Home ‘Safe space’ voor dummies
BEWUSTWORDING

‘Safe space’ voor dummies

Als kapper wil je niks liever dan dat je klant blij naar buiten loopt vol zelfvertrouwen. Helaas is dat regelmatig niet het geval voor mensen van de LGBTQIA+ gemeenschap. Uit een rondvraag door KLIQ en Pantene is gebleken dat 50% van de Vlaamse transpersonen niet durft te vragen naar het gewenste kapsel. Dat betekent dat er nog veel te winnen is voor kappers. Hoe maak je je salon wel een ‘safe space’ voor iedereen?

Het creëren van een veilige omgeving voor LGBTQIA+ klanten

50% van de Vlaamse transpersonen durft niet te vragen naar het gewenste kapsel.

De juiste woorden

Woordkeuze kan al een groot verschil maken. Ongemakkelijke situaties kunnen vermeden worden door te vragen naar de voornaamwoorden van de klant. De meest voorkomende zijn zij/haar, hij/zijn of die/hun. Door deze kleine vraag bij elke klant te stellen, voorkom je dat je moet raden naar de voornaamwoorden en voelt de andere persoon zich gevalideerd en gerespecteerd.

  •             Zij heeft een afspraak. Ik knip haar haren.
  •             Hij heeft een afspraak. Ik knip zijn haren
  •             Die heeft een afspraak. Ik knip hun haren.

De voornaamwoorden die/hun kunnen gebruikt worden voor non-binaire personen. Een veelvoorkomende misvatting is dat deze mensen ‘genderneutraal’ zijn. Personen zijn echter niet genderneutraal, maar woorden zijn genderneutraal. Een non-binair persoon is iemand die zich niet thuis voelt in de binaire gendercategorieën man of vrouw en zich beter voelt bij een andere, niet-binaire, genderidentiteit (bron: Transgender Infopunt).

Eigen voornaamwoorden

Indien je niet gewend bent om te vragen naar iemands voornaamwoorden, kan het makkelijker zijn om jezelf voor te stellen aan de klant met je eigen voornaamwoorden. Op die manier signaleer je dat jouw salon een veilige plek is en is de klant sneller geneigd om zijn voornaamwoorden te delen. Stel, een nieuwe klant belt naar jou om een afspraak te maken:

            “Hallo, ‘naam kapsalon’, u spreekt met Eline (zij/haar). Waar kan ik u mee van dienst zijn?”

Wanneer de klant na deze introductie niet uit zichzelf hun voornaamwoorden deelt, kun je expliciet ernaar vragen wanneer de afspraak gepland staat. Het is belangrijk om niet zomaar er vanuit te gaan hoe iemand zich identificeert, aangezien genderidentiteit en genderexpressie niet altijd overeenkomen.

Andere prijsstelling

Wil je je salon nog inclusiever hebben? Zorg dan dat de prijzen gebaseerd zijn op dikte/lengte van het haar, in plaats van het geslacht/gender van de persoon.

Toen ik om een kort kapsel vroeg, werd het met opzet vrouwelijker gemaakt terwijl ik dat helemaal niet wilde.

Jasper (22)

Haar is haar, en kapsels zijn niet gebonden aan gender. Als een klant een foto laat zien van het gewenste kapsel, ga er dan niet van uit dat je het ‘sierlijker of ‘stoerder’ moet maken aan de hand van hun gender. Overleg met de klant waar die zich het prettigst bij voelt. Na een kort vragenrondje onder enkele vrienden uit de gemeenschap, kwam meerdere keren naar voren dat kapsels aangepast werden aan de hand van de veronderstelling van kappers.

Ook bij Jasper (22) gebeurde dit. "Toen ik om een kort kapsel vroeg, werd het met opzet vrouwelijker gemaakt terwijl ik dat helemaal niet wilde”, vertelde hij me.

Doorbreken van genderstereotypen

Het doorbreken van genderstereotypen en het aan de kant schuiven van vooroordelen kan heel bevrijdend zijn en voor een ‘boost’ van creativiteit zorgen. Dus luister naar je klant, wees creatief en laat je gaan!

LEES OOK: Is inclusief het nieuwe normaal?