In actie voor Linda.foundation

received_891244204371612

Toen ik hoorde over de actie van de ANKO, onze branche organisatie, voor LINDA.foundation heb ik geen moment getwijfeld en me direct opgegeven voor dit geweldig initiatief. 1 op de 9 gezinnen met kinderen groeien in Nederland op in armoede en kunnen een bezoekje aan de kapper niet veroorloven. Dat gaat mij en de andere kappers erg aan ons aan hart.

En daarom knip ik mee aan de actie van LINDA.foundation en geven wij, de ANKO kappers, geheel gratis, aan de door Linda.foundation geselecteerde gezinnen met kinderen, 4 knipbehandeling cadeau! Omdat wij vinden dat iedereen een mooi geknipte coupe verdiend.

Het haar is een belangrijk aspect van ons uiterlijk, het is je trots en geeft je zelfvertrouwen. Een mooi geknipte coupe is dan ook iets dat meteen opvalt.Esmie

De eerste gezinnen heb ik al mogen knippen en de actie duurt nog tot 31 maart 2018. Natuurlijk bepaal jij als kapper zelf hoeveel gezinnen jij wilt knippen, dat is prima geregeld!

Voor mij zelf heb ik een deadline gesteld op 10 gezinnen dat zijn dan 40 gratis knipbeurten die ik als salon weggeef aan deze lieve mensen. Dat lijkt veel, maar uiteindelijk betekent dat over de hele periode 1 gezin per week. Het valt mij op omdat ik ambulant werk het prettig is voor deze klanten als ik naar ze toe kom. Veelal hebben ze geen auto en openbaar vervoer is vaak te duur. Internet was voor een aantal bij deze gezinnen ook een probleem, voor internet heb je toch weer een abonnement nodig en dat kost natuurlijk ook weer het nodige. Helaas knippen niet alle ANKO kappers mee en dat ontdekte mijn laatste klant.

Eerst heeft hij een aantal ANKO kappers te voet bezocht en gevraagd of zei mee deden aan de actie, hier kreeg hij helaas te horen dat zij niet mee knipte. En niets voor hem konden betekenen. Met een vriend heeft hij toch online via een speciale website van de ANKO kunnen kijken wie er wel voor de actie mee knipte en zo heeft hij mij telefonisch weten te benaderen om een afspraak te maken. Veel mensen zijn in deze situaties beland door scheidingen, faillissementen, erfenissen met schuld en of werkeloos geworden. Althans dat was tot nu toe bij mij de ervaring.

Ik kom bij de mensen thuis, zowel voor mij als voor de klant is dat erg spannend. Zeker omdat mijn klantenkring bestaat van mond op mond reclame en iedereen wel aan elkaar gelinkt is. “It’s One big family”,  zeg ik altijd. Maar voor de actie van LINDA blijft toch de vraag, naar wie ga je toe, zijn deze mensen aardig, luidruchtig of juist heel stil? Voor hun ben ik een vreemde die hun habitat betreed en direct zie in welke situatie dat ze leven. Ze geven hierdoor natuurlijk wel veel prijs.

Iedere klant een eigen levensverhaal

Een jonge vrouw met 2 kinderen had een verschrikkelijke ervaring. Zij hebben 2 weken ‘op straat’ moeten slapen, voor dat ze een woning kregen toegewezen door de gemeente. Ieder dag hopen dat je bij iemand mag logeren, zoals bij klasgenoten of vrienden is vreselijk, maar nog erger als dat niet lukte en je maar in een park moest wachten op de volgende dag. Haar reactie op de box van LINDA.foundation was dat ze met tranen vol ongeloof niet kon geloven dat haar nog zo iets moois kon overkomen.

Kinderen die je hebt geknipt durven weer naar school, de verhalen van zulke kleine spruiten dat doet toch wel heel veel met je. Soms moet ik moeite doen om niet te emotioneel te worden. Kinderen onder elkaar zijn hard en gepest worden komt in deze groep heel veel voor. “Ze vinden me eng, vies of raar”,hoor ik veel!

Nu kunnen ze me niet meer pesten, ik heb mijn haren nu net zo stoer als… ik durf morgen weer naar school!Esmie

Sommige gaan na hun knip-en-fohn behandeling direct pasfoto’s/ selfie’s maken voor op hun sollicitatie formulieren. En dat doet je goed, ze willen niet in deze situatie verkeren en proberen er weer bovenop te komen. Ik vindt het prachtig dat ik deze mensen mag en kan helpen, het ongeloof dat ze echt niets hoeven te betalen en dat wij dit volledig gratis doen, zonder enige reis-of onkostenvergoeding hiervoor, uiten ze in heel veel dankbaarheid.

Ik word overal behandeld alsof ik de koningin ben, het is dat er nog net geen rode loper klaar ligt, maar mijn tassen worden naar binnen gedragen en de koffie staat klaar. Zoveel dankbaarheid dat wij dit als ANKO kappers doen, maakt het méér dan de moeite waard om mee te knippen voor de actie van LINDA.foundation! Hoe meer kappers er mee knippen, hoe meer mensen wij kunnen helpen, omdat zij ook een goed geknipte coupe verdienen en vol zelfvertrouwen verder kunnen!

Comments

comments