Home MEET THE PRO | Saskia Bolk van Hairmoments by Saskia
Stylist

MEET THE PRO | Saskia Bolk van Hairmoments by Saskia

We spreken kapster Saskia Bolk over de lockdown periode en vragen haar over het kappersvak en de impact van corona

Saskia heeft haar eigen salon Hairmoments by Saskia in het landelijke Weerselo. Ze is al 33 jaar kapster en is daarnaast ook werkzaam als ambassadeur voor Trinity Haircare Benelux.

Ik denk dat mensen nu beter doorhebben hoe belangrijk wij voor hen kunnen zijn.

Ben je het vak anders gaan waarderen nu je thuiszit?

Eerlijk gezegd ben ik er niet anders naar gaan kijken. Ik ben altijd wel een vakidioot geweest en mis ons vak nu ontzettend. Dat komt omdat ik weet dat wij veel voor een klant kunnen betekenen. Aan de andere kant denk ik wel dat klanten anders naar kappers zijn gaan kijken. Wij waren toch altijd een beetje ondergewaardeerd en ik denk dat mensen nu beter doorhebben hoe belangrijk wij voor hen kunnen zijn. Je ziet het ook aan de aandacht die de branche nu krijgt in de media en bij persconferenties. Kappers worden constant benoemd. Niet alleen voor het uiterlijk, maar ook voor de psyche van de mens. Want als je haar weer lekker zit, voel je jezelf ook een stuk fijner.

Kijk maar als je thuis aan het werk bent. De dag dat je niets aan je uiterlijk doet, voelt toch minder fijn dan wanneer je er wel aandacht aan besteedt. Als ik me dan ga optutten, mijn haar doe en andere kleren aantrek, voel ik me meteen een heel ander mens.

Wat ga je anders doen na corona?

In principe niet veel, ik sta nog steeds achter mijn visie. Dat is om onze klanten echt een beleving mee te geven, een haarmoment voor zichzelf. Het persoonlijke advies, dat blijft allemaal hetzelfde. Het enige waar ik wel naar snak is het ‘oude normaal’, dat we straks onze gebruikelijke service weer kunnen geven. Zoals een touch-up na de behandeling en een aangekleed kopje koffie in plaats van kartonnen bekertjes. Deze meerwaarde geef ik mijn klanten graag, want zo gaan ze toch net iets leuker de deur uit.

Welke klant mist jou nu het meest en waarom?

We hebben klanten die elke 4 weken komen om zich te laten kleuren en knippen. Zij willen niet dat anderen zien dat ze naar de kapper zijn geweest, maar hun haar moet wel altijd perfect zijn. Die missen ons nu wel heel erg. Ik heb een klant die elke 3 weken voor zo’n verfsetje komt en niet kan wachten totdat we weer open mogen.

Daarnaast is er ook een groep klanten die de gezelligheid heel erg mist. Die zien een bezoekje aan de kapper echt als een uitje. Want moet je kijken wat je allemaal hoort in de salon, die gesprekken worden nu enorm gemist! En dat zijn zowel jongeren als ouderen. Ik merk het al als ik verfpakketjes wegbreng. Dan kom ik soms bijna niet weg, omdat de klant toch even wil kletsen. Maar ik mis mijn klanten net zo goed, je bouwt toch een band op.