Home MEET THE PRO | Jeannette Koops van Silhouet
Stylist

MEET THE PRO | Jeannette Koops van Silhouet

We missen onze kappers enorm nu de salons gesloten zijn! Met de nieuwe rubriek ‘Meet the Pro’ willen we een aantal van deze toppers aan jullie voorstellen. Saloneigenares Jeannette Koops van Silhouet in Veendam vertelt deze keer over haar vak tijdens een bizarre periode.

Jeannette is al bijna 38 jaar kapster en is samen met haar partner Richard al 31 jaar eigenaar van Silhouet in Veendam. Ze werken met natuurlijke producten en besteden veel aandacht aan duurzaamheid in de salon, want ze geloven dat een betere wereld begint bij jezelf.

Als je het licht aan het einde van de tunnel zoekt, dan moet je zelf het lichtje zijn.

Ben je het vak anders gaan waarderen nu je thuiszit?

Mijn lijfspreuk is: ‘Als je het licht aan het einde van de tunnel wil zien, dan moet je zelf het lichtje zijn’. Daar probeer ik naar te leven en dat doe ik vanuit een gezonde dosis zelfvertrouwen. Ik wil namelijk nooit onderdeel zijn van het probleem, maar denk liever in oplossingen. Deze visie draag ik ook uit naar de netwerken waarin ik zit. Zo heb ik regelmatig contact met de ANKO en zit ik in de adviesraad van het MKB. Op deze manier heb ik het gevoel dat ik gehoord word en dan kun je echt stappen maken. Ik richt mijn energie liever daar waar het werkt.

Samen met Richard heb ik besloten dat dit ons er niet onder gaat krijgen. Ik heb niet 31 jaar een mooi bedrijf opgebouwd om het op deze manier kapot te laten gaan. We vinden wel een weg om door te gaan. Bovendien ben ik mijn team, waar ik ontzettend van hou, dat ook verplicht. Ik wil ze een baangarantie kunnen blijven geven.

Ik ben ervan overtuigd dat je bent wat je doet en als ik niets kan doen, dan ben ik niet. Dat houdt me deze tijd erg bezig. Ik probeer voor mijn team en klanten altijd een toegevoegde waarde te zijn. Ons vak is mensen zelfvertrouwen geven en daarom is het zo belangrijk om echt te luisteren naar mensen. Het feit dat ik deze rol momenteel niet kan vervullen, stemt me wel droevig.

Wat ga je anders doen na corona?

Ik wil me nog meer gaan richten op professionaliteit, waarbij de focus ligt op kunde en kennis. De franje mag er wat mij betreft wel meer af en dat lukt alleen als ik nog meer van mezelf laat zien. Het gaat om dat stukje kwetsbaarheid, dat ik nog meer wil gaan uitdragen. Het doel van een behandeling moet niet altijd zijn dat het haar mooier is, het gaat er mij meer om dat het resultaat puur en ongefilterd is.  Het mag wel wat doorleefder. Ik geloof dat als iemand helemaal zichzelf is, die persoon altijd op haar mooist zal zijn. En als wij daar aan kunnen bijdragen, ben ik bereid om daar heel ver in te gaan. Dat maakt de interactie tussen kapper en klant alleen maar interessanter.

Welke klant mist jou nu het meest en waarom?

We kunnen onze klanten indelen in 3 groepen; degenen die komen om het sociale aspect en de gezelligheid; de fashionista’s die de laatste trends volgen en de groep zzp’ers en werkenden, die hier komen vanwege onze visie en interesses. Ik denk dat enerzijds de ouderen uit de eerste groep ons nu erg missen, vooral de mensen die een eenzaam bestaan leiden. Aan de andere kant zal ook de laatste groep ons missen vanwege de gesprekken en de raakvlakken die we hebben.