Home Diversiteit – Diversity – Diversidad – La diversité – Diversità
SUSTAINABLE BEAUTY

Diversiteit – Diversity – Diversidad – La diversité – Diversità

Diversiteit… een begrip wat we vaker horen, maar wat houdt dat in? Is er al niet zoveel diversiteit? Is diversiteit hetzelfde als uniek zijn. Of juist iets anders doen dan de concurrent? Diversiteit wordt een soort zelfde begrip als duurzaamheid – een trend die soms te pas en te onpas wordt gebruikt – zonder dat we daadwerkelijk weten wat het inhoudt of wat het voor een merk of voor ons betekent. Vaagheid is dan bijna synoniem aan de term; omdat we niet uit kunnen leggen wat we nou bedoelen.

Wil je je bijvoorbeeld wel koppelen aan bepaalde begrippen? Als het een trend is, of als het belangrijk is; betekent het niet dat je ook mee moet gaan hierin – kijk naar je (merk)waarden, wat is belangrijk en ga vanuit die kracht aan de slag – niet alles is van toepassing op jouw merk en soms maakt het juist niet krachtig om mee te gaan in de trend van nu. Als saloneigenaar, hairstylist, of schoonheidsspecialiste krijg je dagelijks te maken met diversiteit: zonder dat we daar op deze manier bij stilstaan. Moeten we diversiteit of het begrip omarmen?, hoe moeten we dat doen, juist de nadruk op de verschillen leggen of juist niet, of zijn we daar dagelijks eigenlijk al mee bezig?

De betekenis

Als we kijken in de Dikke van Dale, wat ik trouwens regelmatig doe, omdat er tegenwoordig zoveel woorden zijn, waarvan ik soms toch de oorspronkelijke betekenis zou willen weten- eentje die op ‘papier’ staat, dan betekent diversiteit het volgende:

di·ver·si·teit (de; v)1 verscheidenheid, variatie 2 het verschijnsel dat er ergens mensen zijn met verschillende etnische of culturele achtergronden.

Ik wil het hier niet hebben over diversiteit als sociaal vraagstuk in wat wel of niet juist of goed is of wat iemand beter zou kunnen/moeten doen; want als we het hebben over diversiteit in een vorm van sociale acceptatie dat iedereen is zoals hij of zij is, want iedereen is uniek. Maar juist over diversiteit als begrip in de meest ruime vorm, zonder vaag te blijven ?

Beautydiversiteit

Zo heb je bijvoorbeeld ook de term biodiversiteit verschillende levenssoorten zoals planten en dieren binnen een ecosysteem, die biodiversiteit wordt vaak op de proef gesteld door bosbranden of andere natuurverschijnselen en ook de mens zelf. Terwijl juist die diversiteit belangrijk is; we moeten dat met elkaar waarborgen, even kort door de bocht; er zullen vast artikelen zijn die daar veel dieper op ingaan; door specialisten op dit gebied.

Als we zo kijken heeft de wereld – waarin wij werken als professionals- een grote ‘beautydiversiteit’. Veel verschillende merken (soms ook wel een beetje een beautyjungle), voor iedere doelgroep is er een product wat inspeelt op zijn haar wensen, of juist een oplossing biedt voor datgene wat ze graag willen verbeteren. Dit betekent als merk of salon dat je juist aan je eigen merkwaarden moet vasthouden om deze diversiteit te waarborgen in beautywereld; juist vanuit de kracht van de merkwaarden waar je voor staat; dat zorgt er ook voor dat je salons/klanten aantrekt die bij jouw merk passen en dus automatisch ga je dan ook voor een duurzame (weer een term) relatie. En… juist met een duidelijk verhaal val je ook op en weten salons en klanten wat ze kunnen verwachten en waar ze voor kiezen!

Iedereen is uniek

Want het klinkt heel logisch, maar doordat we allemaal uniek zijn, zijn er verschillende kapsels en huidjes, moeten hairstylisten of schoonheidsspecialisten vaker op educatie voor de nieuwste trends/technieken en theorie, is niet elke shampoo, conditioner, dag – of nachtcrème geschikt voor ieder haar- of huidtype en hebben we ook nog te maken met een persoonlijke voorkeur. Het is dus aan de merken, salons en specialisten ervoor te zorgen dat we de waarden -waar we achter staan uitdragen- zodat iedereen zijn eigen en unieke beautyervaring heeft en daar ook blij van wordt. Op deze manier omarmen we diversiteit – juist niet door verschillen te benadrukken maar in te spelen op de behoeften van salons en klanten door onze kennis en ervaring in te zetten.

Ik kan hier nog wel uren over kletsen, want begrippen als duurzaamheid, diversiteit, merkwaarden, positionering, naamsbekendheid en waarschijnlijk nog veel meer; zijn begrippen dat als je erover nadenkt, je bij steeds meer mogelijkheden terecht komt en dus ook steeds meer verbindingen gaat zien. Met als gevolg dat je even niet weet hoe je het moet aanpakken: je bent niet de enige! Natuurlijk wil ik je daar graag bij helpen. Wil je sparren, samen nadenken over mogelijkheden voor jouw merk of salon, of juist praktische tips over hoe je waarden kunt omzetten in acties en beleving voor jouw klanten? Neem dan contact met mij op.

Voor nu wil ik graag afsluiten met een belangrijke boodschap want laten we met elkaar zorgen voor diversiteit in de beautybranche zonder dat we de waarden van het ambacht uit het oog verliezen; want we moeten de beautydiversiteit beschermen en waarborgen.

Tekst: Sandra Rorije