Home Slechts 31% tevreden over adviesrol kapper, toch bijna alle klanten blij!
Ondernemend

Slechts 31% tevreden over adviesrol kapper, toch bijna alle klanten blij!

Tijdens de jaarlijkse borrel van de kappersbranchevereniging, de ANKO, werd ook een nieuw onderzoek gepresenteerd.

Zo blijkt dat mensen sinds 2008 even vaak naar de kapper gaan, gemiddeld een keer in de 5-7 weken. Maar in vergelijking tot 2008 wordt er nu wel iets meer besteed, hoewel dat niet veel meer is (€27,40 in 2008 versus €29,70 dit jaar).

Steeds meer mannen

Maar goed, hieruit blijkt wel dat de economie weer aantrekt. De meeste mensen gaan naar de kapper om hun haar te laten knippen, gevolgd door föhnen (maar dat is vaak onderdeel van een behandeling) en kleuren. Opvallend is dat het trimmen van de baard en scheren op een 5e en 6e plek staan. Dat wijst dus op de opkomst van de barbershops en het feit dat steeds meer mannen zichzelf ook een ‘beautybehandeling’ gunnen!

Kapper als inspiratiebron

Als we naar de kapper gaan, is dat voor ons haar. 93% van de klanten geeft aan dat ze geen andere diensten, zoals pedicure of facials bij de kapper laten doen. Maar de meeste kappers bieden dit ook niet aan, dus je kunt je afvragen hoe relevant dit is. Deze is wel leuk: meer dan 40% ziet de kapper als belangrijkste inspiratiebron voor nieuwe haartrends. Dat is veel als je bedenkt dat 24% van de vrouwelijke klanten zich laten inspireren door het internet. Dus nog steeds kijken de meeste klanten naar de kapper voor nieuwe ideeën!

“Slechts 31% klanten vind het advies bij de kapper goed.”

Weinig advies

back

In 2008 gaf nog 33% goed geadviseerd te zijn door de kapper, nu is dat slechts 31%! Dat is wel opvallend, want steeds meer trainingen zijn gericht op goed advies en ook de (vak)bladen staan er bol van. Maar kennelijk weet de kapper die kennis niet goed over te brengen op de klant, want 2/3 van alle klanten is niet tevreden over het advies, Daar valt dus nog veel te winnen en kappers zouden iets sterker in hun schoenen moeten staan en die rol als beautycoach of haarexpert echt moeten omarmen. Zij zijn de experts, de klant gaat niet voor niets naar de kapper. Dus adviseer ons graag! Ook voor de kapper zelf zou dat een slimme zet zijn, want mensen die zich goed geadviseerd voelen, besteden meteen ook meer in de salon. Of dat nou een extra behandeling is, of een shampoo die bij hun haar past.

“99% alle klanten is tevreden tot zeer tevreden over hun kapper!”

Bijna iedereen blij

Deze vonden wij het meest opvallend: 99%, dus bijna IEDEREEN!, is tevreden over hun kappersbezoek! Dat is heel veel en rijmt ook niet echt met die meer dan 60% die zich niet geadviseerd voelt. Kennelijk zijn mensen hun kapper goedgezind. Trouw zijn klanten in ieder geval wel – althans volgens dit onderzoek – 60% blijft naar dezelfde kapper gaan.

Kapper net zo belangrijk als water & brood?

Hier komt een leuk feitje: een gevangene heeft recht op een kappersbehandeling en wel een keer in de 6 weken. Dat is veel, want zo vaak gaan de ‘vrije’ mensen ook ongeveer. Maar goed, in dit geval betaalt het rijk. Maar opvallend is dus wel dat de kapper wordt gezien als een primaire levensbehoefte, waar je niet zonder kunt!

Hoe dan ook, op de website van de ANKO staat een groot onderzoek naar de Nederlandse kappersbranche aangekondigd, we zijn benieuwd naar de nieuwe uitkomsten!

Kloppen deze cijfers met jouw ervaringen?