Home Dilemma: Wat als de klant de corona regels maar onzin vindt?
Ondernemend

Dilemma: Wat als de klant de corona regels maar onzin vindt?

Het is geen makkelijke tijd om kapper of schoonheidsspecialiste te zijn. Niet alleen moeten álle klanten zich nu vooraf registreren, ook is het nu verplicht voor iedereen om tijdens de behandelingen een mondkapje te dragen. Voor de klant niet prettig, maar voor de professional nog minder fijn, want hij of zij loopt er dan de hele dag mee. Na wekenlang gesloten te zijn, nog steeds niet echt weer lekker aan het werk kunnen, dat hakt er wel in. De corona-moeheid heerst alom en voor kappers of schoonheidsspecialisten is het heel vervelend om je klanten allerlei nieuwe regels op te moeten leggen, die je zelf niet hebt verzonnen. Helemaal vervelend is het als de klant deze regels maar onzin vindt en moeilijk gaat doen ...

Want wat wordt er eigenlijk van de klant gevraagd?

• Registratieplicht voor klanten

Iedereen die nu naar de kapper gaat, moet zich registreren door een formulier in te vullen. Eigenlijk verschilt dat niet veel van de horeca. Deze registratieplicht is bedoeld om het bron- en contactonderzoek van de GGD makkelijker te maken. Veel kappers hebben de contactgegevens van hun klanten al in hun automatiseringssysteem staan en weten al wie er wanneer in de salon is geweest. Als je dit niet hebt kun jegebruik maken van een registratieformulier dat je neer kunt leggen in de salon. Zorg er in ieder geval voor dat je de gegevens minimaal 10 dagen bewaart.

• Intakegesprek

Daarnaast moeten kappers hun klanten een aantal vragen stellen. Ook dat zijn we inmiddels al gewend. Het gaat om vragen dat je geen ziekteverschijnselen hebt, niet in aanraking bent geweest met mensen die corona hebben (gehad).

• Handen desinfecteren

Veel kappers vragen (terecht) of klanten bij binnenkomst hun handen willen desinfecteren. Zelf doen ze dat de hele dag al en de meeste mensen zijn dit inmiddels gewend omdat dit ook in veel winkels wordt gevraagd.

• Mondkapje op?

Een mondkapje zal naar verwachting binnenkort verplicht worden* in de salon. Zowel de klant als de kapper zullen dan voortaan een mondkapje moeten dragen. Momenteel is het nog een heel dringend advies, waar steeds meer salons zich aan houden.

*Het moet juridisch nog worden geregeld.

• Tot 8 uur

De sluitingstijd - óók voor kappers - is 20:00*. De meeste kappers zijn dan al gesloten, maar dat betekent wel dat koopavonden komen te vervallen. Lastig misschien, maar dit zijn vanaf nu de nieuwe regels.

*Hier is nog wat onduidelijkheid over. Op de website van de ANKO staat: "Winkels in de detailhandel moeten na 20.00 uur gesloten zijn en dat geldt ook voor kappers. Voorlopig zijn koopavonden (na 20.00 uur) niet toegestaan."

• Maximaal 30 personen

Er geldt nu een maximum van 30 personen in een ruimte. Dat is inclusief personeel. Het was al de bedoeling dat je alleen kwam naar een afspraak, maar nu moet er echt geteld worden. Kleine salons zullen hier niet veel van merken, maar grote salons wel. Vooral omdat de werktijden nu ook begrensd zijn tot uiterlijk 20:00 uur.

Klanten die klagen

De meeste klanten begrijpen dat deze regels voor niemand een lolletje zijn en volgen ze braaf op. Maar ook horen we van kappers, die problemen hebben met sommige klanten. Deze klanten vinden de regels maar onzin en weigeren ze op te volgen. Heel vervelend voor de kapper, want het enige wat zij willen is hun klanten mooi maken en wat ze absoluut niet willen is hun salon weer moeten sluiten! Sinds gisterenavond zal mening kapper een zucht van verlichting hebben geslaakt dat ze niet - zoals hun collega's in de horeca - dicht moeten. Wat vind jij van deze regels die jouw kapper heeft moeten opstellen?