Home Interview met de Leukste Kapsalon van Nederland
Stylist

Interview met de Leukste Kapsalon van Nederland

Kapsalon Style & Beauty uit Burgum (Friesland) werd onlangs de Leukste Kapsalon van Nederland! Eigenaressen en vriendinnen Sjoukje en Jannie konden hun geluk niet op. Jannie vertelt over haar ambities en passie voor het kappersvak en waarom hun salon heeft meegedaan aan deze verkiezing. Kijk hier voor de einduitslag en de andere provincie winnaars.

Waarom wilde je kapster worden?
Ik was altijd al veel met haar en make-up in de weer. Ook deed ik altijd veel met mijn eigen haar. Na de middelbare school heb ik de richting kapster gekozen. Ik kende Sjoukje al en kwam haar bij de kappersschool weer tegen. We werden vriendinnen en toen we 19 waren en net afgestudeerd, deed de kans zich voor om een eigen zaak te beginnen. Er werd ons een pand aangeboden en samen durfden we die stap toen wel te nemen. Inmiddels is dat 7 jaar geleden, we woonden allebei nog thuis dus we hadden niet veel vaste lasten. Bovendien was het in die tijd veel makkelijker om een lening bij de bank te krijgen. Ook het krijgen van klanten ging ons makkelijk af. We hadden al wat klanten als thuiskapster en we adverteerden in de plaatselijke krant. Toen we eenmaal klanten hadden, werden het er steeds meer door mond-op-mond reclame.

Hoe is het om met je vriendin een bedrijf op te zetten?
Heel erg leuk! We zien elkaar nog vaker dan onze partners en ook ik onze vrije tijd zien we elkaar. Ik merk wel dat naarmate we groeien het steeds zakelijker wordt. We zijn erg goed op elkaar afgestemd. Sjoukje is meer de doener en ik de denker. Ik doe de administratie en verder beslissen we alles samen. Ik merk dat we vaak hetzelfde over iets denken en als Sjoukje bv. iets over de zaak zegt, denk ik daar ook al een tijdje over. Het geheim van onze samenwerking is dat we elkaar vertrouwen en alles tegen elkaar durven te zeggen. Openheid is heel belangrijk en daardoor hebben we nooit echte irritaties.

Hoe omschrijf je jullie klantenkring?
Onze klanten varieren in leftijd van 1 tot 80. We zijn een jong team maar ik merk dat veel ouderen dat juist heel leuk vinden.

Jullie zijn ook de Leukste Kapsalon van Friesland geworden. Hoe zijn jullie aan zoveel stemmen gekregen?
We hadden een laptop in de zaak staan waarmee klanten konden stemmen, bv. tijdens het kleuren als ze toch moesten wachten. We hebben alle klanten persoonlijk gevraagd en iedereen wilde meedoen. Ook hebben we veel mails gestuurd naar familie en vrienden en hebben we gebruik gemaakt van Facebook en Twitter. Toen we doorgingen voor de leukste salon van Friesland, moest iedereen nogmaals stemmen. Wat ook heeft geholpen is dat er een stukje over ons in de plaatselijke krant stond.

Wat betekent deze verkiezingen voor jullie?
We zien het als het kroontje op ons werk. De 1e 2 weken gingen voorbij in een roes. Omroep Friesland kwam hier en we zijn op radio en tv geweest. Ook hebben we al nieuwe klanten erdoor gekregen. Ik verwacht straks nog meer klanten als iedereen voor de feestdagen nog even naar de kapper wil.

Heb je vaker aan verkiezingen meegedaan?
Dit was onze eerste keer. We hebben wel eens nagedacht om mee te doen met een show maar dat hebben we nog niet gedaan.

Waarin denk je dat jullie salon zich onderscheidt van anderen?
Ons motto is 'kwaliteit hoeft niet duur te zijn'. Onze prijzen liggen vrij laag. Toen we begonnen was het ongeveer een tientje voor een knipbeurt. Nu is dat iets hoger, maar nog steeds zijn we goedkoper dan veel concurrenten.Onze salon staat open voor iedereen. We zijn niet uit de hoogte en iedereen is welkom. Daarnaast nemen we een half uur de tijd voor elke klant. Hierdoor hebben we altijd genoeg tijd om te overleggen met de klant. We zijn een jong team en volgen veel cursussen en houden de media goed bij om op de hoogte te blijven van de laatste trends.

Hoeveel medewerkers werken in de salon?
Naast onszelf hebben we 2 meiden en 4 stagiaires in dienst. Onze vaste krachten zijn ook begonnen als stagiaires en dat bevalt goed. Als iemand 2 jaar stage loopt, weet je echt wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

Welke producten gebruiken jullie? Noem eens een favoriet haarproduct
We gebruken de producten van GOLDWELL. Onze best verkochte producten zijn de Double Boost. Dat is een root lift dat meer volume bij de haaraanzet geeft. Ook de Lagoom Jam, een gel voor mannen en de Super Ego en Roughman pasta's zijn erg populair.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst? Hoe ziet volgens jou de  kapsalon 2015 eruit?
We willen zeker op deze lokatie blijven zitten, maar misschien gaan we over 1 of 2 jaar wel uitbreiden door er extra ruimte bij te nemen. Ook hebben we wel eens nagedacht over een 2e salon, maar dat zou betekenen dat we elk een salon moeten runnen en gescheiden werken. Daarnaast is het best tricky want zoiets kost veel geld. Daarom laten we het even zoals het nu is.

Doen jullie aan automatisering en zijn jullie actief op  internet, social media?
Vorige week hebben we een computer gekregen waarmee we ook kunnen inboeken. We zijn nu aan het uitzoeken wat we er allemaal mee kunnen. En we zijn vrij actief op social media. Je merkt toch dat klanten daar snel op reageren.