Home INTERVIEW met kapper René van Alphen
PRO NIEUWS

INTERVIEW met kapper René van Alphen

Kapper René van Alphen is eigenaar van de Acoli Elite salon in Breda en was onlangs in het nieuws vanwege zijn bijdrage aan de roodharigendag. Ook heeft hij een eigen haarverzorgingslijn René Professional. Reden genoeg om eens met hem te gaan praten over (rood) haar, haarverzorging en zijn toekomstplannen.
René: "Ik wil andere kappers helpen om ook een private label op te richten"
Hoe lang zit je al in het kappersvak en wat motiveerde je om kapper te worden?
Ik ben begonnen toen ik 17 was en ben inmiddels al 18 jaar kapper. Ooit wilde ik een stropdassenwinkel beginnen, maar wilde wel eerst een vak leren. Toen werd ik een keer heel goed geknipt door een enorm gepassioneerde kapper. Zijn passie werkte aanstekelijk en het leek me leuk om iets creatiefs te doen. Ik ben naar de kappersacademie gegaan en heb o.a. in Gent en Rotterdam bij salons gewerkt. Maar ik wilde meer en besloot naar Londen te gaan voor een cursus bij Vidal Sassoon. Uiteindelijk ben ik daar 3 jaar gebleven en heb er enorm veel geleerd. Toen ik terugkwam ben ik meteen voor mezelf begonnen, dat was in 2001. Ik nam een barbershop over en vroeg mijn klanten om het aan hun vrouw te vertellen als ze tevreden waren. Binnen korte tijd had ik een gemengde salon voor vrouwen én mannen. Momenteel heb ik 2 salons in Breda: Acoli Elite en Grease kappers.
Wat is je specialiteit en waarin onderscheidt Acoli Elite zich van andere salons?
De meesten zullen zeggen dat mijn specialiteit droogknippen is. Ik heb dat geleerd in Londen en het is een verfijnde manier om het haar te knippen. Ook onderscheid ik me in mijn kennis over haarproducten en ingrediënten. Ik heb lange tijd producten getest voor andere merken en sinds 2007 heb ik mijn eigen merk ontwikkeld: René Professional.
Je hebt een eigen haarverzorgingsmerk opgezet. Waarom? Voldeden de bestaande kappersmerken niet of wilde je een exclusieve lijn voor je salon?
Eigenlijk kreeg ik deze kans in mijn schoot geworpen. Een fabrikant vroeg me of ik mijn eigenproductlijn wilde beginnen en hoe meer ik erover nadacht, hoe leuker het me leek. Ik heb altijd al interesse gehad in de samenstelling van producten en wat ze met je haar kunnen doen. Ik heb veel belangstelling voor aromatherapie, etherische oliën en natuurlijke grondstoffen. Met mijn eigen merk kan ik de producten maken waar ik in geloof. Zo zijn mijn shampoos zeepvrij en ligt het accent op wellness.
Vertel eens iets over de producten en wat is je favoriete product en waarom?
Mijn favorieten zijn de Cinnamon Therapy Shampoo en de Potion 1. Daar komen klanten echt voor terug. De shampoo bevat kaneel, patchouli en kokosolie en is zeepvrij en zoutarm. Hierdoor is de shampoo minder dik dan je gewend bent, waardoor het beter verdeelt en je er minder van gebruikt. Ondanks het ontbreken van sulfaten, schuimt de shampoo behoorlijk. Hij is heel mild voor het haar.
De Potion 1 is een styler/verzorger op basis van eiwitten dat komt van de macademia noot. Het wordt goed opgenomen door het haar en doordat het niet verstevigt of plakt, voelt het haar natuurlijk aan, alleen wat dikker en gezonder. Ook voor blackhair is dit een heel fijn product. Een aantal klanten wonen inmiddels in het buitenland, maar ze blijven deze producten bestellen. Dat is wel een groot compliment.
Wat zijn je toekomstplannen voor het merk?
Ik hoef René Professional niet persé heel groot te maken. Ik verkoop het in mijn salons en via een aantal andere salons en webshops. Mijn wens is meer het delen van mijn kennis en ervaring. Ik wil andere kappers helpen om ook een private label op te richten en mijn expertise en connection kan ze daarbij helpen. Mijn doel is uiteindelijk om andere salons en franchise ketens hierin te begeleiden.
Je hebt ook actief meegedaan met de Roodharigendag in Breda. Wat is je verbondenheid met rood haar?
Als een roodharige voorbij loopt, moet ik altijd even omkijken. Rood haar is iets unieks en je ziet het helaas steeds minder. Een paar jaar geleden ben ik gevraagd om fashion partner te worden en het haar & make-up te verzorgen voor de shows op de  roodharigendag. Het leek me leuk me daarvoor in te zetten en het team Acoli heeft haar  best gedaan de catwalk naar een hoger niveau te tillen. Daarom is het ook zo leuk om te zien hoe goed de show dit jaar werd ontvangen en hoe groot de bezoekersaantallen waren van de Roodharigendag. Het is ook leuk te zien dat veel roodharigen weer andere ‘rooien’ kennen. Dat maakte het vinden van modellen met rood haar relatief eenvoudig.
Waarin verschilt rood haar van andere haarsoorten?
We hebben het dan over natuurlijk rood haar, dus niet geverfd haar. Rood haar heeft nogal snel de neiging dof te worden en te vervagen. Verder komt rood haar in alle soorten: krullend, steil, dun en dik, net als bij andere haarsoorten.
Hoe kun je rood haar het beste verzorgen?
Doordat rood haar snel dof wordt, is het belangrijk om producten te gebruiken die het haar glans en diepte geven. De Cinnamon Therapy Shampoo is zeer geschikt voor droog rood haar omdat het haar wordt gevoed en het glans krijgt. Ook hebben we een speciale shampoo voor rood haar, de Paris Rouge Shampoo. Deze shampoo bevat koper en rood pigmenten die de natuurlijke kleur intensiveren en het haar glans geeft. We raden deze 1x per week te gebruiken voor een mooie natuurlijke kleur. Ook de Sandelwood Conditioner is heel fijn, deze voedt en verzorgt het haar zodat het haar soepel en veerkrachtig blijft.
Heb je veel klanten met rood haar?
Ja, eigenlijk wel. Natuurlijk komt dat doordat wij al een aantal jaren meedoen met de Roodharigendag. Een andere reden is dat wij natuurlijke producten gebruiken die fijn zijn voor de verzorging van rood haar. Inmiddels hebben we veel kennis over rood haar, waardoor we steeds meer roodharigen als klant hebben.