HAARkunstenaar HENK SCHENKELS over het kappersvak
Interviews met de créme de la créme van de Nederlandse kappers, waarbij elke keer het stokje wordt doorgegeven aan een collega die hij of zij bewondert. Haarstylist Jeffrey Janssen van Coup D’Etat gaf het 'stokje' door aan Henk Schenkels van Sjenkels.
Hoe ben je ooit begonnen?
Ik ben als 15 jarig jongetje begonnen, inmiddels 33 jaar geleden. Het was een heel bewuste keuze. Ik kon niet goed genoeg tekenen om verder te gaan in de mode en wilde een creatief vak waarbij ik met mensen kon werken. Ook wist ik al jong dat ik voor mezelf wilde werken want ik kan slecht tegen autoriteit. Kapper worden was daarom een logische stap.
Wat spreekt je aan in het kappersvak?
Ik houd van de dynamiek en het contact met de klant. De uitdaging om in pakweg 45 minuten, elke keer onder andere omstandigheden, er weer wat moois van te maken. Je bent als kapper een van de weinigen die een klant mag aanraken, dat is heel bijzonder. Ik zeg altijd, ondernemen is wat ik doe, kapper is wat ik ben. Ik sta na al die jaren nog steeds op de werkvloer. Bij Sjenkels zijn we gespecialiseerd in de beleving van de klant. Je hebt vaak maar 2 minuten om de klant te ‘lezen’ en advies te geven. Daarvoor moet je goed kunnen luisteren zodat je kunt filteren wat de wens van de klant is. Daarna moet je de klant op zijn gemak stellen en een resultaat bereiken waar hij blij mee is. Dat is elke keer weer een uitdaging.
Werk je voor shows of magazines?
Niet meer, ik ben een man van de achtergrond geworden. We gaan nu een art director aannemen die kan werken voor shows, bladen en seminars.
Reis je vaak voor je werk?
Niet meer zoveel. Sjenkels is een partnership formule. Ik hoef niet zonodig de grootste of de beste te worden en heb zeker geen plannen om uit te breiden naar het buitenland. Ik wil groeien vanuit kracht en dichtbij mezelf blijven. Nu ken ik alle mensen waar ik mee werk en ik denk ook mijn klanten goed te kennen. Dat wil ik graag zo houden.
Bij welke celebs heb jij het haar verzorgd?
Dat vind ik helemaal niet interessant. Voor mij zijn alle klanten mensen, ik maak geen verschil. In mijn begintijd werkte ik via Mojo (concertorganisator, red.) veel voor celebs. Ik kwam erachter dat het vaak hele normale aardige mensen zijn met dezelfde wens als alle klanten: mooi haar. Vaak gold, hoe beroemder, hoe aardiger ze waren.
Wat is het hoogtepunt uit je carrière?
Dat we als organisatie in staat zijn om mensen hun eigen talent te laten ontdekken. Zo ben ik trots op Mickey, die ondanks de recessie een succesvolle salon in Haarlem heeft opgezet. Wij waren daarin ondersteunend en helpen met de marketing, financiën en automatisering. Hierdoor ben je samen sterk. Als een nieuwe salon dan een succes wordt en je ziet iemand groeien, is dat elke keer weer een feestje.
Knip je ook nog ‘gewone’ klanten?
Ik werk elke week een paar dagen in Voorburg en Delft. Dat vind ik nog steeds heel leuk om te doen.
Wat vind je het leukst om te doen?
Het gaat om de hele package. Ik vind het heerlijk om de klant een ‘wauw’ momentje te geven als ze in de spiegel kijken. Je moet je als kapper realiseren dat een klant al veel eerder naar de kapper gaat, dat begint al vanaf het moment dat ze een afspraak maken. Het geeft mij een kick als ik dat proces mooi kan afsluiten.
Wat is volgens jou de meest voorkomende ‘haarmisser’?
Je ziet soms een geweldige kapsel of haarkleur dat helemaal niet past bij de persoon. Dan is de kapper er dus niet in geslaagd om de klant goed te lezen.
Wat is jouw ‘trade mark’?
Om elke dag weer kwaliteit te willen leveren met een groepje dedicated professionals die van het vak houden. Die een open mind hebben en in staat zijn om de klant te lezen.
Wat is je favoriete product en waarom is het zo bijzonder?
Er zijn er een aantal. Je moet je producten natuurlijk wel afstemmen op de klant. Veel kappers hebben een ‘hit list’ van een paar producten, aar dan beperk je je enorm. Maar ik vind bv. de Grooming Cream van American Crew en de Mighty Powder van Damn Nice Hair erg fijn. Ook D:fi heeft goede producten.
Van welke beroemdheid zou je het haar willen doen en waarom?
Carice van Houten, ik vind dat een ongelofelijk inspirerend iemand die zichzelf elke keer weer opnieuw uitvindt. Ze heeft vele stijlen en het lijkt me erg leuk om met haar mee te denken.
Wat is je favoriete film / stad / mode ontwerper?
Ik houd erg van de Lars von Trier films, maar een echte klassieker is Rumble Fish van Coppolla.
Parijs is voor mij een stad die alles heeft; mode, cultuur, historie. Het is en zachte stad, klassiek en inspirerend. Martin Margiela is mijn favoriete ontwerper.
Waar haal je je inspiratie vandaan. Heb je naast je werk nog hobby’s?
Op straat en via kunst, architectuur. Maar ook mijn dochter van 14 inspireert mij door haar frisse kijk op dingen. Naast mijn werk bezoek ik graag steden en musea. Het Rijks staat nu bovenaan mijn verlanglijstje. En ik sport graag.
Van welke collega/kapper heb je het meest geleerd?
Ik was vroeger distributeur van TIGI en heb daardoor Anthony Mascolo ontmoet. TONI&GUY is echt een familiebedrijf, ik vond het heel inspirerend hoe zij dat aanpakten.
Aan welke kapper wil je ‘het stokje’ doorgeven voor het volgende interview?
Hester Wernert, zij is echt een gelouterd talent van internationale allure. Dat zie je niet veel in Nederland.
Sjenkels heeft salons door het hele land. Een afspraak maken? Zie hier voor de Staat je favoriete Sjenkels salon er niet bij? Laat het ons dan weten via het contactformulier van WieWatHaar.