Home INTERVIEW HAARKUNSTENAAR Dennis Kil
Stylist

INTERVIEW HAARKUNSTENAAR Dennis Kil

Serie interviews met het toptalent van de Nederlandse kapperswereld, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega. HAARkunstenaar & duizendpoot Dennis Kil is dit keer aan de beurt om te vertellen over zijn passie voor het kappersvak.

Haarkunstenaar-dennis-kilWaarom kapper

Nadat ik op m’n 14e van school was afgetrapt, zei m’n moeder dat ik maar bij mijn tante moest gaan werken, die een kapsalon in hartje Utrecht opende. Ik ging om met veel kunstenaars waardoor ik snel het creatieve aspect van het kappersvak ben gaan inzien. Daarna ging het snel; op m’n 16e stond ik al op het podium, gaf ik trainingen en een paar jaar later ging ik werken voor een groot haarmerk.

Wat vind je leuk aan het kappersvak?

Het is fijn om waardering te krijgen voor iets dat je met passie hebt gedaan. Ik kijk er echt naar uit om iemand te mogen knippen en als mijn klant blij is dan is haar applaus mij meer waard dan het applaus van een paar duizend man tijdens een show. De functie van haar wordt onderschat. Haar geeft je een duidelijkere positie in de huidige maatschappij. Hoe wil jij dat men je ziet? En hoe zet je jouw haar in om dat uit te stralen? Dat zijn vragen die mij bezighouden en waar ik achter probeer te komen bij een klant.

Hoe ziet jouw werkweek eruit?

Ik doe heel veel verschillende dingen. Dat is fijn want ik verveel me snel. Ik ben samen met Daniëlle (Sant) eigenaar van KIL&SANT. Binnen dit bedrijf uitgever van Tribu-te NL Magazine en adviseren, trainen en coachen we merken, bedrijven, salons en individuen. Hiervoor reizen we veel. Ook sta ik ongeveer een dag per week bij kapsalon Rikit Hair op IJburg te knippen. Dat zie ik niet als werk, maar meer als een hobby.

 

Hoogtepunt uit je carrière?

Mijn rollercoaster kent veel hoge pieken en bijbehorende dalen. Ze zeggen 'You're as good as your last haircut'. Ik zie mijn samenwerking met Daniëlle als een turning point en hoogtepunt. We vullen elkaar perfect aan, ik zou dit avontuur niet meer zonder haar willen.

Wat is je aanpak bij een nieuwe klant?

Ik knip geen haar, ik knip mensen. Ik vind het interessant om me oprecht in mijn klanten te verdiepen. Daar neem ik dan ook ruim de tijd voor, minimaal 1 uur voor knippen. Ik ga altijd het gesprek aan, zoals je dat doet met iemand die je wilt leren kennen. Ik wil weten wie ze is, hoe ze zichzelf op haar mooist vindt, wat belangrijk voor haar is en hoe zij zichzelf het liefst aan de buitenwereld presenteert. Ik vraag nooit hoe ze haar haar geknipt wilt hebben, want de meeste klanten kunnen immers niet knippen. Daarna koppel ik terug wat ik heb gehoord. Bij een grote glimlach en bevestiging ga ik aan de slag.

Waarom komen klanten terug?

Inlevingsvermogen, de juiste communicatie en vakmanschap. En daarbij ben ik mega gezellig!

Welk soort kapsel spreekt je aan?

Door mijn werk zie ik het mooiste haar van de grootste kappers ter wereld. Creatief gezien kan ik dit enorm waarderen. Daarnaast spreekt het juiste kapsel wat past bij de juiste persoonlijkheid mij net zo veel aan. Dit hoeft niet perse groots te zijn eerder holistisch.
Dennis-Kil-02

Met welke ontwerper zou je willen werken?

Rick Owens. Omdat hij niet commercieel is, maar wel identiteit heeft.

Favoriet haarproduct

Op dit moment vind ik Olaplex echt te gek en revolutionair. Ik moest laatst iemand drie keer blonderen en de kwaliteit van het haar was erna nog steeds mooi.

Graag een keer in de stoel …

Het haar van een 'bekende'? Ik vind het belangrijk om van waarde te zijn en daarom vind ik het bijvoorbeeld net zo leuk om een puber van 12 te knippen die haar entree moet maken op de middelbare school. Of juist een oudere dame, voor wie het op haar 80ste net zo belangrijk is om er mooi en vrouwelijk uit te zien.

Nederlandse vrouwen …

Het haar van de Nederlandse vrouw is niet echt uitgesproken. Je ziet hier veel middelmatigheid. Vrouwen, die de identiteit van een ander overnemen en dat is jammer.

Nog een keer werken met …

Ik heb al met veel topkappers samen mogen werken. Wat ik echt graag zou willen, is om een ‘dream team’ van jonge kappers uit de hele wereld samen te brengen. Mensen die bereid zijn om te delen en ongeacht het merk waar ze voor werken, samen op een podium willen staan.

Inspirerende stad …

Tokyo, want wat ik daar 10 jaar geleden zag, zie ik nu pas terug in Europese steden. Je hebt daar zoveel subcultuurtjes, mensen die heel uitgesproken durven te zijn in hun vrije tijd.

Bovenaan je bucket list …

Ik leef mijn bucket list!!! Als ik echt iets wil, doe ik het gewoon!

Het stokje gaat naar …

Mandy Berger, want zonder haar zouden veel haarkunstenaars hun kunsten niet kunnen vertonen. Zij is de stabiele factor achter veel creatievelingen.

Lees ook: De salon van Sonya Bloemhard