Home MEET THE PRO | Hoe gaat het nu met die kappers?
Ondernemend

MEET THE PRO | Hoe gaat het nu met die kappers?

Nu die bizarre periode van begin 2021 weer achter de rug ligt, blikken we terug met de kappers die we toen interviewden in onze rubriek 'Meet the Pro'. Wij wilden de professional, die gedwongen thuis zat, een podium geven om hun verhaal te doen. Lees mee hoe het deze drie kappers nu vergaat.

De kappers Lone, Saskia en Jeanette vertellen hoe ze er nu voorstaan. We horen dingen als 'duurzaamheid', 'vaker nee zeggen' en bewuster met je vak bezig zijn. Natuurlijk is corona een hele lastige periode geweest voor veel ondernemers. Maar we zien ook bij deze dames een veerkracht en vastberadenheid om van hun salon een succes te maken en tegelijkertijd trouw te blijven aan henzelf.

Wij kunnen alleen maar respect hebben voor deze powervrouwen!

Lone Jørgensen

Klanten beseffen meer dan ooit hoe belangrijk duurzaamheid is.

De Deense kapster Lone Jørgensen is mede-eigenaar van Zenz Organic Hair in Enschede en sprak met ons in februari over haar ervaring met de lockdown.

Lees hier wat Lone ons tijdens de lockdown vertelde.

Hoe gaat het nu met jou in de salon? 

Het gaat ontzettend goed gelukkig. Iedereen is blij en tevreden.

Hoe is het na de 1e drukte?

Wij hebben naar tevredenheid van onze klanten hen de gewenste aandacht gegeven en onze kwaliteit kunnen waarborgen. 

Zijn alle klanten teruggekomen?

Ja, tevens zijn er heel veel nieuwe klanten die de weg vinden naar onze salon. Wij merken juist dat klanten tijd hebben gehad om over na te denken wat ze willen. Ook de klanten beseffen nu meer dan ooit hoe belangrijk duurzaamheid is. Hoe belangrijk, milieu, mens en dier zijn. Ze maken bewuste keuzes en zijn kieskeurig geworden in de goede zin.

Voor ons betekent dat we vanaf het moment van de heropening tot op heden volop aan het werk zijn. Hierdoor hebben wij het zelfs drukker dan hiervoor. 

Ben je dingen anders gaan doen?

Wij vinden het belangrijk om vast te houden aan onze visie en werkwijze, dat betekent dat, wij zijn niets anders gaan doen dan voorheen, veel tijd aan de klanten besteden en er voor zorgen dat mensen zich welkom en gezond voelen bij ons. Het is mooi dat we hier in nu echt bevestigd is. Het concept Zenz Organic Hair werkt ook in Nederland.

Hoe zie je de toekomst?

Positief. Ik zie Zenz Organc groeien en dat zowel kappers en klanten hierdoor samenwerken aan sustainable beauty. 

Saskia Bolk

Ik ben zeker dingen anders gaan bekijken door de lockdown.

Saskia heeft de salon Hairmoments by Saskia in Weerselo. Ze is al 33 jaar kapster en sprak ons in januari over de gevolgen van de lockdown voor haar.

Lees hier wat Saskia ons tijdens de lockdown vertelde.

Hoe gaat het nu met jou in de salon? 

Het gaat lekker in de salon na de eerste drukke periode ( 2 weken aaneengesloten gewerkt om de 1e drukte sneller door te komen) na de lockdown. Nu komt er zo langzaamaan weer structuur in de salon. Het heeft even een aanloop gehad voordat bepaalde klanten weer in hun ritme zaten wat ze zelf erg prettig vinden. En voor mezelf na een uur werken was ik de hele lockdown vergeten! Heerlijk heerlijk heerlijk om weer te werken en de klanten mooi en blij te maken. Heb denk ik wel de hele dag met een grote glimlach gewerkt zo blij was ik.

Zijn alle klanten teruggekomen?

Als ik na het klantenbestand kijk, zijn er zeker klanten (ook waar je het nooit van verwacht had) weggebleven. Maar er zijn er ook weer nieuwe voor teruggekomen. En dat is ook heel leuk. Je hebt klanten die heel trouw zijn en begrip hebben dat het in het begin iets langer heeft geduurd om een afspraak te krijgen. Maar helaas ook klanten die dat niet begrepen en daardoor na een andere salon zijn gegaan. Maar goed, wij zijn ook maar een mens en geen machine ... Over het algemeen denk ik dat klanten nu qua planning wel wat flexibeler zijn geworden dan voor de lockdown en ze durven sneller iets anders uit te proberen. Dan doel ik op de klanten die graag voor veilig en vertrouwd gaan. 

