Home Duurzaamheid in de haar- & beautybranche
Duurzaamheid

Duurzaamheid in de haar- & beautybranche

Gelukkig is sustainable beauty -het Wiewathaar thema in februari- geen kortstondige modetrend, maar een trend die blijvend lijkt te zijn. Bijna alle professionele cosmetica merken richten zich steeds meer op duurzaamheid in de ontwikkeling van nieuwe producten. Maar wat betekent dit nou eigenlijk?

People, planet, profit

In een duurzame wereld zijn mens (people), milieu (planet) en economie (profit) met elkaar in evenwicht, zodat we de aarde niet uitputten. Anders gezegd, we moeten de aarde zo gebruiken dat toekomstige generaties er ook nog plezier van kunnen hebben. In het westen gebruiken we per persoon meer ruimte dan de aarde per persoon te bieden heeft. Schokkend toch?

Maar nu weer terug naar de salon en de badkamer. Gelukkig worden we met z’n allen steeds bewuster en kritischer en zoeken we vanuit zowel professional als consument naar producten die minder schade toebrengen aan milieu en mens. De professionele merken innoveren meer en meer op het gebied van duurzaamheid en komen met mooie initiatieven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Verpakkingen die recyclebaar zijn, verpakkingen die navulbaar zijn, het reduceren van kunststof, een betere ingrediënten keuze, het ondersteunen van maatschappelijke projecten en goede doelen, etc.

Een misvatting is dat duurzaamheid hetzelfde is als natuurlijk. Hoe duurzaam een product is hangt dus af van de milieu-impact in de gehele keten. Bij ‘natuurlijk’ gaat het over de natuurlijke oorsprong van de ingrediënten. Producten met natuurlijke ingrediënten zijn niet vanzelfsprekend duurzaam.   

Kleine stapjes

In de salon kun je natuurlijk ook aan de slag met dit thema. Het hoeft niet ineens allemaal anders, maar begin met kleine stapjes en zorg dat die in je dagelijkse routine opgenomen worden. Hoe zit het met je watergebruik, het weggooien van te veel gemaakte verf bijvoorbeeld? Welke koffie en thee schenk je? En last but not least, wat doet jouw favoriete merk aan duurzaamheid?

Keurmerken

Misschien onnodig om te noemen, maar je helpt mee aan een duurzame samenleving als je kiest voor producten met een keurmerk voor duurzaamheid. Hoe meer mensen zo’n product kopen, hoe meer invloed het heeft. Het blijkt uit onderzoek dat consumenten in winkels kritischer kijken naar alle producten als er in de schappen ook producten met een keurmerk liggen.

Een product zonder keurmerk hoeft niet per se slechter te zijn. De fabrikant kan verschillende redenen hebben om geen keurmerk aan te vragen. Hij vindt de aanvraag en de controle van het keurmerk misschien te duur, of de eisen die het keurmerk stelt te laag. Of hij ziet geen meerwaarde van het keurmerk omdat het te onbekend is. Maar dat wil niet zeggen dat het product niet duurzaam is.

Milieu Centraal heeft alle keurmerken voor duurzaamheid op een rij gezet in de Keurmerkenwijzer. Via onderstaande link kom je direct terecht op de keurmerkenpagina die voor cosmetica gelden. Let wel op, er wordt op verschillende criteria beoordeeld (rechtsboven kan je de categorie veranderen): milieu, mens & werk, controle en transparantie. Dus op het criterium die jij belangrijk vindt kun je zoeken.