Home Dilemma: thuis uitgroei verven, ja of nee?
Hair update

Dilemma: thuis uitgroei verven, ja of nee?

Nu we te horen hebben gekregen dat de kapsalons tenminste tot 28 april gesloten blijven, gaat het wel heel erg lang duren om je uitgroei bij te werken. Sommige kappers lossen dit 'probleem' voor hun klanten op door ze verfkits te verkopen met instructies voor thuis. Anderen weigeren dat omdat ze niet geloven dat dit kan en bovendien hebben ze ook niet altijd zin hun expertise zomaar te delen. Het is een moeilijke tijd voor iedereen en niemand had deze situatie kunnen voorzien, dus wat je beslissing ook is als kapper, een dilemma is het wel.

Wij vroegen voor- en tegenstanders naar hun mening. Wat vind jij? We zijn heel benieuwd, maar wel met één kanttekening: We vinden het heel belangrijk om iedereen in hun waarde te laten, net zoals deze kappers dat ook doen. Of ze nu wel of geen verf voor thuis verkopen, ze delen hun twijfels eerlijk en respecteren ook de mening van anderen. Laten we dit allemaal doen!

Deze kappers doen het niet

Kirsten Alacali, Blur Hairstudio Enschede: “Wij blijven onze klanten producten aanbieden en gaan elke dag naar de salon om de bestelde producten op te halen en deze bij de klant thuis te bezorgen. Zo komen we er toch nog even uit, de kinderen gaan mee, en dan hebben we onze klant ook weer voorzien. Maar voor de uitgroei kunnen we niets doen, want we leven geen verf aan onze klanten. Dat doen we heel bewust niet omdat we vinden dat onze verf voor professioneel gebruik is en mijn klanten gaan eigenlijk nooit met dezelfde kleur naar huis. Ik kijk elke keer weer opnieuw wat er gedaan moet worden als de klant in de stoel zit en nu dat even niet kan, kan ik geen kleuring op afstand aanbieden. Bovendien vind ik het heel moeilijk om onze kennis aan een klant te geven, ook omdat er gemakkelijk fouten gemaakt kunnen worden. Wel hebben we een handige onderhoudsspray, waarmee de uitgroei bijgekleurd kan worden tot de volgende wasbeurt. En verder denk ik: het zijn nog maar een paar weken en wat is dat nu op een mensenleven. Laten we allemaal lekker binnenblijven en straks kan iedereen weer gewoon naar de kapper!”

Het zijn nog maar een paar weken en wat is dat nu op een mensenleven!

Kirsten Alacali

Tirza Sas, Twenty-one Hairdressers Hoorn: “Producten verkopen heeft voor mij niet zoveel zin. Ons retailpercentage is niet zo heel erg hoog en eigenlijk heb ik ook zoiets van: als ik nu met zo’n lage omzet besluit om open te gaan, dan worden mijn loonkosten niet meer voor 90% vergoed en dan ben ik verder van huis. Ik houd me dan liever vast aan het feit dat ik gesloten blijf met nul omzet. Maar ik vind dat iedereen vrij is om te doen wat hij of zij wil en het is jammer dat er nu zo naar elkaar wordt gewezen, ik had dat ook niet verwacht. Onze kleuren zijn best wel complex en we hebben maar 2 of 3 klanten waar je met 1 kleur een uitgroei bij kunt werken. De rest heeft allemaal meerdere kleuren en dan heeft het aanbieden van een thuiskleur-kit geen zin. Ik kan de kwaliteit niet waarborgen. Ook omdat de klant de verf dan al binnen een half uur moet aanbrengen, want grijsdekking is niet optimaal als de kleuring al deels ontwikkeld is. Zo krijg je kleuropstapeling en uiteindelijk ben ik dan de gebeten hond en zou ik klanten nog tegemoet moeten komen als we weer open zijn. Dat is geen doen en daarom heb ik besloten geen haarverf aan te bieden voor thuisgebruik.”

Uiteindelijk ben ik de gebeten hond en zou ik klanten straks nog tegemoet moeten komen.

Tirza Sas

Deze kappers doen het wel

Arjan Bevers, Avanti Kappers Helmond: “Wij hebben wel besloten om onze klanten kits aan te bieden, waarmee ze zelf de uitgroei kunnen bijwerken. Zo’n kit bestaat uit een afsluitbaar bakje waarin de kleur op maat is gemengd, handschoenen, een kwast en een pipetje met crème om het gezicht mee te beschermen. Ook heb ik een filmpje opgenomen waarin ik uit leg hoe de klant zelf de verf kan aanbrengen, dit staat niet online maar sturen we direct naar de klant. Deze kit is alleen voor klanten met uitgroei, mits het niet gaat om een oplichtende kleur. En wij leveren dit alleen aan klanten met een haarkleur, waarvan we denken dat het thuis enigszins te doen is, anders niet. We bekijken de situatie per klant. Eigenlijk gaat dit al tegen alles in waar ik als professionele kapper voor sta, maar ik vind één ding nog erger en dat is dat mijn klanten naar de drogist gaan om een pakje verf te kopen en dan het zelf gaan doen. Dat willen we écht niet. Maar hiermee komen we onze klanten tegemoet, naast dat we ook nog alle producten aanbieden. Er is veel behoefte aan, want het loopt storm!”

Ik vind één ding nog erger en dat is dat mijn klanten naar de drogist gaan voor een pakje verf .

Arjan Bevers

Huub Eysink, Hair Plaza Zwolle & Hattem: “Ik probeer wel elke dag naar onze salons te gaan voor klanten die producten willen kopen of een color-kit. Ik was eerst geen voorstander om dit te gaan doen, omdat ik vind dat wij professionals zijn en daar hecht ik veel waarde aan. Maar nu zit je eigenlijk in een soort noodsituatie en klanten belden of we niet iets konden maken voor hun uitgroei. Toen zijn we met het team gaan overleggen hoe we dit probleem konden oplossen en zo zijn we op deze color-kit uitgekomen. We maken dan de kleur op maat voor onze vaste klanten. We doen dit zeer beslist niet voor klanten van andere salons, maar alleen voor onze eigen klanten. De kit is alleen bedoeld voor grijsdekking en nooit voor blond haar. Eigenlijk doen wij wat we normaal ook in de salon doen: we wegen exact de juiste kleur af in een bakje en dat geven we dan mee met folie eromheen. De kleur is dan nog niet gemengd, dat moet de klant zelf doen. Voorwaarde is wel dat dit binnen 1,5 uur in hun haar moet zijn aangebracht. Ik doe dat liever dan dat klanten het haar zelf gaan kleuren met iets van de drogist. Want dan kun je zgn. ‘balken’ in het haar krijgen of de kleur dekt niet. Sommige klanten maken er gebruik van, maar we hebben ook klanten die toch liever wachten tot wij weer open zijn.”

Eigenlijk zitten we nu in een soort noodsituatie.

Huub Eysink

Cover: Tim Mossholder

Leestip! Behind the cover: deze haarcollectie viert de tijdloze schoonheid van de natuur