Home Hup, omarmen die natuurlijke grijshaartrend!
Ondernemend

Hup, omarmen die natuurlijke grijshaartrend!

Grijs haar is hot! Dat is geen nieuws natuurlijk, want je haar grijs laten verven is al jaren een trend. Maar het uit laten groeien van je gekleurde lokken, zodat je je natuurlijke grijze haarkleur kunt omarmen, dat is een nieuwe trend! No shame, vrouwen gaan massaal aan hun eigen grijze haarkleur.

Weg omzet?

Op mijn trainingen hoor ik regelmatig van cursisten dat ze dit maar vervelend vinden. Toch balen; die klant die eerder iedere 3 a 4 weken haar uitgroei liet bijwerken, komt straks alleen maar voor knippen. Bye omzet! Tja, dat is een manier om er tegenaan te kijken. Maar bekijk het eens positief; er liggen ook kansen! Want deze klant, wil dolgraag advies hoe ze die periode kan overbruggen van gekleurd haar met lelijke uitgroei, naar haar eigen grijze haar. Jouw klant vindt het waarschijnlijk doodeng om deze stap te maken. JIJ kan haar hierbij begeleiden en adviseren. Want jij bent de pro op dit gebied!

Hoe dan?!

Ok, het duurt enige maanden (minstens) voordat jouw klant die mooie natuurlijke grijze haarkleur heeft. Helemaal bij de wat langere lengtes. Zij wil in die tussentijd er niet armoedig bij lopen met een grijze uitgroei. Dus de ultieme kans om jouw klant hierin te begeleiden. En een ideale situatie om een traject aan te gaan van bv een half jaar. Je kan hier zelfs een abonnementsvorm van maken. You name it!

Hier 5 tips om dit succesvol toe te passen in de salon:
  1. Begin met een uitgebreid advies. Leg je klant uit dat dit proces tijd nodig heeft. Met name als het verschil tussen het gekleurde en het natuurlijke haar groot is. Leg uit dat ze niet direct naar haar eigen grijze haarkleur kan. Neem de stappen door met je klant. Wees helder in je communicatie, zo ontstaat er vertrouwen.
  2. Ondersteun je 1e adviesgesprek met een contrastanalyse. Contrast is namelijk het belangrijkste element van je haarkleuradvies. Naarmate je ouder wordt, neemt je contrast af. Dus zeker voor deze doelgroep is het bepalen van het juiste contrasttype erg waardevol! Heb je nog geen kennis van contrast(analyses). Download dan hier mijn gratis e-book erover! Je kan deze tips meteen toepassen in de salon!
  3. Er zal een periode zijn dat je klant even moet wennen aan de ‘tussenkleur’. Er is altijd even sprake een minder mooie haarkleur, vaak aan de te warme kant. Je kan je klant hiermee helpen door goed make-up of kledingkleur advies te geven. Een korte kleuranalyse kan je hierbij helpen! Als ze kleuren draagt die haar echt goed staan in haar make-up en kleding, dan heeft dat effect op de haarkleur.
  4. Geef goed productadvies! De komende periode zal je het haar van je klant lichter maken. Daar zijn andere verzorgings- en stylingsproducten voor nodig dan bij een donkere haarkleur. En zodra jouw klant haar natuurlijke grijze lokken heeft, zal er opnieuw gekeken moeten worden naar de juiste producten. Dit heeft zoveel impact op hoe het haar zit. En jouw klant verdient het beste advies!
  5. Geef bekendheid aan dit bijzondere traject dat je aanbiedt! Organiseer een speciale ‘Gorgeous Grey’ avond voor je klanten, waarin je inspiratie deelt en de stappen uitlegt. Doe dit bijvoorbeeld in de maanden januari en februari. (Houd je planning bij de hand!) Deel het op social media, schrijf een blog en communiceer het in de salon. Succes verzekerd!

Cover: Anastasiya Lobanovskaya

Judith de Ridder neemt je mee in de innovatieve wereld van imagestyling en kleuranalyses voor het kappersvak. Haar eigen ontwikkelde methodes worden inmiddels door ruim honderd salons door heel Nederland gebruikt. Judith weet als geen ander hoe je een salon laat groeien door de klant centraal te stellen. Hoe je dit doet leer je in haar trainingen en in haar saloncoachingtrajecten.