11-nadelen-kapper
Home Dit zijn de 11 nadelen van een kapperbezoek
Haaruitdagingen

Dit zijn de 11 nadelen van een kapperbezoek

Het blijft een dingetje, een kapper…. want jouw look hangt of staat toch met de inbreng van deze man of vrouw. Levert je bezoek aan de kapper alleen maar frustratie op of ben je er echt blij mee? Ik heb deze vraag onlangs in mijn Facebookvrienden-groep gegooid en ik kreeg een heleboel reacties 😉 Het waren vooral een heleboel “ooooh jaaaa-reacties”.

Laten we beginnen met de minpunten van een bezoek aan de kapper (and don’t shoot the messenger)

1. De spiegel

Je zit continue naar jezelf zit te kijken in die spiegel… “mmm zie ik daar nu een grijze haar, hangt mijn rechterooglid meer dan het linker en zat die rimpel er bij het vorige kappersbezoek ook al? Wat is eigenlijk de reden van die levensgrote spiegel?”

2. Praatjes maken

De gesprekken die je “moet” voeren. Geef toe, je kent ze wel die vragen die kappers altijd stellen. “Ga je nog op vakantie? Ga je nog wat doen met de feestdagen? Ga je nog wat doen dit weekend?” Eigenlijk zou de 1e vraag moeten zijn: “Heeft u zin in een praatje?” en mocht ik dan nee zeggen dan kunnen wij lekker, de kapper en ik, in zentoestand de behandeling voortzetten (ik zie een gat in de markt!)

3. Liever geen bekenden ...

Zie ik daar nu die vreselijke moeder van school? Ah nee hè, net nu ik even lekker in relaxstand (en niet op mijn voordeligst) zit bij de kapper kom je allerlei bekenden en onbekende mensen tegen in de kapsalon. Oplossing: duik achter je tijdschrift en zet je blik op oneindig.

4. Niets te lezen

Bahhh, moet ik onder de kap en liggen er alleen nog maar stomme bladen. Het enige blad wat ik leuk vind heeft mijn buurvrouw op de 2e kap van rechts geconfisqueerd en dat is ook nog een exemplaar van 1,5 jaar oud….

5. Thuis lukt het niet ...

Ik ga de deur uit met een superkapsel en na 1x wassen… coupe ravage en nooit meer in model te krijgen…  Tip voor de kapper: leg uit hoe de klant dit model weer krijgt na 1x wassen. Tip voor de klant: vraag hoe de kapper dit zo mooi krijgt (durf te vragen!)

6. Het afrekenen

Het feit dat je schrikt van de rekening (vooral met een heel gezin). Tja, ik begrijp dat de kapsalons niet van de wind kunnen leven maar misschien is een leuke actie voor het hele gezin een commercieel ideetje 😉

7. Verrassingen ...

Het tonen van eigen initiatief, dat ik op andere plekken en in andere situaties toejuich, maar NIET bij de kapper! Als ik zeg hoe ik het wil, moeten ze er niet een eigen draai aangeven. Lijkt mij duidelijk toch?

8. Geduld hebben

Hoe lang kun je doen over een knipbeurt? Hoe vaak wil je die plukjes vasthouden? En schiet alsjeblieft op met kinderen, even een tandje erbij want mijn minidraak (en ik ook) heeft een spanningsboog van hooguit 10 minuten 😉

9. Niets willen kopen

Neeeeeeheee, ik wil niet die enorme dure shampoo die jullie in de salon gebruiken. Geen probleem dat het gevraagd wordt maar sommige kapsalons zijn wel erg opdringerig…. en waar zijn trouwens de prijslijsten in de kapsalon gebleven?

10. Wasbak doet zeer

Ahhhh lekker even haren wassen, met mijn hoofd achterover hang ik in de wasbak en auuuuu, die bak doet gewoon zeer in mijn nek. Hoger, lager, het maakt niet uit…. waar gaat het mis in dit verhaal….

11. Roddelen

En als laatste….het roddelen door de kappers over de klant die net weg is. Dat houdt dus in dat als ik weg ga en er ook over mij wordt geroddeld…. toch?

Heren en dames kappers, neem het vooral niet al te persoonlijk maar doe er je voordeel mee. Want dit is wat ik krijg te horen van jullie klanten 😉 geef toe, er is altijd nog ruimte voor verbetering…

LEES OOK: Waarom consumenten klaar zijn voor persoonlijke haarverzorging

Dit is een bijdrage van Sandra Raino, voormalig blogster voor WieWatHaar