Home Groen ondernemen als saloneigenaar #hoedan?
Ondernemend

Groen ondernemen als saloneigenaar #hoedan?

Groen bezig zijn als bedrijf is hot. Denk aan een salon inrichten met refurbished meubels die gered zijn van de vuilverbrandingsoven, producten aanbieden waar de natuur ook blij van wordt, noem maar op. Groen leeft. Ook bij jouw klanten. Je twijfelt er wel eens over: ‘Hoe ga ik hiermee om?’ Laat ik de vraag anders stellen: Wat betekent duurzaamheid voor jou? Best een lastige vraag. Vond ik ook in mijn periode als saloneigenaar.

Als het niet goed voelt…

In mijn voormalige salon was ik niet per se met duurzaamheid bezig. Het leefde toen ook nog niet zoals nu. Maar ik wilde bepaalde zaken veranderen ‘omdat het niet goed voelde’. De verspilling bijvoorbeeld van al die uren dat de wasmachine stond de draaien. Om over de droger maar niet te spreken. Ik koos voor biologische wegwerphanddoeken. De eerste vraag die ik kreeg van andere saloneigenaren was altijd: ‘Ben je nu goedkoper uit dan?’ Ik had geen idee. En waarom? Omdat mij dat geen moer kon schelen. Als het om duurzaamheid ging, was geld voor mij niet de drijfveer. Ik wilde er 100% achter kunnen staan. 

Klanten kopen waarin jij gelooft

Duurzaam ondernemen is niet één waarheid. Het gaat erom waar JIJ in gelooft. Waar jij voor staat als persoon, jouw eigen waarden, jouw eigen Why. Waarom doe jij wat je doet?Zoals Simon Sinek dat zo goed verwoordt: ‘People don’t buy what you do, but WHY you do it.’ Vraag jezelf daarom bij elke keuze: voelt dit goed voor mij en mijn klanten? Past het bij de dingen die jij belangrijk vindt in het leven?Een ander kan niet voor jou bepalen hoe jouw groene salon eruit ziet, want er zijn 1001 tinten groen. Maar wat is jouw kleur groen? Hoe zorg jij voor een mooiere wereld? Voor de één zijn dat dierproefvrije producten en het werken met natuurlijke ingrediënten, voor de ander is dat het drastisch verminderen van het watergebruik en/of jouw kennis en ervaring doorgeven aan de volgende generatie kappers. 

Jouw eigen groentint

Ik heb in mijn salon meer van dat soort duurzame keuzes gemaakt, vanuit mijn eigen kern. Niet meteen zichtbaar, maar het sloot naadloos aan op mijn Why. Zo veranderde mijn salon steeds meer in mijn eigen tint groen. Ik adviseer dit ook aan andere saloneigenaren: maak zakelijke keuzes met jouw kleur groen in je achterhoofd. Maak die keuzes omdat jij erin gelooft, niet omdat het een trend is. Wat je namelijk niet in de gaten hebt, is dat jij een ander weer inspireert met die kleine ‘vanzelfsprekende’ dingen die je doet. Het maakt dat personeel graag bij je werkt en klanten bij jou in de stoel willen zitten. Zo maak jij in jouw salon niet alleen de klanten, maar ook de wereld een beetje mooier. 

Cover: Angelos michaloupos


Jouw salon groener? Ik denk graag met je mee over het groener maken van jouw salon. Op een manier die past bij jouw identiteit én die van je klant. Op zoek naar jouw kleur groen. Wil jij een gratis kennismakingsgesprek hierover? Neem een kijkje op mijn site: www.colourlab.nl