Home Gratis educatie van Natasja Keijzer voor alle kappers
Ondernemend

Gratis educatie van Natasja Keijzer voor alle kappers

Natasja Keijzer is voor velen in de kappersbranche geen onbekende en heeft inmiddels een indrukwekkend cv opgebouwd. Zij is als Creative Director verantwoordelijk voor de educatie en collecties van KIS Haircare en daarnaast heeft ze 4 kapsalons (Haren van de Keijzer) en een populair YouTube kanaal met bijna 10.000 volgers. Natasja startte dit kanaal 2,5 jaar geleden om diverse technieken uit te leggen aan kappers.

Interview met Natasja Keijzer over het belang van educatie

Natasja: “Deze filmpjes zijn echt bedoeld voor de professionele kapper en niet voor de consument. In het begin kreeg ik nog weleens te horen dat ik huismoeders zou opleiden om hun haar zelf te knippen. Maar dat is niet zo, je moet echt wel ervaren zijn om mijn filmpjes te kunnen volgen. Het ziet er soms misschien makkelijk uit, maar dat komt omdat ik het vak beheers.”

Het is belangrijk bezig te blijven met je vak nu de salons gesloten zijn.

Waarom is educatie juist nu belangrijk voor kappers?

Sowieso omdat ze hun gedachten dan even kunnen verzetten en toch met het vak bezig zijn. Als kappers zichzelf thuis trainen op de laatste technieken is niet alleen belangrijk voor het moraal, het is ook een investering in de toekomst. Het is belangrijk bezig te blijven met je vak nu de salons gesloten zijn. Ik merk ook echt dat kappers enorm positief zijn over onze trainingen en ik krijg zulke dankbare reacties, dat is heel hartverwarmend.

Op jouw kanaal staan de E-learning video’s in delen. Hoe moet je die volgen?

Toen de 2e lockdown kwam, wilde ik het iets gestructureerder aanpakken en daarom ben ik een e-learning traject begonnen. Het werkt het beste om de verschillende delen achter elkaar te volgen.

Tijdens dit traject wil ik kappers inspireren en nieuwe technieken leren. We werken met doll heads en op één kop doen we 3 kniptechnieken en 3 kleurtechnieken. Een training duurt 1,5 uur en ik doe die precies hetzelfde als dat ik die in de studio zou geven. Ik doe eerst een deel waarin ik alles uitleg, daarna moet je de video op pauze zetten om het zelf te gaan doen en zo gaan we stap voor stap door de hele training. Na afloop vraag ik iedereen om de foto’s van het eindresultaat te posten. Er zijn nu meer dan 600 kappers die meedoen en het gaat hartstikke goed!

Kunnen kappers deze trainingen gratis volgen?

Ja, van begin af aan heb ik gezegd dat ik hier niets aan wil verdienen. Ik doe dit echt om collega-kappers te helpen. Ik mag de faciliteiten van KIS Haircare gebruiken en de tijd dat ik voor hun werk. Ik vind het geweldig dat KIS dit doet voor kappers die het momenteel zo zwaar hebben, want hier heeft de branche echt wat aan.

Dit is een laagdrempelig programma voor alle professionele kappers.

Alle kappers zijn welkom, ongeacht het merk dat ze gebruiken. Je kunt de trainingen ook echt volgen met je eigen producten uit de salon. Natuurlijk gebruik ikzelf wel de producten van KIS tijdens de opnames en daarom kwam er ook veel vraag naar. Toen hebben we een speciaal starterspakket ontwikkeld met alle producten die ik in de video’s gebruik. Dat wordt tegen kostprijs verkocht. En iedereen die meedoet heeft een doll head nodig, dat is alles. Zo hebben we een heel laagdrempelig programma voor alle professionele kappers.

Is dit niet heel erg tijdrovend?

Ik vind het heerlijk om te doen, maar het kost inderdaad wel wat tijd. Voor een filmpje van 1,5 uur ben ik dik 2 dagen bezig en natuurlijk heb ik daarnaast ook nog mijn werk op kantoor bij Ministry of Beauty en voor mijn eigen salons, want al zijn die nu gesloten, ik heb er toch nog werk aan. Daarom heb ik helaas niet de tijd om iedereen persoonlijk advies te geven. Maar ik krijg gelukkig veel positieve feedback van de deelnemers dat de video’s goed te volgen zijn. Het posten van de eindfoto’s op social media is bedoeld om positiviteit de wereld in te sturen vanuit de kappersbranche. Dat we laten zien dat kappers allemaal aan het trainen zijn en dit idee wordt zo omarmd.

Ook onze buurlanden pikken het nu op. België en Suriname deden al mee, maar Duitsland wil ook graag meedoen. Daarom zijn we nu aan het onderzoeken of we de filmpjes kunnen ondertitelen. Het is echt heel mooi wat hier gebeurt!

Iedereen die zich op het kanaal van Natasja Keijzer abonneert, krijgt automatisch een melding als er weer een nieuwe E-learning is. Dat kun je hier doen.

Nu je hier bent... lees ook deze vijf vragen aan Natasja