Home Meer geluk door een mooiere wereld
BEAUTIFUL PEOPLE

Meer geluk door een mooiere wereld

Christel Grootentraast (General Manager Kao Benelux Salon Division) is al 20 jaar werkzaam bij Kao en heeft de beautyindustrie behoorlijk zien veranderen. Wij spraken haar over de verschuivingen die nu plaatsvinden en waarom ze haar hart verpand heeft aan de kappersbranche.

Onze duurzaamheidsstrategie heet
Kirei Lifestyle.

Waarom Kao?

Ondanks dat het een groot concern is, heeft het een menselijke maat. Mensen kennen elkaar en dat schept het kleinschalige gevoel van een familiebedrijf. Natuurlijk werk ik hier alweer 20 jaar en ken ik daardoor ook veel collega’s. Het fijne is dat we met een vlakke hiërarchie werken, waardoor iedere medewerker het gevoel krijgt daadwerkelijk impact te hebben. Alles wat we doen zie je ook terug en dat zorgt er ook voor dat je die ondernemersgeest blijft behouden. Hierdoor heb ik me altijd goed kunnen ontwikkelen binnen het bedrijf en was er eigenlijk nooit reden om ergens anders te gaan kijken.

Iedereen krijgt het gevoel daadwerkelijk impact te hebben.

Ik heb echt kansen gekregen en daardoor zit ik ook in deze positie. Ooit ben ik begonnen als marketing manager, toen hadden we nog minder merken. Inmiddels is ons portfolio uitgebreid en mag ik leidinggeven aan het Benelux team voor de merken Goldwell, KMS, Oribe en Varis.

De kappersbranche

Kappers hebben echt mijn hart gestolen. 20 jaar geleden had ik geen enkele ervaring in deze branche, maar je merkt hoe gepassioneerd iedereen is. Het feit dat kappers als doel hebben om mensen mooier te maken vind ik echt geweldig!

Kappers hebben echt mijn hart gestolen.

Daarom heeft die lockdown periode – de tijd dat de salons moesten sluiten – mij persoonlijk ook zo aangegrepen. Je hoorde van ondernemers die ’s nachts wakker lagen van de zorgen. We zaten letterlijk met onze handen in het haar hoe we onze kappers het beste konden helpen tijdens die moeilijke periode. Dat deed heel veel pijn en ik hoop echt dat iedereen het gaat redden.

Verschuivingen

Er is nu een veel groter bewustzijn voor gezondheid, niet alleen op het gebied van voeding. Het draait nu ook om een gezonde uitstraling, gezond haar. Men is veel meer bezig met het geluk dat je ervaart als je er mooi uitziet. Je zag dit ook tijdens de lockdown; mensen merkten dat hun mentale gezondheid direct gelinkt was aan hoe ze eruitzagen. Kappers werden echt gemist en de impact van bad hair days werd in deze periode overduidelijk. Naar de kapper gaan leek wel een primaire levensbehoefte! Onderzoek heeft ook uitgewezen dat je uiterlijk invloed heeft op hoe je in het leven staat, daarom mag de rol van kappers nooit onderschat worden.

Er is steeds meer aandacht voor het geluk dat je ervaart als je er mooi uitziet.

Daarnaast is er natuurlijk de digitalisering en het belang van online aanwezigheid voor de kappersbranche. Niet alleen social media, maar ook digitale boekingsplatformen en webshops. Hoe een salon zich digitaal presenteert zou een vast onderdeel van het bedrijfsmodel moeten zijn. Wij helpen onze kappers daarbij, we voorzien hen van beeldmateriaal en geven ook trainingen.

Tenslotte zie je dat duurzaamheid belangrijker wordt en consumenten worden zich daar steeds bewuster van. Ook bij Kao staat dit onderwerp hoog op de agenda.

Kirei Lifestyle

Al een aantal jaar zijn we uitgeroepen tot ‘The World’s Most Ethical Company’ en dat voel je ook in de bedrijfscultuur. De missie en visie van Kao worden overal ter wereld nagestreefd en dat houdt in dat we dicht bij de consument en de kapper blijven staan. Wij streven naar de beste producten, niet alleen in kwaliteit, maar ook qua duurzaamheid. Deze manier van werken sluit heel erg aan bij mijn eigen visie op de wereld.

