Home Interview HAARkunstenaar Dominic Vleer
Stylist

Interview HAARkunstenaar Dominic Vleer

HAARkunstenaars-dominic-vleer-tof

Serie interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega. HAARkunstenaar Dominic Vleer heeft een eigen salon in Den Bosch,  Salon TOF en is sinds kort ambassadeur van L'Oréal Professionnel!


Haarkunstenaar-Dominic-VleerWaarom kapper?

Al sinds ik klein was, wilde ik mensen mooier maken dan ze al waren. Als ik op tv make-over shows zag, vond ik het geweldig om te zien hoe gelukkig iemand daarvan werd. Toen ik ouder werd, merkte ik dat mijn feeling echt bij haar lag. Haar is het lijstje om het schilderij, dat maakt het plaatje echt af. Ik heb een particuliere kappersacademie gevolgd in Rotterdam en daar ook gaan werken bij een salon. Daarnaast ben ik de MUA opleiding gaan doen bij B Academy in Amsterdam en toen ik mijn vriend kreeg, die in de buurt van Den Bosch woonde, werd het reizen me echt te veel. We zagen een leuk pand in Den Bosch en toen ben ik daar – nu 5 jaar geleden – Salon TOF begonnen. Ik kende er niemand, maar langzaam kreeg ik steeds meer klanten door mond-op-mond reclame. Inmiddels werken we met 5 man en gaat het nog steeds erg goed.

Wat vind je leuk aan het kappersvak?
Er zijn  zoveel invalshoeken, het blijft me verrassen hoe je een carrière pad bewandelt. Het is een heel divers beroep, ik heb de salon, shows, sinds 2 jaar hebben we de TOF Academy en ik ben ambassadeur van L’Oréal Professionnel. Ik ben in de bevoorrechte positie om dit allemaal te doen.

Hoe ziet jouw werkweek eruit?
Ik werk 5 dagen in de salon en ben vaak zondag, maandag en de avonduren bezig met shows en trainingen. Verder werk ik dinsdag en woensdagavond voor de academy.

Ik wil wel eerlijk blijven. Ik ben een haarkunstenaar, maar geen tovenaar.

Hoogtepunt uit je carrière?
Het winnen van de Coiffure Award, nu 4 keer achter elkaar! En ik ben nog steeds trots dat ik de stap heb durven zetten om mijn eigen salon te starten. Je moet blijven knokken, succes komt nooit vanzelf. En ik ben er ook trots op dat ik ambassadeur ben voor L’Oréal Professionnel. Dit jaar verzorg ik het haar voor de show van Pretty Wild lingerie. Daar heb ik veel zin in!

Wat is je aanpak bij een nieuwe klant?
Heel goed luisteren. Ik probeer af te wijken van de standaard kappersvragen, maar ga echt de diepte in. Ik vraag naar hun werk, gezin, vrije tijd en probeer zo een beeld te krijgen van de klant. Ik zie een kapsel als maatwerk en probeer echt mee te denken met de klant. Ook kijk ik hoe vaak een klant naar de kapper komt en daar hou ik, bij het kleuren bijvoorbeeld, rekening mee. Hun kapsel is toch mijn visitekaartje en ik wil dat het er tot het volgende bezoek goed uit blijft zien.

Waarom komen klanten terug?
Persoonlijke aandacht, kwaliteit en omdat we op de hoogte zijn van alle trends. We zijn betrouwbaar en willen echt een band opbouwen met de klant. Soms komen klanten hier die een trauma bij een andere kapper hebben opgelopen. Ik probeer ze dan gerust te stellen, maar ook altijd eerlijk te blijven. Ik zeg altijd ‘ik ben een haarkunstenaar, maar geen tovenaar’.

Welk soort kapsel spreekt je aan?
Dat wisselt, soms hou ik van klassieke, grafische lijnen, soms juist van zachte. Ik hou erg van organische vormen met af en toe een grafische touch.

Creaties-van-Dominic-Vleer

Met welke ontwerper zou je willen werken?
Hij is gelukkig weer terug: John Galliano!

Favoriet haarproduct
De Dual Stylers van L’Oréal Professionnel, dat zijn 3 stylingproducten (Sleek & Swing, Liss & Pump-up, Bouncy & Tender) die heel makkelijk toepasbaar zijn. Het maakt het haar niet hard, maar geeft het wel extra stevigheid en body. Verder vind ik de Crepage de Chigon van L’Oréal Professionnel ook een geweldig product.

Graag een keer in de stoel ...
Ik zou heel graag Nelie Smit Kroes een keer in de stoel hebben omdat ik haar zo’n interessante vrouw vindt en wel eens een gesprek met haar zou willen. En ik ben dol op Beyonce, ze is groots en ubervrouwelijk!

Nederlandse vrouwen ...
Hier heerst nog echt de polderglamour; tegen de wind in op de fiets. Vrouwen zouden veel meer naar de kapper moeten gaan, want als je je van binnen goed voelt met wat je van buiten draagt, straal je dat ook echt uit! Je kunt vrouwen echt in groepen indelen; je hebt er die er altijd tiptop uit willen zien, die noem ik Parijse klanten. Dan heb je de meer alternatieve ‘Londenaren’ die komen als ze een hip feestje hebben. De ‘Amsterdammers’ kunnen niet echt een keuze maken en zijn van alles wat en dan heb je nog LA, daar is alles nep. Die vrouwen stelen de show tijdens een feestje, maar zien er soms overdag niet uit.

Nog een keer werken met ...
Sam Mc Knight (GHD), Angelo Seminara (Davines) en Eugene Soleiman (Wella). Dat zijn echte toppers.

Inspirerende stad ...
Los Angeles en Londen. Londen is vernieuwend, daar gebeurt en broeit het. LA is groots, een stad vol contrasten. Ik vind het fascinerend als ik daar in een bus zit en door de stad rijd; je ziet aan de mensen die instappen het verschil in de buurt waar je doorheen rijdt.

Bovenaan je bucket list ...
Bovenaan … dat is nog een keer de Hairdresser of the Year winnen. Ook wil ik graag een eigen TOF collectie maken en presenteren.

Het stokje gaat naar ...
Dagmar Goede van Harry Goede Haarmode in Nuenen.