Ben je dingen anders gaan doen?

Ik ben zeker dingen anders gaan bekijken door de lockdown. Wat ik voorheen nog wel lastig vond was om een klant nee te verkopen (blijft moeilijk hoor). Dat doe ik nu wel. Weet je wat er namelijk gebeurt, je boekt er een klant bij en uiteindelijk worden de klanten die al gepland staan de dupe want die krijgen net wat minder aandacht. En dat wil ik niet meer. Ik plan ook wat minder strak in, dat geeft rust in de salon en werkt ook prettiger. Wat we wel blijven hanteren is bij gebruik toilet, de wc-bril schoonmaken en ik moet zeggen dat ik me bewuster ben van de hygiëne en daar nu onbewust meer secuur mee omga. Dat voelt prettig, voor zowel de klant als mijzelf.

Hoe zie je de toekomst?

Ik wil zeker op deze voet verder, want door de lockdown ben ik er wel achter gekomen dat klanten de manier waarop wij werken erg waarderen. Ook bij ons zijn klanten naar andere salons geweest en toch weer teruggekomen. En dat is toch een groot compliment. Ik wil nog wel meer de nadruk op hair en image style gaan leggen om op die manier nog meer onderscheidend te werken. En ik weet ook zeker dat ik niet wil groeien. Ik heb 1 collega in dienst en wij zijn samen echt een goed duo. Daardoor houden we het lekker persoonlijk en intiem voor de klant. 

Jeannette Koops

Ik denk dat het middensegment de klappen gaat krijgen. 

Jeannette Koops van salon Silhouet in Veendam praatte over haar ervaring tijdens die bizarre periode, begin dit jaar.

Lees hier wat Jeanette ons destijds vertelde.

Hoe gaat het nu met jou in de salon? 

Het gaat prima, we zijn 3 weken gesloten geweest voor een summer-break en nu sinds 17 augustus weer volop aan de slag. De salon draait goed, qua team zijn we onderbezet door wat wisselingen dus druk aan het werven. Dat werven is een dingetje - hoor ik overal - er is te weinig aanbod of van mindere kwaliteit. We zullen dus heel creatief moeten zijn. We leiden momenteel 3 junior medewerkers op om straks uit eigen kweek verder te kunnen bouwen aan de salon. Na de 1e drukte was het even op adem komen, een plan maken tot aan de summer-break en weer gas geven.
Nu ben ik deze week bezig met het vormgeven van de planning voor de rest van het jaar, qua nieuwtjes, trainingen, social media campagne etc.

Zijn alle klanten teruggekomen?

Voor zover ik kan inschatten zijn alle klanten alweer terug. De meesten willen nu wat eerder komen dus ipv 6 weken, 5 weken ertussen. Het levert ook veel nieuwe klanten op, wij zijn heel actief geweest op social media en blogs via de website dus dat werkt wel goed.

Ben je dingen anders gaan doen?

Ik heb zeker nagedacht over de salon en mijn eigen functioneren. Omdat we nu onderbezet zijn sta ik wel volledig achter de stoel, dit was niet de bedoeling. Ik wilde juist meer afstand nemen en tijd creëren om aan te sturen maar ook aan mijn zaak te werken in plaats van erin. De keuze is nu om voldoende omzet te maken, heel simpel eigenlijk. Eerst geld verdienen, nieuwe mensen werven en inwerken en daarna verder te gaan met het oorspronkelijke plan. 

Hoe zie je de toekomst?

De toekomst zie ik erg rooskleurig. Hard werken met een goed en duidelijk concept is van alle tijden, dus dat werkt ook nu. Wel wil ik nog duidelijker richting gaan geven aan voor wie we wél en voor wie we niet op de wereld zijn gezet. Ik zeg vaker nee en sneller nee, als ik voel dat een klant niet matcht, dit geldt overigens ook voor medewerkers.

Het hogere segment heeft een goede toekomst, duidelijk profileren hoort daarbij. Ik denk dat het middensegment de klappen gaat krijgen. Waar ik me wel zorgen over maak is de aanwas van junioren in ons vak, de enorme hoeveelheid ZZP'ers die er zijn en die de markt verzieken (de goeien niet te na gesproken) en de onmogelijke taken en financiële verplichtingen die je als ondernemer hebt tijdens corona zaken en tijdens ziekmeldingen.

Verder ga ik zelf als ondernemerscoach ondernemers ondersteunen die nog te veel kapper zijn en te weinig ondernemer, zodat er een gezond bedrijf ontstaat. Dat is een kwestie van de goede keuzes maken.