Home Interview met Leukste Kapsalon van Overijssel
Stylist

Interview met Leukste Kapsalon van Overijssel


Hands for Hair
 uit Hengelo werd onlangs verkozen tot de Leukste Kapsalon van Overijssel won de publieksprijs voor de salon met de meeste stemmen. Eigenares Seviye van Wier-Koca is kapster en zus van mede eigenaar Hatice. Ze vertelt over haar ambities en passie voor het kappersvak en waarom haar salon heeft meegedaan aan deze verkiezing. Kijk hier voor de einduitslag en de andere provincie winnaars.

Waarom wilde je kapster worden?
Mijn 4 jaar oudere zus wilde kapster worden en toen ik 13 was, nam ze mij mee naar de opleiding als model. Het trok mij erg aan en toen ik 15 was, ben ik ook naar de kappersacademie gegaan. Ik ben mijn leerlingentijd begonnen bij een salon in Hengelo. Daarna heb ik nog een tijdje samen met mijn zus bij een salon gewerkt en 20 jaar geleden zijn mijn zus en ik samen deze salon gestart. Dit jaar vierden we ons jubileum. Ik was toen 22 en mijn zus 26 jaar.

Wat betekent het om met je zus een kapsalon te hebben?
Het voelt heel vertrouwd want het klikte altijd goed tussen ons. Bovendien hebben we de taken goed verdeeld, dus we zijn allebei verantwoordelijk voor andere dingen. Natuurlijk werken we ook als kapster in de salon maar daarnaast doet mijn zus bijvoorbeeld de productinkoop en personeelszaken. Ik doe dan weer de administratie en marketing. Hierdoor bemoeien we ons niet met elkaars taken en dat werkt heel goed.

Hoe omschrijf je jullie klantenkring?
Onze klanten zijn ongeveer 60% vrouw, in de leeftijd tussen 25 en 45 jaar. Veel van onze klanten zijn 2-verdieners en vaak hebben ze kinderen. daarom komen veel klanten met het hele gezin bij ons. Onze klanten zijn heel erg trouw en velen komen al jaren bij ons.

Jullie hebben de publieksprijs met de meeste stemmen voor de Leukste Kapsalon van Nederland gewonnen. Hoe  hebben jullie zoveel stemmen gekregen?
Dat ging eigenlijk vanzelf. We hebben niet veel extra's gedaan. We wilden deze verkiezing aangrijpen om erachter te komen hoeveel van onze klanten op ons wilden stemmen. We hadden een print gemaakt die we aan klanten meegaven als ze naar huis gingen. Later hebben we een iPad in de zaak gezet waarop klanten meteen konden stemmen. De gun factor is hier heel belangrijk, klanten moeten je de overwinning echt gunnen en dan gaan ze vanzelf hun best doen om te stemmen.

Wat betekent deze verkiezingen voor jullie?
We zien dit als een kroon op 20 jaar hard werken. We hebben bijna 1000 stemmen gekregen, de meeste van heel Nederland. Dat is echt een fantastisch gevoel! Ook het team stond achter deze beslissing en is heel blij met deze prestatie. Afgelopen vrijdag hebben we het met z'n allen gevierd.

Heb je vaker aan verkiezingen meegedaan?
We hebben 2 keer meegedaan met de Coiffure Award en zijn ook 2 keer genomineerd geweest. Dit was nieuw en bovendien sprak het concept me erg aan. Het gaat hier om de 'leukste' salon. Niet de beste, of de mooiste. Het ging er hier alleen om of jouw klant vindt dat jij de leukste  salon van Nederland hebt. Het is dus eigenlijk een soort graadmeter wat je klanten over jou denken. Een tenslotte draait het allemaal om de klant.

Waarin denk je dat jullie salon zich onderscheidt van anderen?
We hebben een heel hecht team. Klanten zien dus bij ons altijd dezelfde gezichten en dat voelt vertrouwd. Al onze vaste medewerkers werken al heel lang bij ons. Als iemand nieuw komt in de salon, is dat een meisje van zo'n 16 jaar. Wij trainen haar dan helemaal zelf en dan blijven ze ook heel lang. Iedereen die toch bij ons is weggegaan, deed dat omdat ze zelf een salon wilden beginnen. Wij stimuleren dat alleen maar en zijn daar ook trots op. Verder werken wij zonder afspraak, maar dat betekent niet dat je als klant lang moet wachten. Onze wachttijd is bv. op een drukke zaterdag niet langer dan 15 minuten. Dat komt omdat wij de taken heel goed hebben verdeeld en voldoende medewerksters hebben. Alles loopt zo gestroomlijnd omdat verschillende kapsters verschillende taken hebben. Iemand wast of kleurt, terwijl een andere kapster knipt. Hierdoor rouleren we heel goed.

Hoeveel medewerkers werken in de salon?
Naast mijn zus en ik hebben we 8 vaste medewerksters. Zoals ik al zei, werken ze al heel lang bij ons.

Jullie hebben ook een kids corner. Wat houdt dat in?
Ook daarmee onderscheiden we ons van andere salons. Steeds meer klanten kregen kinderen en voor een werkende moeder is het heel lastig om op haar vrije dag naar de kapper te gaan omdat ze dan de kinderen heeft. Wij hebben het en beetje gedaan zoals McDonalds dat doen: een aparte speelhoek voor kinderen met computerspelletjes, tv en speelgoed. De kinderen vermaken zich prima en de ouders kunnen rustig geknipt worden. Bovendien hebben we ook een hoek waar kinderen geknipt worden. Omdat wij zelf allemaal ook kinderen hebben, weten we goed hoe we het moeten aanpakken, zodat iedereen blij is. We zijn niet echt goedkoop (€15,95 voor een kind knippen) , maar klanten blijven toch terugkomen. Kennelijk stellen zij onze service erg op prijs.

Welke producten gebruiken jullie? Noem eens een favoriet haarproduct
Wij gebruiken al jaren de producten van GOLDWELL en Tigi. Van GOLDWELL gebruiken wij ook de haarverf die fantastisch is, wij werken al 25 jaar met hun kleuringen. Heel populair is de InnerEffect Resoft salonbehandeling van GOLDWELL waardoor het haar intensief wordt verzorgd. En ik vind de Lusterizer van TIGI een heel fijn product. Dat werkt heel goed tegen pluizig haar, is niet vet en maakt het haar niet slap. Ik gebruik het ook voor mijn dochter als anti-klit.

Wat zijn jouw plannen voor de toekomst? Hoe ziet volgens jou de  kapsalon 2015 eruit?
We hebben niet de ambitie om meerdere vestigingen te openen of een keten te beginnen. Dat is heel veel werk en we stoppen die energie liever in onze salon die we zo gezond mogelijk willen houden. Om de 5 jaar verbouwen we zodat alles er weer fris en eigentijds uit ziet. Daarnaast blijven we technisch bij door trainingen. Meestal nodigen we kappers uit het westen van het land uit om ons in de salon te trainen. Dan heeft iedereen er profijt van en zijn we weer op de hoogte van de laatste technieken. En wij zijn erg enthousiast over de trainingen van GOLDWELL.

Doen jullie aan automatisering en zijn jullie actief op  internet, social media?
We hebben een website en sinds kort een Facebookpagina. Ook hebben we een Twitterpagina. We doen aan salonautomatisering maar omdat we niet op afspraak werken, kun je bij ons niet online reserveren.