3 jaar geleden is een duurzaamheidsstrategie geïntroduceerd en die wordt de Kirei Lifestyle genoemd. Daarmee wil Kao zorgen dat een ‘Kirei’ leven voor iedereen mogelijk is. Kirei komt uit het Japans en staat voor mooi, schoon, goed geordend, zowel vanbinnen als vanbuiten. Al deze aspecten zijn ook opgenomen in het plan. Het gaat er in de basis om dat we iedereen in staat willen stellen om een mooi leven te leiden, terwijl we tegelijkertijd ook de planeet willen beschermen. Als bedrijf richten we ons niet alleen op het commerciële stuk, maar nemen we ook onze verantwoordelijkheid voor het milieu.

Duurzame salons

Dit concept hebben we door vertaald naar onze salondivisie. Hier valt nog veel te winnen en we willen onze salons dan ook helpen om de stap naar meer duurzaam ondernemen te zetten. Het is niet iets dat we vandaag op morgen meteen voor elkaar kunnen krijgen, maar we hopen wel stappen te kunnen maken.

KMS Solid Shampoo Bar
Light Dimensions SilkLift

Voor de producten hebben we het productieproces, de ingrediënten en de verpakkingen aangepast. Hierdoor kunnen we nieuwe producten zo duurzaam mogelijk maken. We proberen zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten te gebruiken en maken de verpakkingen uit hergebruikte materialen, die op hun beurt weer recycled kunnen worden.

Duurzaamheid thuis

Ook thuis word ik steeds bewuster van het feit dat duurzaamheid een belangrijke rol moet spelen. Ik heb 2 kinderen en voel me ook verantwoordelijk voor hun wereld later. Op school krijgen zij daar trouwens ook veel over mee, zij zijn al echt bewust van de impact die je zelf als persoon kunt hebben op het milieu. Ik geloof dat als je de wereld wilt veranderen, je moet beginnen met de kleine dingen die je zelf kunt doen. Dat varieert van het bewust omgaan met consumeren, je energieverbruik bijstellen tot het aanpassen van je voedselpatroon. Er zijn zoveel dingen die je als individu kunt bijdragen.

Diversiteit

De beautyindustrie is denk ik wel een van de meest diverse en inclusieve branches die er zijn. Dat is ook een van de redenen waarom topics als diversiteit en inclusiviteit belangrijk zijn voor Kao. Binnen onze organisatie is 60% van de medewerkers vrouw, waaronder ook veel posities op managementniveau. Zelf merk ik dat ook. Toen ik begon was ik vaak de enige vrouw en nu ben ik meestal een van de velen. En als ik naar ons kantoor in Amersfoort kijk, daar zie ik heel veel nationaliteiten, mensen met diverse culturele achtergronden en leeftijdsgroepen samenwerken. Intern zijn we ook begonnen met een aantal managementtrainingen op het gebied van diversiteit. Gelukkig is ons hoofdkantoor in Japan ook steeds meer bewust van het belang hiervan.

Ook bij onze haarcollecties letten we hierop. Een aantal jaar geleden brachten we als een van de eersten een gender neutrale haarcollectie voor KMS uit. Daar waren we toen heel vooruitstrevend mee. Deze trend voeren we nog steeds door, maar er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering.

Nog meer wellness

Uiterlijke schoonheid heeft alles te maken met gezonde voeding en je mentaal welbevinden. Als je je goed voelt, kan dat stress enorm verminderen. Op dat vlak is er binnen de beautybranche nog veel meer te halen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Japan en ziet hoeveel cosmetische producten daar zijn, dan is er nog heel veel dat we naar Europa kunnen halen. Zowel voor inner- als outer beauty. Ook op het vlak van salonbeleving kan nog zoveel meer. Je ziet ook steeds meer dat salons hun behandelingen aanbieden als een ‘moment voor jezelf’ en daarmee het wellness aspect steeds meer gaan benadrukken. Maar er is nog veel meer mogelijk is en daar willen we ons ook op gaan richten.

LEES OOK: Kirei Lifestyle