloren! Daarnaast zal goed opletten op je gezondheid, in de komende periode, ook een belangrijke rol spelen.

Herstellen

Zelf ben ik nog aan het herstellen na het coronavirus te hebben opgelopen en geloof me, als optimist kan ik je vertellen dat dit virus je echt neerhaalt, het slurpt alle energie in één keer op! Voor nu heb ik mijn eigen revalidatie plan opgesteld, van wandelen tot lichte huishoudelijke werkzaamheden, maar meer dan 1 uur actief bezig zijn is er echt nog niet bij. Herstel gaat langzamer dan je zult wensen en zelfs als je niet ziek bent geweest zullen je spieren na zo’n lange stilstand ook weer moeten wennen aan een fulltime job.

Hoe gaan we een verantwoorde start aanpakken in de praktijk en welke voorzorgsmaatregelen nemen we als zzp’er / ambulant kapper?

Klanten worden, over de gang van zaken, geïnformeerd via nieuwsbrieven & social media. Onderwerpen als aangepaste openingstijden, afspraken inplannen en extra hygiëne maatregelen worden hierin behandeld. 

 Online plannen heb ik tijdelijk uitgeschakeld, de planning voor de nieuwe start neem ik zelf even in handen.

Klanten plannen vaak voor een jaar vooruit. In de nieuwe planning probeer ik hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Online plannen heb ik daarom tijdelijk uitgeschakeld, de planning voor de nieuwe start neem ik zelf even in handen. Normaal gezien zou ik 3 weken zomervakantie hebben maar nu kies ik ervoor om met aangepaste openingstijden door te werken. Om zo het financieel verlies iets te kunnen opvangen.

Verder worden er ook extra hygiëne maatregelen genomen. Denk hierbij aan wegwerphanddoeken, wegwerpkapmantels, desinfecterende middelen voor zowel de handen als ook voor de materialen.  Indien door het RIVM voorgeschreven, zal ook het dragen van mondkapjes en handschoenen voor zover mogelijk worden toegepast. De kosten van alle extra hygiëne maatregelen doorbereken naar de klant? Ja, mochten er richtlijnen door de overheid worden opgelegd zal ik indien nodig, deze extra kosten moeten doorberekenen. 

De 1.5 meter afstand zal in stand blijven voor medehuisgenoten als ook het verzoek contactloos te betalen. Als blijkt dat iemand ziek is, zal ik de situatie bekijken bij binnenkomst, en eventueel de afspraak annuleren. Ik ben van mening dat het onze grootste morele verplichting is op dit moment om de gezondheid en de veiligheid van onze klanten en gemeenschap te waarborgen. Mijn klantenkring is heel divers. Waar ik me vooral zorgen om maak zijn de ouderen en de zieke klanten. Hier zal extra op de hygiëne maatregelen moeten worden gelet! Doorgeven van het virus aan deze klanten kan desastreus zijn. Ook met de aangepaste maatregelen, zal iedereen blij zijn als we weer mogen beginnen. Zowel de klanten als ieder andere ondernemer wereldwijd. Samen moeten we het doen!

Voor nu hou ik alle nieuwsberichten van o.a. RIVM en de ANKO goed in de gaten en neem eventuele besluiten mee in mijn stappenplan, naar het nieuwe normaal.

Succes iedereen en houd vol! 

Lieve groet, Esmie

Foto’s: Boudewijn Lemmens