Home MEET THE PRO | Marieke Weustink van SQIN Huidcoaching
De expert

MEET THE PRO | Marieke Weustink van SQIN Huidcoaching

Nu de beautysalons ook dicht zijn en alle huidcoaches en schoonheidsspecialisten thuis zitten, willen wij er een aantal aan jullie voorstellen. Dit keer spreken we Marieke Weustink van salon SQIN Huidcoaching in Deventer over haar vak en hoe zij deze periode ervaart.

Marieke deed ruim 30 jaar geleden de opleiding voor schoonheidsspecialiste, maar is er een tijd tussenuit geweest omdat ze kinderen kreeg. 3 jaar geleden heeft ze het vak weer opgepakt, eerst met een salon aan huis en sinds 2 jaar in een statig pand in het centrum van Deventer.

Ik krijg kippenvel als ik denk aan ondernemers die helemaal geen inkomsten hebben nu.

Hoe ervaar je deze lockdown periode?

Tja, we zitten natuurlijk in hetzelfde schuitje als de kapsalons. Ook ik krijg geen steun van de overheid, dat is een hele andere situatie dan bij de vorige lockdown. Toen werden we heel netjes gecompenseerd. Voor mezelf ben ik safe omdat ik een partner heb met inkomen, dus bij ons is er nog gewoon brood op de plank. Maar het is wel jammer en mijn zorg is of de salon weer net zo goed zal lopen als voorheen. Want de kosten gaan gewoon door en ik heb een duur pand. Gelukkig werk ik alleen en heb ik geen personeelskosten.

Ik heb net een mooi bedrijf opgebouwd en was weer snel hersteld na de 1e lockdown. Maar nu merk ik echt verschil. Er is minder verkoop en ik krijg nul vergoeding. Ik moet nu vooral aan de ondernemers denken, die helemaal geen inkomsten hebben nu. Stel je voor dat je man nu horecaondernemer is of kapper. Dat zijn echt schrijnende situaties. Ik krijg er gewoon kippenvel van als ik daaraan denk.

Voor mij was het werk ook prima te doen met de maatregelen. Ik had altijd al een pompje met handgel staan en ik heb altijd maar 1 klant tegelijk. Bovendien ken ik mijn klanten. Er is een aparte wachtruimte en behandelruimte en werkte altijd al heel hygiรซnisch. Voor mijn gevoel had ik gewoon door kunnen werken. Vooral als je de risicoโ€™s vergelijkt met een bezoek aan winkels, die wel open mogen. Dat voelt soms wel cru. Volgens mij kunnen veel mensen juist nu zoโ€™n ontspanningsmoment heel goed kunnen gebruiken.

Ik blijf contact houden met mijn klanten en adviseer ze ook als ze producten willen kopen of een andere vraag hebben. Maar ik ben voorzichtig met mails sturen. Je wordt nu overladen met allerlei mails en wil mijn klanten niet onder druk zetten om iets bij mij af te nemen. Ik wil alleen dat ze weten dat ik er altijd voor ze ben als ze mij nodig hebben.

Wat ga je anders doen na corona?

Ik ben net begonnen met een online opleiding over het effect van supplementen en voeding bij huidveroudering. Zo doe ik toch iets nuttigs met mijn tijd. Klanten vragen hier vaak naar en er is zoveel op de markt, ik wil daar wel wat meer over weten. Want als ik iets ga verkopen, wil ik mijn klanten goed kunnen adviseren en mijn argumenten kunnen onderbouwen.

Ook heb ik contact gezocht met collega huidcoaches en we doen wekelijks via Zoom een brainstormsessie om van elkaar te leren en elkaar te stimuleren. Ik werk alleen en heb er soms behoefte aan om te sparren, vooral ook met collegaโ€™s die het weer anders aanpakken. Dat wilde ik al een tijdje, maar nu ik thuis zit, heb ik de tijd om dit soort dingen op te pakken. Dit zijn toch van die dingen, die ik niet gedaan zou hebben zonder lockdown.

Zijn er klanten die jou nu extra zullen missen?

Jazeker, ik moet meteen denken aan een mevrouw die alleen is en best eenzaam. Zij spaart altijd om bij mij te komen. Ik ben een keer bij haar langs geweest toen ze producten had besteld en heb daar echt de tijd voor genomen. Zij kijkt altijd zo uit naar een behandeling, daarom plan ik weleens wat extra tijd in om haar de aandacht te geven die ze zo hard nodig heeft. Ze appt me nu af en toe.

Natuurlijk zijn er meer mensen die mij missen. Mensen die niet zoveel om handen hebben, of juist drukke moeders met kinderen. Als ik nu vrouwen spreek met kinderen thuis, dan zijn ze soms echt aan het eind van hun latijn. Die missen om er even tussenuit te kunnen. In de salon doe ik veel met massage en rustgevende muziek. Klanten waarderen dat en voelen zich helemaal zen als ze bij mij zijn geweest.

Maar ik mis mijn klanten ook enorm en de voldoening die ik uit mijn werk krijg. Daarom hoop ik dat deze periode niet te lang gaat duren en de salons snel weer open mogen.