Home Interview met barber Mark van Mierlo - winnaar Barbershop Award 2017
Events & Awards

Interview met barber Mark van Mierlo - winnaar Barbershop Award 2017

Op 25 juni is De Meesterbarbier in Tilburg uitgeroepen tot de beste barbershop van Nederland. Samen met de BarberSociety Live en sponsor Wahl, heeft WieWatHaar de BSL People's Choice Barbershop Award in het leven geroepen om zo meer aandacht te krijgen voor deze doelgroep. Want mannen gaan immers niet meer 'even' naar de kapper om tussen de dames met folies hun haar even snel te laten knippen. Ze willen een eigen plek en eigen aandacht. De barbershop speelt daar goed op in en niet voor niets zie je steeds meer van deze mannen wellness-plekken verschijnen. Wij waren natuurlijk benieuwd naar het verhaal van de winnaar, eigenaar Mark van Mierlo. De komende weken zullen hier ook interviews verschijnen met de nummers 2 en 3, respectievelijk Nero Barbershop in Ermelo en Joucke's Barbershop in Doetinchem.

HET BEGIN

Ik zit inmiddels alweer ruim 30 jaar in het vak. Ik ben ooit begonnen met een damesopleiding, maar ik ben meteen doorgestroomd naar het herenkappersvak. Mijn opa was al barbier toen hij in 1941 de familiezaak in Oirschot overnam en die dateerde zelfs uit 1904. Hij deed het echte barbierwerk, zoals scheren. Mijn vader is altijd dameskapper geweest, maar hij had wel een herengedeelte in de salon. Daar ben ik toen gaan werken. Ik ben niet zo’n subtiel mannetje en ik denk ook dat mijn karakter veel beter aansluit bij deze richting. Ik hou wel van dat sfeertje van mannen onder elkaar.

In de herensalon stonden al van die oude barberstoelen, alleen was de sfeer nog niet helemaal zoals de barbershop nu. Op gegeven moment zag je die trend opkomen en die sfeer sprak mij veel meer aan. Toen ben ik de Meesterbarbier begonnen.

DE BARBERSHOP

De combinatie show en vaktechniek maakt een echte barbershop!

Het hele kappersvak draait om show, mensen willen entertained worden. Dat geldt natuurlijk ook voor de barbershop. Dus de look & feel van de meeste barbershops is ook bedoeld om een bepaald imago neer te zetten. En dan wel een waar veel mannen zich goed bij voelen. Daarnaast is vakmanschap belangrijk. Het is juiste de combinatie show en vaktechniek die een echte barbershop maakt.

meesterbarbier-05

DE MEESTERBARBIER

Wij hebben een old school barbershop waar we klanten een beleving willen meegeven in de stijl van het Amerika van vroeger. Klanten vinden het gezellig bij ons en blijven na de behandeling vaak aan de bar hangen, zeker als we op zaterdagmiddag een bandje hebben spelen.

Na 20 jaar probeer ik niet meer elke klant te pleasen.

Inmiddels ben ik zelf zo ver dat ik niet meer probeer om elke klant te pleasen en gelukkig slaat deze benadering aan. Maar ik heb nu wel andere klanten dan 20 jaar geleden. Het is belangrijk om bij jezelf te blijven.

SUCCESFACTOR

Mijn vaktechniek is goed en mijn inlevingsvermogen zijn goed. Aan een paar woorden heb ik voldoende om te weten welk kapsel iemand wil. Communicatie is het belangrijkste onderdeel van het vak. Als je weet wat je moet gaan knippen, dan hoef je het alleen nog maar te doen.

DE AWARD

Ik deed nooit mee met verkiezingen, maar nu ik gewonnen heb, doet dat wel wat met me.

Deze award is een bekroning op ons werk. Ik heb me in het verleden altijd wat afzijdig gehouden van verkiezingen, maar nu ik wel mee heb gedaan, doet dat me eigenlijk veel meer dan ik dacht. Het was ook heel leuk om al die reviews terug te lezen. Het waren er enorm veel en daar zat eigenlijk nauwelijks een kritische noot in. De uitgebreide en soms malle verhalen waren fantastisch om terug te lezen! Natuurlijk hebben we onze klanten wel bedankt, we hebben het samen gedaan.

Ook de publiciteit die volgde was erg leuk. We zijn op tv bij omroep Tilburg geweest, bij Edwin Evers op de radio, veel lokale radio, omroep Brabant, Brabants Dagblad en wel 7 blogs hebben over ons geschreven.

LOYALITEIT

meesterbarbier-03

Klanten gunnen het ons en dat komt toch wel door onze sfeer. We kennen 90% van onze klanten met naam en toenaam en benaderen de klanten ook laagdrempelig. Niet zo beleefd, maar eerder handjeklap. Hierdoor hebben mensen eerder het idee bij een vrienden café binnen te komen. Ik denk dat deze persoonlijke benadering ook bij kapsalons heel goed zou werken. Ik denk wel dat het moeilijk is om een benadering zomaar te veranderen, dat lukt toch beter als je vanuit niets een nieuwe salon start. Daarom doen die jonge ondernemers het op dit moment zo goed. Zij kunnen een hele nieuwe sfeer neerzetten, waardoor het makkelijker is om gericht op de klant in te spelen.

NEDERLANDSE MAN

Met name in de UK zie je heren met flamboyante kapsels lopen. Dat zie je hier niet, de Nederlandse man is toch wat terughoudend. Ik weet ook niet of dat nog gaat komen. Dat wordt al jaren geroepen, maar tot nu toe heb ik dat nog niet gezien.

GRAAG IN DE STOEL

Haha, dat wordt vaak gevraagd. Er zijn mannen met vreselijke kapsels – zoals Wilders en Trump – waar je absoluut niets aan moet doen, dat is hun handelsmerk. Ik zou dan graag de koning een keer willen doen, laten we meteen maar hoog grijpen. Ik zou hem graag een mooie nieuwe coupe bezorgen. Ik heb een keer een foto langs zien komen waarop hij een baard had. Dat stond hem veel beter, hij zou echt voor een baard moeten gaan.

LEES OOK: Een baard voor de koning

OP REIS

Ik zou graag een keer naar Afrika willen. Een grote toer door Zuid-Afrika maken. En ik zou graag eens naar Brazilië willen om daar het carnaval mee te maken. Maar ik weet niet of dat er ooit van gaat komen

PLANNEN

In de toekomst zie ik mij meer toeleggen op educatie. Wat de shop betreft zie ik wat veranderingen op komst richting moderne kapsels. Maar ik wil niet meer vestigingen. Ik ben een kapper en geen accountant. Uiteindelijk sta ik toch het liefst achter de klant.