Home Rollercoaster jaar
Ondernemend

Rollercoaster jaar

Wie had dat ooit gedacht ... 3 maanden dicht! Drie maanden een lege salon. Nou ben ik niet het type dat stil zit en afwacht, dus ging ik meteen bedenken wat er wรฉl mogelijk was om toch het gevoel te hebben dat we er konden zijn voor onze klanten. We hadden natuurlijk al een lockdown mee gemaakt dus dit was niet helemaal nieuw.

Jeetje wat een rollercoaster waren de 3 maanden lockdown!

Eerste lockdown periode

De eerste lockdown was ik bezig met het opzetten van een webshop en heb deze meteen opgepakt toen de tweede lockdown werd aangekondigd. Samen met de meiden heb ik veel reclame gemaakt via social media. We hebben  bijvoorbeeld meerdere filmpjes gemaakt over hoe je een product gebruikt. Zo hoopten we bereik te krijgen en toch in contact te blijven met onze klanten. Want dat is wat naar mijn mening erg belangrijk is in deze tijd ... contact blijven houden.

Dan na 3 maanden eindelijk het verlossende woord ... WE MOGEN OPEN! 

We gaan 3 weken elke dag van 08.00 uur tot 20.00 uur werken en zijn zelfs op zondag open. Dit om toch zoveel mogelijk klanten te kunnen helpen die al zo lang met hun corona coupes op ons hebben gewacht. De eerste ochtend vergeet ik nooit meer! De avond ervoor kon ik niet slapen en ben de salon wel 10x gaan checken of alles in orde was. Of alle producten er wel waren, of alle maatregelen nageleefd konden worden en of mensen zich weer fijn en veilig zouden voelen bij ons in de stoel. Zo raar eigenlijk want voor we dicht moesten waren dit ook gewoon de dagelijkse belangrijke punten, maar nu voelde het alsof ik mijn salon voor het eerst open zou doen. Extra lekkere dingen bij de koffie en een bedankje voor de klant dat ze weer vertrouwen in ons hebben.

Wanneer je haar naar wens zit, voel je je ook meteen een ander mens.

De eerste dag

De eerste ochtend was ik al om 6 uur in de salon en was op van de zenuwen. Mijn eerste klant kwam om 7 uur en was gelukkig een trouwe, vaste klant die zelf ook de dagen aan het aftellen was geweest. Toen zij binnen stapte voelde we allebei zoveel vreugde en ik zei haar ook dat ik stikzenuwachtig was. We moesten er allebei om lachen. Iets wat normaal hoort te zijn, voelde ineens zo anders. Het was zoโ€™n fijn gevoel. Weer een klant in de stoel waarbij ik met mijn handen door het haar mag gaan. Jeetje wat had ik dit gemist. Ik had 3 maanden heimwee gehad naar dit.

Deze dag was een dag vol vreugde en positiviteit in het team en bij de klanten.

0m 8 uur kwamen mijn meiden de salon in en druppelde de andere klanten binnen. Deze dag was een dag vol vreugde en positiviteit in het team en bij de klanten. Ons haar en onze coupes zijn zรณ belangrijk! Wanneer je haar naar wens zit, voel je je ook meteen een ander mens. Je kan jezelf weer aankijken in de spiegel en wanneer je in een zoom meeting zit en jezelf steeds in beeld ziet hoef je niet meer tegen dat corona haar aan te kijken.

Rollercoaster

De weken erna waren een rollercoaster. Het leek wel kerst maar dan nรณg een tandje erbij. Mijn moeder kwam helpen , zij hield alles schoon en verwelkomde de klanten. Zo konden de meiden en ik ons bezig houden met de meters grote uitgroei en veel te lange lokken. Wij zijn een echte  kleursalon, dat is waar we bekend om staan en er gaat altijd al veel kleur doorheen maar deze weken waren extreem. Klanten hadden enorm veel uitgroei en wilden allemaal weer een nieuwe kleur en lichter haar voor het voorjaar. De ontkleuring was niet aan te slepen en de waterstof ging er met liters doorheen. De vertegenwoordiger vroeg of we het dronken โ€ฆ haha. 

Twee soorten klanten

Wat ik wel merkte de afgelopen weken is dat er duidelijk 2 verschillende klanten zijn. De klant die enthousiast en blij is en naar dit moment heeft uitgekeken en er dus ook een uitje van maakt. En de klant die even niet meer weet hoe om te gaan met een sociale openbare ruimte met mensen en contacten. Er is een groep die alleen maar thuiswerkt en weinig contact heeft waardoor het wereldje van hen erg klein is geworden het afgelopen jaar.

Ik zorg er met mijn handen voor dat ze zichzelf weer zien in de spiegel en dat ze hun eigen identiteit weer ontdekken.

Deze groep vind het duidelijk lastig om weer sociaal en fysiek contact te hebben. Ze komen gesloten binnen. Dit vond ik wel even lastig, het leek alsof je bij deze groep er niet doorheen kwam. Daar heb ik een oplossing voor die al snel bleek te werken. Deze groep heeft weer even een arm nodig, liefde en positiviteit. En wanneer ik dus een klant heb waar ik dit ongemak, geslotenheid bij voel, benader ik hem of haar juist met extra positieve aandacht en liefde. Ik zorg er met mijn handen voor dat ze zichzelf weer zien in de spiegel en dat ze hun eigen identiteit weer ontdekken. En dat werkt! Zo zei zelfs een klant toen ze klaar was โ€˜jeetje ik wist even niet meer hoe het was om sociaal te zijn en te voelen, maar het deed me zo goed dat iemand me mocht aanraken en benaderde met liefdeโ€™.

We zijn dus ineens veel meer dan alleen maar kapper. Wat heerlijk om zo weer met ons vak bezig te zijn. Mooi haar maken, mensen blij maken en mensen weer met een positief gevoel de deur uit laten gaan. Wij hebben het mooiste beroep van de wereld.  

Als we gaan kijken wat nu de trend is dan merk je dat veel klanten het haar wat langer willen houden, zowel mannen als vrouwen. Ze zijn vaak over een moeilijk punt heen met hun lengte dus er zijn weer vele nieuwe mogelijkheden.

Warme tinten geven je liefde en dat is wat we nu allemaal nodig hebben.

Kleur is niet weg te denken en doet ontzettend veel met de mens. Naast de koele kleuren die al een aantal jaar boven aan staan gaan we nu toch echt wat meer van het silver blond af en naar het wat meer goud, beige of zelfs naar het rose gold en strawberry blond! Yes, de warme tinten komen terug! Warme tinten geven je liefde en dat is wat we nu allemaal nodig hebben.

Ook de funny colors zijn bij ons niet weg te denken. die maken de mensen weer vrolijk en naast balayage zien we ook meer highlight technieken en color blocks. Dus juist kleuren in vlakken die elkaar versterken.

Ik heb het weer super naar mijn zin in de salon en ben blij mijn lieve klanten weer te mogen ontvangen en mijn meiden weer met een lach aan het werk te zien. Laat die zomer 2021 maar veel kleur geven.

Lees ook: Kleur zegt zoveel meer dan woorden

Your hairdresser is your best friend!